onsdag 2 februari 2011

En lista som inte är glömd, lite Egypten, lite bloggar, Werock - lite ljus i mörkret

En bild som gör mig glad. Lycklig apa!


Jag har lyssnat lite på vad som händer i Egypten, och det är inte utan ett leende jag konstaterar att en gigantisk, fredlig marsch, kan få symbolisera vad som kan bli en demokratisk revolution. Militärerna verkar inte ha tagit ställning riktigt, och lagen uppehålls av medborgare som vill ha ordning. Det låter sunt. Protesterna är befogade, och efter polisens försvinnande skakar makten i sina grundvallar.

Trevligt. Vi får se hur det utvecklas. Jag hoppas inget blod måste flyta, jag hoppas att demokratin verkligen får segra, och att vi inte får ett nytt Iran eller en ny amerikansk lydstat – mellanöstern behöver en egen identitet, en identitet som står stark med folkets riktiga stöd. Måhända väljer de någon som i mina ögon är fel, men om de i alla fall får välja själva så har demokratin vunnit en seger.


***Uppdatering (14:17): Nu har våldet startat. Det är mitt fel. Jag jinxade allting. Förlåt.***





Kommer ni ihåg den där listen på sångare som jag började rada upp? Jag ska snart skriva ner sista delen, för det är bara en platts kvar, vad folk än tror.

Hittills är det i alla fall en jävligt gedigen lista på heavy metalsångare. Jag inledde med Midnight från Crimson Glory. Ett gammal favoritband där just sången var en riktigt stark trademark. Midnight, som är död nu, var en fantastisk sångare i sina bästa stunder.

Nästa sångare var en snubbe från Kroation tror jag, S.L. Coe, han sjöng med Scanner och Angel Dust, plus en del andra band. Fantastisk liten heavy metalröst på de skivor jag älskar!

Sen var det en kavalkad av Yngwiesångare. Ripper. Den snubben har en pipa! Oj oj oj. Mark Boals, som med sin lite kärvare röst ändå har mer känsla än många sångare med snyggare röst. Mark Boals äger! Mats Levén är en annan av dessa gudanådade Yngwiesångare som har passerat genom åren. Han har presterat på Southpaw, Abstract Algebra, Swedish Erotica med flera med flera (en tvättäkta bandhora, sägs det… Hade jag pengar så skulle jag köpa!!!). Jeff Scot Soto. Jag nämde Göran Edman även, med det var inte i den här listan – jag tror dock att det var det som föranledde hela idén.

Russel Allen hamnade även han på listan. En jävligt bra sångare. Jonny Lindquist från Nocturnal Rites hamnade högt – den rösten är magnifik! Helloweens sångare Andi Deris var med på listan.

Det är som sagt bara finalen kvar.


Se där! Jag gillar det, tufft!



Bloggen The great nausea har länkat till den här bloggen. Jag länkar tillbaka. Det är en av de bloggar som jag har kommit i kontakt med tack vara Werock. Kul läsning, både Werock och The grea nausea. Läs båda. Werock har nya recensioner uppe. Inget av mig, men som alltid väldigt läsvärt. Den sidan drivs av kärleken till metal, inte för någon vinst eller pengar. Tänk på det. Det blir inte ärligare. Tror jag.

Over and out!

Np: Al jazeera

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den där bilden gör mig....pryd

Stones sa...

Haha vilken skön bild :)
Bloggen The great nausea är faktiskt riktigt trevlig, hänger oxå där när det trillar in ett nytt inlägg.

Tomasz Swiesciak sa...

Håller med, skön kille!