söndag 27 februari 2011

Lunchmackan

Snålar inte med smöret!



Jag är utnämnd till smörgåskung av många vänner samt min sambo.

Jag tror dock att sambon kallar mig det för att slippa göra smörgåsarna själv... Jag är inte dum, inte hur dum som helst i alla fall.

Hur som helst är det inte särskilt svårt att göra en god smörgås. Men det finns ett måste, som inte funkar om du inte tål bregott, och det är: snåla inte med smöret. Jag vet inte hur många gånger jag har ätit en smörgås som smakat kartong för att någon anser att man antingen 1: ska snåla. Eller 2: ska banta.

Om ni tror att det gör någon skillnad på lite smör är ni sjuka i skallen. Ta ett par extra steg då ni är ute och går, skippa hissen. Det tjänar ni dubbelt på. Fett är viktigt för kroppen, även om jag hellre skulle dö än teste en sån där lchf-diet. Även ni som äter det är sjuka i skallen. Jag vet inte hur många läkare jag har hört säga: visst, kortsiktigt fungerar det, men vad gör det med kroppen i längden? Ja, jag har så mycket annan skit för mig att jag inte vill veta. Jag behöver inte utsätta kroppen för ALLT.

I drift in and out...

Alltså, rikligt med smör.

En femetta är: valfritt bröd. Helst ljust. Ska ni lyssna på mig: ciabatta. Dela på mitten - så du har ett tak, typ.

Man kan skippa smör... Bre på basilikapesto. Tomat, så ni blir nöjda med mängden, jag har "fullt". Osten ska vara mozzarella. Ska ni ha kött på ska det vara någon soltorkad variant, inget annat, men grönsaker går lika bra.

Ett måste är solrosskott, och det är säsong för det nu. Viktigt. Gör under för smaken. In i en ugn. Får jag höra att en micro använts får ni spö, ta mig fan. Låt stå till osten antagit perfekt kosistens.

Servera.

Njut!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Nu blir jag hungrig. Jag älskar fett. Bregott ska det va. Jag lever på fett o tonfisk typ.
Fast jag är ganska rädd för kolhydrater så jag skulle nog tagit ett mörkare bröd, dessutom finns det bara en form av kolhydrater som är gott, chips.

Fredrik sa...

Om det är smaken du är ute efter, på just den här mackan, då ska det vara ciabatta. 8) Trust me, jag åt den på en restaurang en gång, sen gav jag mig fan på att lära mig att göra den hemma. Det tog ett par gånger, men tillslut var jag "hemma". Ciabatta. No more, no less. Det är en matig lunchmacka.

Chips.

Jag tror att jag har lessnat på chips sen de tog bort de där farliga fetterna. 8) Det är inte lika gott nå mer. hehe

Tonfisk. Gott. 8)

Markill. Godare. :D

Anonym sa...

Jag är mest ute efter sourcream smaken. På Frasses finns det sourcream krydda. Jag måste ha en sån där sourcreamkrydda burk! Varför finns de inte att köpa??

Fredrik sa...

Ja. Det är en god smak. 8) Jag är helt övertygad om att du kan få köpa den på frasses. Om du frågar. De köper in en ny skryddburk, du får ge en tioa extra - vilket det kanske är värt?

Eller så smyger du dig, likt en tjuv om natten, in på natten och tjuvar kryddburken. :D

Men. Det har ju inget med min fantastiska macka att göra. Jag känner mig förbisedd.

Anonym sa...

Jo du har rätt. Det har inget med din macka att göra.

Alltså jag har haft en helt galet stressig helg, så jag har bara skummat förbi dina inlägg och inte haft tid att skriva något själv heller. Jag ska kolla mer noggrant när tiden kommer här snart hoppas jag...

Fredrik sa...

hahaha Det här är verkligen inte på liv och död. Jag pendlar mellan att yra och att vara råpigg. den sjukdom jag har fått är seg seg seg seg seg seg. Som kåda. 8)

Men den här mackan är faktiskt skitgod. :D

Dock, det ska vara med pesto, mozzarella samt solrosskott. :D Annars är det inte den här mackan. hehe

Anonym sa...

Det här är fan på liv och död :)

Pust, jag är så stressad. Läs min blogg :P

Anonym sa...

btw, så önskar jag att jag blev sjuk, fortfarande, men icket.

Fredrik sa...

Vill du ha feber: käka tandkräm. Vill du sjuk på riktigt - kyl ner dig, blöt ner dig, och överansträng dig.

Jag garanterar inte att det funkar och att du blir sjuk. Eller att du överlever.

:D

Anonym sa...

Äsch, jag väntar på nåt stort och grandiöst, typ hjärntumör.

Anonym sa...

Prästost, det är det godaste pålägget.

Fredrik sa...

Lagrad svecia är den godaste normala osten.

Prästost kommer på en god andraplatts. Om den är lagrad i minst 14 månader. Jag är svår. 8)

haha Du kommer att få en huvudvärk. Som botas med ipren. 8)

Anonym sa...

Lagrad Svecia, vad är det för ost? Det är väl ingen gouda, för det är fan vidrigt.

Det är ju skitsvårt att hitta en lagrad prästost. Men nu kom jag på att jag har någon slags grönmögelost i kylen, ska testa den.

Fredrik sa...

Svecia är en helt vanlig ost. Men som med allt annat som JAG gillar är det inte den vanligaste av de vanliga.. 8) Fuck folk. De har ignen smak.

Se bara på Merguez. Spårlöst försvunnen.

Jag har folk och deras usla smak. :D