måndag 21 februari 2011

(heavy metal) tune of the day - sverige; samt ondska; och texten till en Auberonlåt - fear

Fan vad mycket lökig och mesig heavy metal det kom ett tag, i svalvågorna efter Hammerfall. Jag gillar Hammerfall. Lite grand.

Men, det kom bra grupper. Nocturnal Rites ledde den ligan. Ett par andra gäng lyckades med att tillfredsställa mig.

Ett par av de grupperna låg på Auberons gamla skivbolag, black mark, ett skivbolag som man skulle kunna skriva spaltmil om, och det har jag redan gjort...


Jag tar på mig allt.



Ett band, Tad Morose, gjorde ett gäng ojämna skivor. De hade en sångare som jag aldrig lärde mig att uppskatta till fullo. Men då de tog in "divan" (rykten, har ingen aning om det stämmer) Urban Breed hände något. Black mark frågade mig vilken låt av bandet som skulle vara med på skivan black mark attack vol 2, där även vi medverkade. Är det någon som tycker att valet var dåligt är det bara att skylla på mig således. höhö

Låten var time of no sun.

Episkt, tungt och melodiskt. Jag älskar det!



Sen är ämnet ondska dagens djupdykning. Vad fan är ondska?




Det här är ondska. Omslaget gjort av sambon



Fear

If the first emotion was fear
fear for the unknown
than mabe its purpose
was survival of life

the brilliant mind - a reaction of evolution
thus democracy must be an action of revolution
like a liberal ejaculation - pragmatically calculated
obsolete - hope - to hide fron the truth

that equation equals fear
survival of the fittest
armed to their teeth
twisted, logical mastrubation
Fear is all that remains

the brilliant mind...

Full speed backwards
the conservative ideal
WHAT WE DONT UNDERSTAND
WE DESTROY

If the first emotion was fear
Fear will be the last
Used for the siplest of purpose
extinction of mankind

the brilliant mind...

Vill ni höra musiken finns den på Auberons myspace. Den heter... ja. Det står ju här ovan. Kan ni med youtube så är ni välkomna att lägga upp Auberonmusiken. Jag skulle lätt bjuda på en öl för besväret.

33 kommentarer:

Anonym sa...

Finns ondska? Vad är det? En oförmåga till empati?

Fredrik sa...

Ja. Jag tror det. Det sitter väl i betraktarens ögon. Men, ja. Jag tror du har rätt.

Anonym sa...

Jag tänker såhär, att om man kan komma åt orsaken till ondskan, så kan man ta bort den. Men det är förståss fel. Det finns nog inga belägg för att det skulle funka.

Men många människor resonerar såhär: "hur kan det vara mitt bekymmer ifall andra lider, vad har det mig mig att göra liksom?"

Det är ju fan nästan värre. Helt totalt ansvarslösa.

Fredrik sa...

Egoismen och empatilöshet, blandat med religiösa galenskaper, det är problemet. tror jag.

Anonym sa...

Ja fast, det borde ändå va rätt liten procent av befolkningen som lider av total empatibrist. Ändå är ondskan så utbredd, och har så stora konsekvenser. För alla bara glider med....

Stora världen exemplet: Hitler o nazism etc.

Lilla världen exemplet: Om någon i omgivnignen beter sig helt galet. Få vågar säga ifrån. Ingen jävel har nåt civilkurage..

Fredrik sa...

Det är ju omöjligt att se ondskan då de som utför den oftast ÄGER mediakanalerna.

Kolla på fox, eller den där dokumentären Out-foxed. Som jag talat om. Ruggigt obehaglig. 8)

Anonym sa...

Ja, fan. Fox är värst. Men vem är det som ser på FOX och tycker att den är bra???! Måste vara det rädda och de fega.

Slutsats: de riktigt onda är de som är fega och rädda. Och nu menar jag inte de som ligger hemma o gråter på nätterna, utan de som skiter i andra människor.

Fredrik sa...

Vem? Moderater. SD. Alliansefans.

Ja. Det är samma ägare bakom Sky channel.

Man undrar ju hur de väljer ut nyheterna. Eller, man undrar inte, man rasar över de lögner man blir matade med.

Kommer du ihåg då egytenrevolten började? Bill oooo reilly, sa helt seriöst att det var Al Jazeeras fel.

Lögn. Ondskefullt eftersom att han ljuger MEDVETET.

Jag har redan hållit med om alla dina slutsattser. Jag forsätter. :D

Anonym sa...

Jo, men jag känner ju att jag kommer inte någon vart egentligen :) Jag har ingen egentlig förmåga att dyka ner på djupet för jag har inget svar, och det känns jobbigt att tänka på all ondska. Lika jobbigt som att tänka på universums oändlighet. Lättare att bryta ner på individnivå då. Det blir enklare, om någon ber dig om hjälp. Hjälp för fan. Gör det. Såvida det inte skadar dig själv. Fan, det kostar jättelite att va lite schysst. Och ifall du verkligen inte kan känna empati inombords, så fejka det då. Säg det där schyssta ordet, eller säg ifrån på gatan om du ser nåt galet, eller vad fan som helst. Att sitta och bära på ilska inombords och ställa till det för andra, det är inte bara ont mot andra, det borde i slutänden vara ont mot sig själv också. Det är bara det jag vet.

Fredrik sa...

mm Jag förstår vad du säger.

Men... Det kostar ingenting att vara schysst. Sant! Men det är svindyrt att ta ansvar.

Anonym sa...

Jo om man är girig.

Fredrik sa...

Nej, om man vill köpa kläder som inte är tillverkade av slavar. OM man vill köpa mat som inte vattnats med blod, eller ekologisk mat...

8) Det är dyrt. Det är genomtänkte. Huvva!

Anonym sa...

Jo, det är dyrt. Jag själv väljer att blunda och så tänker jag på mig själv och min egen plånbok.

Men, fan, det är skitjobbigt att ta in. Men om man dukar under av skuld så orkar man inget. Man får välja ut och göra något iallafall. Det finns folk som menar att det inte är någon idè att göra nåt, men så kan man ju inte resonera.

Ja, jag har insett att samtliga av mina föregåene inlägg är crap. Jag vet ingenting om onska. Alltså jag begriper den inte. Jag har titta på det där omslaget. Det var fan ondska!

Och sen har jag tänkt på pedofiler och folk som utnyttjar barn och så har jag insett att jag inte förstår nånting.

Jag är helt clueless. Varför "öppnar jag munnen". Jag vet inte.

Tomasz Swiesciak sa...

Hammerfalls debut har jag sentimentala känslor till. Gillar Strömblads insats och det var tiden innan bandet lökade ner sig. Nocturnal Rites är det likadant med. Skivan Afterlife är grym (kommer skriva om den som en speciell skiva som betyder lite mer personligt för mig på bloggen) för produktionens skull. Efter den plattan har jag inte mycket till övers för bandet.

Anonym sa...

http://www.expressen.se/nyheter/1.1354596/forskare-sa-ser-ondska-ut

Anonym sa...

http://radiogirl500.blogspot.com/2011/02/om-snallheten.html

Fredrik sa...

Radion: ... Om expressen skriver om det, då är det sanktionerat av bonnierkartellen. 8) Jag ska kika. Jag mår inte så bra. Jag tror att jag har fått dotterns sjukdom. :/

Det är inget som säger att du står stilla. Jag har hållit med dig eftersom att allt är sant- Det är inte ett enkelt svar, om man ska titta på alla småsaker man kan ställa till med. Man kan göra som jag, och helt enkelt peka med hela handen mot ett stort problem. Men, de små problemen är lika verkliga för det. Och det är ju i grund och botten samma skit. Ondska.

Då jag var liten tänkte jag på satan och demoner. men ondska, den är tillverkad av människor.

Det är även temat på en av Auberons nya låtar. Only humans hate.

:D

Tom: Afterlife har jag skrivit om, i en liknande... på det sättet som du ska skriva om den... tror jag. :D

Men jag kan inte påstå att det de gjort efter är dåligt. Inte alls. SHadowland är skitbra. New world messiah är lika bra som afterlife, lyssna bara på den tunga Agains the world. :D Hur fet som helst.

De senasre skivorna är inte lika bra som de två plattorna, men de är ändå bättre än det mesta annat. 8)

Strömblad? Är det In FLames-snubben? Killen kan skriva melodier, som han stulit av Running wild. hehe det är en trevlig skiva. Hammerfallskivan.

Men man blir ju nästan mobbad om man säger att man gillar dem. Typ.

Anonym sa...

hell is on earth....maybe :)

Fredrik sa...

Det låter typiskt muslimskt. 8) Det är... sunnimuslimerna, har jag för mig, som säger att vi återföds - och det värsta straffet är först att bli färgad, och sen ett djur. Men jag tar inte gift på det. 8)

Anonym sa...

ähmm, jag har inte snackat om återfödelse. Jag bara tänkte trösta mig själv med att tänka att kanske det här är det värsta liksom. Sen blir det bättre. Så vi borde inte frukta döden. Helvetet kanske bara är kristendomens sätt att hålla oss på mattan o nära skammen typ.

Jo, nu förstår jag vad du säger, staffet är att återfödas. Mmm.

Anonym sa...

Jag förstod att du skulle bli skeptisk av Expressen btw :)

Anonym sa...

Tråkigt att du håller på att bli sjuk. Te och turkisk peber brukar jag rekomendera. Mot allt.
Själv önskar jag att jag blev lite sjuk så att jag fick vara hemma från jobbet och skriva nångång. Men jag är aldrig sjuk. Jag förväntar mig någon stor och mäktig sjukdom istället. Hjärnblödning tror jag är my cup of tea. Jag hoppas bara att jag får min hjärnblödning i ett snyggt dramatiskt fall liksom. Och att jag återhämtar mig snabbt, för det lär ju int va kul att va lam och ha afasi och så...

Fredrik sa...

att återfödas som djur. Som jag förstog det.

8)

Aaah Jo, expressen slår igång varningsklockorna. Bonnier... Deras Monakampanj... Hat är ett svagt ord i sammanhanget.

Men seriöst, jag är skeptisk mot det där. Jag har inga som helst förtroende för någon som basserar sin forskning, om man kan kallade det forskkning, på EN bok... Och sedan rita en fejja.

Nej. Ondskan ser ut som Bush eller Irans styrande prästskap. Eller valfri diktator, förutom Fidel - det är nåt annat.

Ondskan ser ut som Johan Norberg. Jag HATAR Johan Norberg. Han är ondska. aaaaaaaaaaaaaaaah

jag är sjuk även. :/ Men jag hann bota familjen. :D

Mr.MASA sa...

Svar: såklart har jag hört Nocturnal Rites :-D Ett grymt bra band! En av de 4 bästa svenska bandet enligt mig :-)

Cheers!

Anonym sa...

Alltså, jag vet inte vem Johan Norberg är och det låter ju inte som att jag vill veta det heller.

Jag vill också vara sjuk. Krya på dig då!

Om jag återföds, så vill jag bli en leopard. Thank you very much.

Anonym sa...

SV: ååå, tack som fan för att du gillade det jag skrivit! Jag skriver ju mer o mer på bloggen, men får mindre o mindre kommenterarer. Tänkte att folk kanske börja tycka att jag är värsta gnällfittan :)

Men, trots att jag skriver om hur taskigt jag haft det och hur depp jag är och så, så är det ju bara skrift liksom. Om du hade träffat mig live så att säga så hade du sett att jag skrattar mer än en lågbegåvad på ett gruppboende. Jag är nästan onaturligt glad av mig.

But kind of crying on the inside förståss ibland & vad det visat sig 2010 även på utsidan. Fast lately mest pga att jag aldrig får nån respons på mitt skrivande o så. Sen jag tappade bort mitt bollplank. Du vet det där vi snacka om förra veckan som du tog bort sen.

Jag har sett Barfly o gillar Bukowsky. Jag gillar trasiga själar. Både IRL och i litteratur o film :)

Thetania sa...

Shit vad ni snackar
Underbart!!
Jag håller med er båda, Det sitter både i betraktarens ögon och på den människan som bestämt sig för att vara elak...det e min åsikt..

Jag gillar In Flames åxå..E det nåe fel med mig då?

Älskar ansvar, att inte ta ansvar och lägga det på nån annan e ju att saga att jag e helt lea lös jag kan inte orsaka något..
Jag älskar att orsaka grejer..ibland blire fel men oftas blire bra.
Ja nu har jag också fått sägga lite Tack Fredrik :D

Anonym sa...

Hahaha, härligt att du hoppade in i debatten, om jag får säga det här på Fredriks blogg :)

Good point, man äger alltid lite ansvar, o även om man inte gör det så kan man försöka vara the bigger person.

Fredrik sa...

Thetania: hehe Ja. Kommentatorfälltit här har blivit min och Charlotts chat. I brist på Faceklubb. Eller book är det. Jag vägrar.

Hur som helst är det alltid bra att dela med sig av sina åsikter. Får man mothugg får man kanske tänka om lite. Får man medhåll kan man vara glad. Kul att du håller med oss.

Jag ska ta tag i ondskan. Jag har förvisso redan gjort det. :) Men nu har jag blivit inspirerad. Igen. hehe

Jag gillade för övrigt dagens tune. Tung och lite galen.

Ska ni ha med MC5, eller har ni haft dem? De har en låt, nåt med groove, kanske, som jag gillar. :D

Charlotte: Ja. Jag med. Det är mest bara du som skriver här. Men jag har ganska många besökera, så jag antar att de flesta läser det vi snackar om och vänder. Vi överlever. :D

Mr Masa: Nej. Det är DET bästa bandet från sverige. 8)

Anonym sa...

Du ska ta tag i ondskan, hahaha. Fan, vad skönt. Men, då måste du ha en cape först.

Fredrik sa...

Nej. Hero har inte det. Hjältemodet kommer inifrån, det spelar ingen roll hur min dräkt ser ut. :D hahahahaha

Anonym sa...

Dräkten kanske inte är avgörande, men klart du ska ha en cape :D
Nej, nu borde jag verkligen gå hem till min egen blogg o skriva nåt, godnatt.

Fredrik sa...

Skriv så fingrarna blöder! Eller... Skriv i alla fall. Bli bitterfittan igen. Eller vad det nu var du kallade dig. :D