söndag 27 februari 2011

Smaklig måltid. Jag hoppas att de billiga burgarna smakar gott, för priset för dem är dyrt...

I dagarna har det varit både skriverier och på tv om bland annat Mcskitburgare – ni vet, den där restaurangen som för något år sedan avslöjades med slavar som städpersonal – nu har det visat sig att de tagit tag i problemet och gjort: exakt ingenting. Personal tvingas fortfarande att ta obetalda raster om det är lite folk i restaurangen. Man använder sig av förnedrande personalbehandling för att få folk att sluta. Och så vidare. Och så vidare.

I ett bra program på tv får vi tal del av ansvarig talkvinna, fru Björk, på det där företaget – ett företag som ville erbjuda sina lokaler som vallokaler, i ett nära samarbete med m – där hon blir ganska fett bortgjord av sina egna uttalanden – det får givetvis inte förekomma, det säger fru Björk också, det hon inte säger är att deras personalpolitik inte bara ger småpåvarna på restaurangen möjligheten att bete sig på detta vidriga vis, de belönar även skiten och, det är satt i system. Men restaurangkedjan svär sig fri, man får inte göra så, alltså är deras händer rena, rent juridiskt. Ab skriver också om det.

Vi tar det från början. Företag bygger sin verksamhet på att anställa folk till så låga löner som möjligt. Inget annat. Det handlar inte om kvalitén på maten – det visade sig att fusket fanns in mathållningen även. Eller smaken. Restaurangen vänder sig till barn, för att de hoppas att de människorna ska komma att börja äta där då de själva blir äldre. Taktik.



Mmm



Jag har skrikit om det här i mer än 15 år. Sen jag fick höra hur företaget beter sig i allmänhet och började luska lite i det. Jag kom över boken Snabbmatslandet och bestämde mig omedelbart för att aldrig någonsin äta på den restaurangkedjan igen. Någonsin. Den verklighet som visades, den vidriga personalpolitik som hela koncernen bygger på, är exakt det som man varnar för då man pratar om oseriösa företag. Jag ska inte gå inte på detaljer. Läs boken.


Det som får igång mig då jag ser den här skiten är att det inte är en nyhet. Det är resultatet av en allt mer högervriden politik som tar bort trygghet efter trygghet för de anställda generellt, och för ungdomar i synnerhet. Högerns lösning är som vanligt att göra det ännu sämre. Det är deras vanliga vansinniga retorik. Gör det sämre. Påpeka att det blev sämre. Kom med en lösning som kommer att göra allt sämre, och så vidare. Moment 22. Taktik.

Man bör ställa sig frågan: vilka tjänar på hög arbetslöshet. De som är arbetslösa, eller de som skall välja och vraka bland de som ska anställas? Vem tjänar på att arbetstagarna bjuder under varandra för att få ett jobb? Vem driver arbetsgivarens linje…

Har jag fel? Vad var alliansens lösning på ungdomsarbetslösheten? Halvera lönen. Ta bort tryggheten. Försämringar försämringar…



Obehaglig, ohelig allians


Om du har ett system som belönar snabba vinster, utan att säga vad vinsterna ska göras på, då bäddar man för slarv och fusk. Se bara på bankerna och deras bonussystem.

Det är ingen slump. Det är en konsekvens av skitpolitik.

Lösningen från alliansen kan ni ger er fan på att det kommer att vara: sänkningar av löner, försämringar av tryggheten och allmänt vansinne. Som vanligt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nä, dom är ju fan inte goda heller

Fredrik sa...

Nej. Det smakar ingenting. Eller halvdåligt. Förr i tiden, på fyllan var jag besatt av cheesburgare. men sen läste jag boken.

Jag numer besatt av att INTE äta där. 8)

Wonder Warthog sa...

Word!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Fredrik sa...

Obegåvad och rasistisk kommentar. Det hamnar tillsammas med kommentarförfattaren i idiotlimbo.

Tomasz Swiesciak sa...

Hade en diskussion (eller det var mest one-sided) med en tjej som försvarade donken. Full bojkott är det som gäller. Har kört på det (nästan konsekvent) sedan förra dokumentären men nu blir det till fullo

Fredrik sa...

Alltså. Jag står ju på din sida. men de som står på donkens sida... Hur tänker de egentligen? Jag tycker att redan vid själva affärsidén, att bara använda ungdommar som personal för att skära på kostnaderna, säger allt.

Att de numera är subventionerade av staten är ta mig fan en skandal värre än vansinnet själv. 8)

Anonym sa...

Jag har bojkottat donken i många år. Men främst på deras otroligt respektlösa syn på mat.
Att sådana här system även skapar dåliga arbetsförhållanden är föga förvånande.
Nä fy fan. Det var gott kurra i magen någon extratimme så man kan köpa lite goda råvaror och bjuda flickvännen och goda vänner på mat istället. Att man får stå lite extra tid i köket..ja det är det då tamefan värt!

Fredrik sa...

Ja men ja! 8) Exakt! Att skapa en maträtt är lika givande som att skriva eller spela musik. Man kan misslyckas, man gör det ibland, men då man lyckas göra en riktigt god rätt, fan vad det är trevligt!

Man blir överöst med kärlek. Folk blir på bra humör. Ja. Det är givande på alla sätt och vis.

Fortsätt! HAde jag inte redan hållit med dig, så hade jag börjat hålla med dig nu! :D