tisdag 15 februari 2011

2001; Foppa; piller... insanity!

Foppa grät i tv igår, har jag hört ryktas. Jag har några personliga minnen av den killen. En gång kom jag hem till min moder, och fick se att en av mina småbröder hade fått en hälsning med tillbehörande autograf från superliraren. Det visade sig att han kört till Umeå med en kvinna som tydligen var ful som stryk (källa, min moster), smugit in på restaurangen Mammas på västerslätt och bett om ostördhet.

Min moster gav karln halva restaurangen, stängde av den, och lät dem hållas. Alltså, västerslätt är en blandning av ett industriområde och ett villaområde. Det är inklämt mellan vindelvägen och blåvägen - inte så stort således, men helt klart Umeås bäst hållna hemlighet. Restaurangen skulle just stänga då Foppa kom med trollet. Det var alltså inget problem för moster att dra för en skärmvägg.

Hemlighetsmakeriet berodde tydligen på vem kvinnan var. Det var någon slags skandal in the making. Moster tvingade honom att skriva autograf åt brodern. Jag fick ingen. Jag bodde i Göteborg och murade på Annedalskliniken. Dessutom hamnade jag mitt i kravallerna, då det begav sig. Jag hade dock inget med det att göra. Jag gick, eftersom att alla andra färdmedel var borttagna på grund av kaoset, med blödande hand efter en olycka på jobbet. millitärbrallor, tuff tröja, samt rinnande blod. Alla trodde att jag kom från kriget. Jag ville bara hem.

2001. Det var då jag lärde känna sambon. Hon bodde med någon annan, någon annan stans. Jag tyckte att hon var snygg och smart - och alltså i en helt annan division, vilket gjorde att jag bara hade kul då jag babblade med henne. Internet for the win! Jag hade fullt upp med ett knöligt liv. De jag bodde med var helt jävla förstörda. En snubbe trodde han hade cancer vid minsta förkylning. En annan snubbe fick vi åka in på akuten med efter ett ytterst obehagligt epelepsianfall. Förmodligen utlöst på grund av de kopiösa mängder piller han stoppade i sig. Senast jag såg honom var dagen innan han togs in på ST: Görans psykakut. Då hade vi pratat i flera timmar - jag hade försökt reda ut en del tjafs. Det slutade med att han tittade på mig och frågade när jag kom. Om jag hade varit där länge. Han kom inte ihåg...

Han mår bra nu, tack och lov.

Ja. Det är vad jag kommer in på då ja tänker på Foppa.




Dottern, i oskärpa och med kläderna bak och fram. Pappa är inte bäst...



Det var på Lunarstorm, Facebook för ungdommar, jag lärde känna sambon. tre år senare blev vi ihop. Ett år senare gjorde vi ett barn. Nu är barnet 4 år och 8 månader. Mäktigt!

18 kommentarer:

Anonym sa...

Mäktigt :) Prisa herren för internet.

(kul läsning) rakt igenom. Militärbraller? hmm.

Västerslätt = Ö&B = new jersey...

Fredrik sa...

Prisa kvinnan för... internet! :D

Västerslätt, New jersey... Nej... Har du varit på Ullas kondis ännu? Jag kräver det!

Sen är det dit du ska flytta har jag ju sagt. :D

Kul att du gillade det. Jag kan säga att de personer jag nämner är rockstjärnor. i umeå. :D

Anonym sa...

Ullas? Nej, inte än. Varje gång är på västerslätt så kör jag vilse, och har fullt sjå att hitta ut från området :) Jag sparar Ullas for a rainy day.

Rockstjärnor i Umeå, näää? vars? hahaha. Not impressed by stars.

Anonym sa...

...däremot är jag imponerad av trasiga människor, eller jag gillar dem. Människor med sår brukar ofta vara ödmjuka och ärliga. Mänskliga.

Mänskliga människor intresserar mig, de är min hobby...nej fan, de är ju mitt jobb. Hahaha.

Jag älskar mitt jobb. Och jag älskar människor som är fucked-up. Hahaha, om dom inte är helt totalt fuckade förståss, för då bits dom..

Fredrik sa...

Den här personen bits. Jag är övertygad om att de mest manipulativa är de mest trasiga. Det är nåt med desperationen som tar fram en styrka hos dem, som är lika mycket sjukdom som symptom på sjukdom.

Men jag håller med dig. Det är bara det att den här snubben, det finns ingen som sårat mig mer, och ändå kallat mig kompis. Det var det vi pratade om. Det var det han "glömde". Jag vet ännu inte om han verkligen glömde det vi pratade om, eller om han bara sa så för att jag var förbannad.

Fredrik sa...

så här gör du om du ska till Ullas. Blå vägen, åk förbi den där vårdcentralen och brandstationen. Och mot statoil... om det finns kvar? Annasr duger preem som ligger 200 meter före (på höger sida, statoil ligger på vänster sida).

Statoil: sväng vänster, sen vnster (under bron till blå vägen). Kör rakt fram till du ser kyrkan på höger sida. Kör in på parkeringen till det lilla centrumet som ligger där. Där finns Ullas. Och mitt gamla jobb: skivaffär'n. Mammas gamla butik. 8)

Preem: kör rakt fram. Sväng vänster där vägen delar sig i fyra delar... Den rakt fram går in i villaområdet, du ska till vänster, så du ska se centrumet efter 10 sekunder. Sväng in på deras parkering. Läs ovann. 8)

GÖR DET NU! ;)

Anonym sa...

Det är typ - 50 grader här. Inga onödiga svängar, men jag tror jag fattar var Ullas är nu. Kanske på fredag. Sa du räkmackor? mm, ska testa. Västerslätt, räckmacka och skivaffär. Coolt.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

Jag vet ingenting om dig, men jag får för mig att jag vet vem du pratar om. Helt sjukt. Jag lämnar det därhän.

Deras manipulation är känslomässig. Jag tror att det är därför jag gillar House så mycket just nu, han bara säger saker. Som jag brukar försöka, då jag mår bra och inte är feg. 8) Hur som haver, ärlighet är så befriande att det nästan är erotiskt - för mig själv alltså. Det är en sådan börda från ens axlar att det inte går att beskriva.

Vraket jag berättade om var exakt sådär. Feg, manipulativ... Vi hade en gemensam polare som han försökte vända mot mig i typ tio år. Till slut lyckades han. Jag täntke att jag var paranoid, men då jag frågade min förra polare VAR han var då han bestämde sig för att sluta vara min kompis visade det sig att de suttit bredvid varandra. Sen fick jag höra av flera andra kompisar hur det låg till. Det är ta mig fan högstadievarning. Jag tror att din yngsta dotter är mindre omogen. Och det säger jag inte som en komplimang åt din dotter. Alltså, jag försöker inte säga något dumt om henne. 8) aaah

Förlåt i förväg om du blir arg. Jag menar det inte. Jag har bara så otroligt mycket att säga om just det här. 8)

Fredrik sa...

Och ja, räckmackorna är episka! Sluta med pizza, där har du snabbmat som heter duga. :D JAG VILL TILL UMEÅ!

Anonym sa...

Jag tog bort kommentaren. Det räcker med att du läst den.

Jag förstår vad du menar.

Jag har självrespekt, så jag har vissa standards omkring hur man beter sig mot mig. Vissa saker är INTE OK. Som att ljuga tex. Och det blir så jävla komplicerat när någon man tycker om gör det. Jag vill inte bryta kontakten. Jag vill reda ut saker. Men vissa personer vill inte reda ut saker. De vill hellre bryta kontakten, gå vidare och umgås med folk som inte ställer krav.

Det är en loose - loose situation. Ha kvar sin polare, som får en att må dåligt. Eller kapa kontakten och sakna sin polare....

Tänk om folk fatta hur jävla mycket man kunder förlåta om man bara var ärlig.

Fredrik sa...

Självcensur är helt på sin platts. 8) Jag har själv trampat över flera gränser. Jag var tvungen att ta bort en kommentar på din blogg en gång, för jag såg vad jag hade skrivit. Inte ok.

Hur som haver: det är räkmackorna vi pratar om nu. 8)

På Ullas.

Det ordnar vilken knepig situation som helst. Jag levde som sagt på de i fem år. Det kan vara förklaringen. 8)

Anonym sa...

Har du tagit bort en kommentar från min blogg? Hmm, har jag inte märkt :)

Jag skrev en historia på min blogg en gång som handlade om Pelle. Han satt under tvättmaskinen och kikade på mig. Han var så rädd :) Det var en metafor förståss. Sen tog jag bort den :D

Gudarna ska veta att jag vänt ut och in på mig själv och allt helvete för att få nån rätsida på saker. Man vill ju att det ska sluta göra ont nångång.

Räkmackor var det ja. Fredag. Jag lovar.

Woddsmanfred sa...

Ha ha, kul med lite insideinfo om Foppa! Tråkigt med din polare, för mycket skit i omlopp och i omloppet antar jag... En fin tös du lyckats få fram där! Bra jobbat Fredrik!

Fredrik sa...

Fred: polarn har varit så hela tiden medan jag har känt honom. Han ska fan inte få skylla på knarket. 8)

Radion: det var ganska länge sen. Någonstans runt första inlägget om din amason. :D

Hur som haver: på fredag kommer det ett långt blogginlägg på Radiogirl dör hon som har bloggen skriver om Räkmackor. :D Jag ser fram emot det.

Fredrik sa...

Radionapparatstjejen: Historien om Pelle läste jag. Jag är övertygad. Det är fler inlägg som försvunnit från din sida.

men inte lika många som försvinner från Joys sida. Han brukar radera allt lite nu och då. Fegisar är de som inte vågar göra en joy! :D

Anonym sa...

Jo, jag erkänner. Jag storstädade på min blogg vid årsskiftet.

Ibland undrar jag varför man läser min blogg ifall man inte gillar mig och min blogg. Verkar som rätt knäppt. Men skitsamma.

På fredag kväll kommer en räkmacke rescension att läggas ut på bloggen, och kanske en skildring av en bortglömd stadsdel :)

Fredrik sa...

Finns det de som läser din blogg som inte gillar dig eller det du skriver??? Det låter ju helt ologiskt.

JAG gillar det jag läser - men jag känner dig inte mer än genom bloggarna 8) För tio år sedan hade jag kallat det sci-fi. Eller kanske tjugo år...

Men jag ser verkligen fram emot att ta del av din nyvunna kärlek till västerslätt. :D Och räkmackor. På fredag alltså. 8)