fredag 11 februari 2011

Lite mer "annan musik".

Igår hade jag tänkt att lägga upp en låt av Miles Davis här. Jag ville dock inte ha Miles version av All blues, utan Stanley Clarks, från skivan Stanley Clark and friends, Live at the greek.

Helt omöjlig att hitta.

Synd, då låten är mästerligt framförd, man bara svävar iväg i musiken. Och vilka musiker sen! Ingen name-dropping idag. googla... eller Alta vista, eller vad man nu säger?

Idag kör jag på en riktig barndomshjälte. Jag vet inte hur det kommer sig, men just Cornelis Vreeswijks musik har alltid tilltallat mig. Musiken, hans personliga röst, texterna - i och med att jag åldrats har texternas betydelser vuxit. Missförstå mig inte, jag älskade texten till Hönan Agda då jag var fem, och jag gör det änn idag, men nu är smaken bredare.

Min favoritera av Cornelis är då han tolkar den torterade och avrättade Chilenaren Víctor Jara. De låterna lyser också med sin frånvaro på youtube, de flesta av dem.

Den bästa finns.






Jag skiter i fler låtar, men jag måste bara ta med den låt som berör mig mest. Klichéval? Absolut. Det står jag lätt för. Jag skulle inte kunna göra något annat val. Nu för tiden är den bästa stunderna då jag och dottern dansar till bland annat dessa låtar. Hon vill också ofta dansa till Auberon, vilket jag har henskt kul åt! Givetvis är Gaia favoriten, men hon gillar det mesta pappa sjunger på.



Min danspartner. Här i färd med att brottas med barnvagnen. Totoro på ryggan. Tuffaste tjejen i stan.







Imorgon tar vi oss tillbaka till... ja, vi får se.

Nu ska ni dansa! A Cuba!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag dansar. Kolla in Cornelis bilden på min blogg. Attityd.

Den där Cornelis skivan där han tolkar Victor Jara finns på spotify. (Jag gillar spotify. Upptäcker nya grejer varje dag.)

Du, om du gillar Miles. Lyssna på Stan Getz, speciellt låten "autum leaves", finns på min blogg och på youtube :) Överaskande bra.

Wonder Warthog sa...

Själv är jag såld på Chet Baker...

Stones sa...

Cornelis är grym, jag gillar han.

Stan Getz är oxå grym, hans samba och bossa nova plattor är det bra sväng i.

Chet Baker är faktiskt riktigt bra, har dock inte lyssnat så mycket på hans verk.

Miles är uber grym, jag gillar han.

Fredrik sa...

Ni har bra musik allihopa ser jag. 8)

Jag fösöker egentligen bara bena ut vad det är för musik jag lyssnar på som inte är metal. Jag blev lit eperplex då jag insåg att det är typ max tio artister. Jag... överbevisar mig själv.

Synd bara att jag inte vet vad det jag gillar heter... 8)

jöjj sa...

SÅ JÄVLA FETT!! :D

http://www.cmdistro.com/Item/Deicide_-_To_Hell_With_God_-PRE-ORDER-/36885

hör ljudet!

:D