lördag 6 augusti 2011

Nu pratas det om finanskris igen

kris igen? Seriöst... Är någon förvånad?



Jag skrev ett par långa och utförliga texter om finanskrisen då den visade sig 2008. Då hade jag redan gått omkring och babblat om den i typ fem - tio år. Ingen tar mig på allvar. På den tiden var jag ung och långhårig. Idag är jag äldre, och långhårig. Alltså kan kammade personer klappa mig på skallen och se hånfulla ut.

Det förändrar dock inte det faktum att jag hade rätt hela vägen. Jag minns en underhållande episod. Jag och rapparen Hoova skulle fira min födelsedag. Vi satt på pendeln mot U-Väsby. Det bör ha varit fem år sen, ungefär. Jag konstaterade att den statsskuld USA hade var oöverkomlig. Vi grävde ner oss i resonemang om vansinnet som den så kallade fria marknaden och dess protektionism skapar, och politik bakom stängda dörrar - för det är bakom lås och bom politiken som spelar roll skapas.

Döm om min förvåning då en främmande snubbe lägger sig i diskussionen. Han påpekar att det kan vara bra att vara skuldsatt. Jag sa ingenting. Jag gillar inte då folk lägger sig i privata diskussioner. Jag konstaterade att vi var framme i Väsby och sa: vi får väl se vad framtiden har i sin fitta. Jag är nämligen jävligt rolig.

Och vad den hade i fittan vet vi nu. Vi vet också att Johan Noberg sa att vi skulle lära oss att ÄLSKA finanskrisen. Jag har bara lärt mig att förakta de åsikter som är så främmande för människans lidande att de kan skjuta undan det med en teoretisk lustighet. Sen dess har Grekland visat sig vara på gränsen till katastrof. Vi får läsa att det beror på de lata grekerna. Vi får inte läsa att det beror på ansvarslösa politiker och - givetvis - banker som beter sig som om de hade ansvarsfrihet. Det är samma skit som i baltländerna. Men där har vi svenskar mer att skämmas för. Det kommer fram om tio år skulle jag tro. Anders Borg tvingade Lettland att INTE låta valutan devalveras. Varför? Jag VET att det beror på de svenska bankerna och deras fodringar på det Lettiska folket. Valfri borgare drar åt sig öronen eftersom att det är jobbigt med fakta.

Nymodernisten, en fantastisk bloggare och tidigare utgivare av fantastisk litteratur, han skulle säga att bevisen endast finns i min skalle. Så sa han i alla fall då jag påpekade att oljebolagen garanterat misskrediterat forskningen om klimatförändringar. Jag var en känslostyrd kommunist även. Hey. Vad fan är man om man saknar känslor? En mordisk, känslokall robot? Då styrs jag hellre av solidaritet - eftersom att jag kan känna är det naturligt att stå upp för sina medmänniskor. Så är det bara. Håller ni inte med mig? Då har ni NORRMANNEN på er sida. Just saying.

Vi står återigen på ruta ett. Eller, vi fick gå direkt till ruta: bankrut, utan att passera gå. Tacka fan för det då ingenting förändrats. Nyliberalismen, de som kopierar pengar likt tysken på 20-talet, och får nobelpris för sina kvasiteorier om det, har fått fortsätta att härja fritt. De skyllde allt på staten förra gången - de kommer att skylla allt på staten den här gången också. De måste. De kan ju inte gärna ta ansvar för sin politik. Det kommer aldrig att ske.

Det är inte direkt någon nyhet att det ståt en stor skuldkris runt hörnet och väntat. Många är de som varnat och varnat. Alla har de blivit hånade av högerns/näringslivets VÄLbetalda lögnare.

Jag är som sagt fortfarande långhårig. Jag är snart 40. Ingen kommer att ta mig på allvar den här gången heller. Men, för att citera en kuf: framtiden kommer att ge mig rätt.

Vi kommer att få höra att lösningen är skattesänkningar och försämrad välfärd, trots att en sådan chockdoktrin aldrig fungerat. Vi kommer att få höra om Japan och en ö som det byggdes fem broar till, då staten ville hålla uppe ekonomin.

Vi kommer inte att få läsa om ett land som faktiskt fick det att fungera utan den nyliberala chicagoskolans vidrigheter som alltid drabbar fattiga och alltid gynnar förtryckarna - vi kommer inte att få läsa om Argentina.

Ab. Ab2. SvD. SvD2. DN. Blooginlägg

6 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

öööh Välsvarvad. :D

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

Nu vet jag inge mer. 8)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

Sova är skiten. 8) Det gamla svart.