onsdag 16 februari 2011

Umeå umeå umeå. Ullas kondis!

Umeå, min gamla hemstad, har en hemlighet jag tänkte avslöja. På västerslätts centrum finns de, räkmackorna för gudarna. På Ullas kondis.

Smörgåstårta



Jag levde på deras räkmackor i flera år.

Jag har inte hittat en enda vettig ersättare, var jag än befunnit mig. Det är bara hon - hennes dotter numera - som kan göra en räkmacka utan att få den att smaka majonäs, vilket är vidrigt.

Jag har kommit ganska nära själv i mina efterforskningar om den perfekta räkmackan. Men ingen klår Ullas!

Är ni i Umeå, åk då förbi stadens minsta stadsdel. Och unna er perfektion!

Någon gång kanske jag lär er hur man gör. Men inte idag.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, men lägg av. Repotaget om västerslätt är mitt :)

Jag tänker skildra den bortglömda stadsdelen från ett underground perspektiv.

Jag gillar inte heller majonäs. Det är vidrigt!

Fredrik sa...

8)

Jag backar! Den texten ska skrivas av dig.

Wonder Warthog sa...

Majonäs är fan inte äckligt! En räkmacka utan majo är fan inte mer än en brödbit med några mystiska mollusker på....

Fredrik sa...

Man har majonäs på. Det är bara det att majonäsen inte tillåts ta allt smakytrymme. Du har nåt fel på smaklökarna. ;)

Anonym sa...

Majonäs? Seriöst? Alltså jag vet inte om jag vågar fullfölja detta.

Wonder Warthog sa...

Nix, inget fel på mina smaklökar men jag gör min egen majjo!

Anonym sa...

Grädde älskar jag, creme fraische accepterar jag. Sen är det stopp. No more kladd.

jöjj sa...

det är på vägen till mitt jobb. ska faen ha den daer räkmakkan på fredag.

nä 2!

:D

Fredrik sa...

Jöjj! Do it. :D

Love is in the air.

Radion: ät. va tyst. 8)

Vårtan: inga smaklökar, jag vidhåller. ;)