lördag 13 november 2010

Sveriges egna Stevie Wonder - dagens svenska pudellåt


Han fick i alla fall rösten!


Göran Edman. Jag vet inte var jag hörde honom först, men jag var såld efter en sekund typ. Jag älskade, och älskar, den typen av sång – även om den kärleken finns kvar, är den inte lika brinnande som då jag var vid mina sista tonår. Jag var allätare, death metal var bara en av de genrer jag lyssnade på, för de som inte tror mig är det bara att kolla vinylsamlingen, klicka vinylettiketten och se.

Det kan ha varit John Norums soloplatta där han sjunger (som en gud) på tre låtar: Eternal flame, Love is meant to last forever samt Back on the streets, en cover av Vinni Vincent Invasion, har jag för mig. Våra vägar kan även ha mötts genom Madison, eller Yngwie Malmsteen. Killen han en röst som jag tror klarar allt inom rock, och soul, om han så ville. Jag har inte så stor koll på hans nuvarande göror, men snubblar allt som oftast över något. Det visade sig bland annat att en gammal Auberon-gitarrist, Magnus Lindbloom spelat in lite musik med den gudabenådade rösten.

Jag, som den konnässör jag är inom området ”heavy metalsångare”, anser jag att han började tappa lite efter sin sista skiva med Yngwie, Fire and ice. Glory med Edman på sång är inte min favoritera med det bandet.

Han levererar forfarande.

Men jag lever i det förgångna.

Som bäst var han från Madisons andra skiva till Yngwies Eclipse. Den låt jag bjuder på är från Madisonskivan jag nämnde.





Trevlig lördag!

5 kommentarer:

Wonder Warthog sa...

En rökare till röst! Annars tycker jag att det största slöseri med röst som finns är Björn Skifs! Jojje Wadenius sa det när jag språkades med honom en gång, han ville ha Björn på sång i Made in Sweden och inte Körberg... (lite mellan skål och vägg var det, men jag tror honom)

Chief Rebel Angel sa...

Göran Edman har en helt fantastisk röst, det har du rätt i.
Han förtjänar lite mer hyllningar!

Ett tips är också hans vokala insatser tillsammans med Nikolo Kotzev, antingen under Brazen Abbot-flaggan eller i den lite skumma - men oerhört intressanta - rockoperan Nostradamus.

Fredrik sa...

Vårtan: Jag håller med om Björn borde sjunga mer rock. Snart är det väl lite sen, men han kan å andra sidan ha sparat sig lite. Jag vet inte. 8) Vi får tvinga honom till en rock opera tillsammans med Roger Pontare, som den där: war of the worlds.

Chefen: Jag har nån skiva av Brazen Abbot, där även Tomas Wikström och Joy Lynn Turner är med. 8) Det är ok. Jag tycker att Tomas är skivans bästa sångare. Har inte hört det han gjort med Therion, men jag älskar hans insatts på Candellmasskivan Chapter 6. Så var det med det. Lillebror.

Woddsmanfred sa...

Skön blogg du har, här kommer jag att kika in fler gånger!

Fredrik sa...

Tack för den, skogsmannen. :D