torsdag 4 november 2010

Defiance, beyond recognition, thrash, bay area... DO IT!


avdammat...


Defiance, Beyond recognition

Det här gamla thrashbandet släppte tre skivor back in the days. De har släppt en ny skiva nu, men jag har ännu inte fått den, jag ska stämma någon. Ok, jag har inte betalat ännu, men skivan skulle ha varit min för någon månad sedan… Mot betalning, givetvis.

De gjorde alltså två skivor förutom denna, och jag måste säga att, huvva vilka skitplattor det är. Inte denna då. Här peakade bandet och gjorde thrash som berörde. Musikaliskt ligger bandet väldigt nära Testament, sången är inte lika bra, men Chuck är kingen, det här är bara jävligt bra, vilket inte är kattskit.

Jag vet att sångaren gick vidare till något nu metalband som hette Skinlab.

Men det ändrar ju inte det faktum att Beyond recognition är en perfekt Bay areaskiva. Mina favoritspår är aggressiva the killing floor, lugna och obehagliga Perfect nothing. Insida looking out är också jävligt skön med sina förvridna harmonier.

Just det är bandets styrka, de spelar hårt och ganska tekniskt, men det som lyfter skivan är disharmonierna - speciellt då sångaren flyter på tonerna, just på gränsen till vad som är tillåtet, där skapas magi.

Texterna på denna skiva är av bäste thrashkvalité, allt är givetvis inte bra, men texten till låten perfect nothing är inget annat än poesi.

Då den här skivan bestämmer sig för att vara mindre bra är den ändå inte dålig, och då skivan bestämt sig för att rocka, då rockar den fett! Gillar ni thrash metal, har ni en pärla att upptäcka i Beyond recognition. Ni kan skippa Void terra firma och product of society, mest för att ljudet förstör alla möjligheter att njuta av musiken, men framför allt för att den här skivan är allt ni behöver.

Jag återkommer om deras nya skiva.

Thrash ’em all!



10 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

man ska nog inte ta mig på allvar då det gäller finland. Det är mitt svarta hål. Jag måste också få vara en dålig människa, jag väljer att projecera min uselhet mot öst. 8)

Men, finland har inte mycket att komma med kulturelt. Freestyler... Lordi... Kom igen. ;)

Aki kan vara undantaget? För...

Anonym sa...

kom hela din kommentar med där? naturligtvis håller jag med dig. Aki är undantaget som bekräftar regeln :)

Fredrik sa...

Nej. Jag var inloggad på sambons användare i vanlig ordning. Trodde jag sparade all text, men all text sparades inte. hur som haver var det väl inte så mycket mer att tillägga. 8)

Det var mest frågor angående allamago... ja. 8)

Fredrik sa...

som kom bort.

Jag är snabb att posta idag. 8)

Anonym sa...

Hahaha...japp snabb är du :)

Anonym sa...

Min sambo har bekännt att han brukar lyssna på HIM ismyg. Hahahaha....själv har jag inte riktigt kommit dit än. Jag har ingen åsikt om HIM. Men dom är ju från Finland.

Har även hört Hurriganes och Flaming Sideburns spelas här hemma. Rätt bra :) Om man gillar rak jävla rock n roll :D

Stones sa...

Hurriganes rockar jue.

Fredrik sa...

HIM?

ridå 8) Snart kommer du väl farandes med rasmus. ;)

Hurriganes har jag hört. Men rock ska vara stenhård. Att ni inte förstår det. 8)

Anonym sa...

Rasmus hahaha...nä, oroa dig inte. Men Hanoi Rocks?