lördag 27 november 2010

Pårökt musiksvammel samt en bra låt


Pårökt.


Kunde man tänka sig en människa som varit med från början, skulle den nog ha en jävla massa att rapportera. Tänk: musik. Först var det väl någon fågel som började vissla i ren förskräckelse, då den upptäckte att andningsorganet kunde utstöta ljud.

Vi apliknande varelser, som antagligen inte var påtänkte ännu, har tagit denna konstform och lärt oss kommunicera över kontinenterna – förvisso uppstår många missförstånd och vi håller på att bomba livet ur oss – men ljudframbringandet har även gett upphov till ack så ljuv musik.

Den person som skulle rapportera människans musik i en rak linje, från den första hostningen, till Auberon, skulle skänka oss förståelse för hur konsten utvecklats, och, tja, vi skulle kanske förstå musiken lite bättre. Kanske.

Jag å min sida gick ingen rak väg in i musikdjungeln. Jag och alla andra människor med mig, mest troligt, gick in där vi blev presenterade för något vi upptäckte och gillade. Logiskt.

Jag klev alltså in i heavy metal tack vare Kai Hansen och Helloweens Ride the sky. Sen klättrade jag mig upp och ner och bak och fram på musikträdet. En del grenar var ruttna, en del var väldigt majestätiska. Andra var raka och enkla; det var helt enkelt musikstilar och låtar av alla möjliga slag som visade sig för mig. Ibland uppskattade jag de majestätiska grenarna, ibland var det de krokiga som passade mig – och ibland kände jag bara för att kapa ner hela skiten. Oftast inte – musik är trots allt något av det absolut bästa jag vet.

Det jag har försökt säga, på detta förvirrade sätt, är att musiken jag lyssnar på är influerad av någon annan musik - och den musiken är i sin tur influerad av något, och så vidare. Jag fann alltså heavy metal utan att ha funnit det som kom före, jag upptäckte thrash, men jag hade inte lyssnat på de akter som tog de första trevande – oftast värdelösa – steg, innan någon hittade den musikaliska gren som jag fastnade för.

Poängen? Jo, i efterhand har jag ju lyckats spåra många av mina favoriters influenser, oftast med glatt resultat, men givetvis även med spyan i halsgropen, from time to time. Jag menar, jag älskar att skratta åt gamla Venom, deras arv är i mångt och mycket imponerande, men deras egen, tidiga, produkt är värdelös. Jag hatar det. Folk som gillar Venom har dessutom oftast jävulska peniskomplex. Ehh hehe Förmodligen gillar de även Brieost.

Idag tänkte jag bjuda på en låt som jag upptäckte tack vare Dream Theater och Ayreon, nämligen Camel! Ett band som Opeth snott allt ifrån.

Mycket svammel för en fantastisk låt. Sån är jag.


12 kommentarer:

Anonym sa...

Utan musik skulle livet vara helt meningslöst. Musiken förstärker ju känslorna, och utan känslor vore vi ju ingenting.

Jag har svårt att förstå hur människor kan tycka att musik är oviktigt och ointressant, och nöja sig med det de blir serverade genom radio o och program som typ idol....när det finns så mycket mer...

Fredrik sa...

Ja. Du sa det. Jag kan bara hålla med. 8)

Wonder Warthog sa...

Vafan, Camels "Mirage" köpte jag väl typ 1380 men har helt glömt bort den... köpte den när jag var inne p Canteburyrock typ Caravan, läste inte tillräckligt noga på omslaget och trodde det var en ny Caravan-LP... men jag blev inte besviken..

Haha, "podsele" som verraord, är det nån ort i Norrland för tekniknördar?

Woddsmanfred sa...

Väl talat broder! Det finns mycket bra att hitta när man söker bland rötterna, men även en hel del maskskitar...

Simsalablunder sa...

Kamelernas Mirage ingick i den hög av alla Lp:s som försvann i flyttlasset. Har inte hört den däringa låten sedan fjunens begynnelse. Mitt ex köpte jag via Ginzas katalog. Det var en rea-Lp med det sedvanliga jacket i omslaget. Kamelerna var en aning sömniga i mitt tycke.

Fredrik sa...

Sim: Camelerna är en perfekt kopp starkt te man kan mysa till då andan faller på. Det finns roligare band, om man håller sig till proggen. UK har du garanterat hört, där svängs det så det ryker. In the dead of night, är en fantastisk dänga. 8) men jag håller väl med. Jag tycker nog att ett band som Ayreon, som lånar från både camel och led zepplin är skönare. Typ.

Vårtan: haha Podsele. Förmodligen nära Ramsele eller Ljungsele. 8) Kul.

Jo, Camel är trevliga, som jags krev till Sim, så fanns det givetvis bättre band. Jag är dock svag för vad de gjore på sina första skivor. Mycket hög mysfaktor. Japp.

Skogsmannen: Tack! Och japp, så är det givetvis. Mask i smask kan bli bra, men det är oftast inte bra då masken är där. hah filosofifredrik. Det blir bra mark att plantera ny musik då masken är klar. 8)

Woddsmanfred sa...

Ha ha, det är sant!
Uppgifter angående din vinst finns nu på bloggen!
Claim your winnings dude!

Fredrik sa...

Nu har jag tagit mitt ansvar. :D

Stones sa...

Camel är mysiga.

Fredrik sa...

Japp. Och ni har en mysig låt på din/eran blogg även. :D Camel, progglight!

jöjj sa...

jag gillade när du lånade ut den skivan till mig! jag köpte några stycken. (2). snowgoose var en av dem. har vart en bra dag att starta med. några dagar. ffsfssfsfsfssf *loppisvinyyl* de oblivianska kristallerna är heliga. punkt.

Fredrik sa...

haha Jag kommer ihåg det. Jag ihåg att det tog en jävla massa år att få igen dem. Men, det berodde ju på en jävla flyttande. :D

Loppis eller skivaffärn, om det nu finns kvar... Jorma är inte stabil numera... var ett vattenhål för bra musik. :D