måndag 22 november 2010

en ny sångaridol i uppräkningen. Del 7. Jeff Scot Soto. Killen kan!


Jeff. Tuff kille!


Jef Scot Sotot kom jag i kontakt med genom Talisman och Yngwie Malmsteen. Vi har alltså ännu en Yngwiesångare att dryfta i denna resa mot världens bästa heavy metalsångare.

Med Yngwie gjorde han de två mest erkända skivorna, debuten och Marching out, med metalhitten I am a viking, för att bara nämna en. Hela skivan Marching out, är fylld av underbar neoklassisk heavy metal då den är som bäst.



Även Talisman, där gamle Yngwiebassisten Marcel Jabocs (vila i frid) lirade och styrde – det var hans band – är en skiva som passar på vilken fest som helst, eller om man bara vill lyssna på melodisk hård rock då den är som bäst.




Jeff har en mörkare röst, lite ruffigare, än de tidiga sångarna i den här listan. De andra representanterna har varit mer åt det kristallklara hållet snarare, Jeff Scot har lite mer riv i rösten. Han är väldigt tillrättalagd som sångare, det är inte någon Russel Allen eller Dio vi snackar om här, men han har en otroligt skön röst, som han dessutom, till skillnad från de första två rösterna på den här listan, behärskar spökligt bra!

Gitarristen som skapar två läger i alla sammanhang, Axel Rudi Pell, använde sig av sångaren på tre eller fyra skivor, och man kan säga vad man vill om den tyska häxwannabeen, men då Axel sjunger är det jävligt fräsig heavy metal! Bästa skivan är Nightmare, där min favoritlåt är titelspåret – inte bara för den magnifika textraden: Lucifers demon will tourure your brain, will the sun ever shine. Den som inte skrattar åt det där har ingen humor.





Soto sjöng smörig AOR med bandet Eyes, som inte alls är oävet, trots saknaden av pungkulor.

Han gästade Yngwies coverskiva, han sjöng i princip alltid med Talisman då de kallade, och numera har jag hört att han spelar jävulen i rockoperan Siberian nånting orcestra.

Jag såg honom live på swedenrockfestival en gång och måste säga att det var magiskt, inte bara för perfekt inramning med trevligt sällskap och strålande sol, det var även en käftsmäll av mr Soto, som levererade bättre sång live, än på skiva. Det är inte hunddiare!

Inte så många ord, men rösten talar faktiskt för sig själv.

10 kommentarer:

Stones sa...

Jeff har en grym pipa!

Fredrik sa...

Japp! På hans minuskonto hamnar dock hammerfall: han var ju tydligen sångpedagog åt Cans en gång i tiden. Jag tycker att han kunde ha sagt åt karln att ta i lite mer. 8)

Woddsmanfred sa...

Kom in å tävla dude! Har anordnat min första tävling... Man får ju följa strömmen ;)
Årets pris utlovas!

Fredrik sa...

Änuu en kommentar som inte behandlar viktiga ämnen så som Jeff Scot Soto, vilken kaka är godast o.s.v, o.s.v.

8)

Woddsmanfred sa...

Hmm, funkar det inte? Testa gärna igen lite senare, ibland blir det lite strul mellan soundcloud och olika webläsare eller nåt... Brukar ordna sig :)

Woddsmanfred sa...

Ock jo, Jeff är bra, klart den bästa sångaren malmsteen haft...

Fredrik sa...

Jag lan oxå vara dyslektisk. 8) Jag såg ingen musiklänk. Jag skyller på Reinfeldt och idioten Björklund, de gör mig så upprörd att jag inte kan tänka klart. 8)

Jeffan är inte Yngwies bästa sångare. Det kommer mer om det i senare inlägg.

Aiight!

Anonym sa...

Har du gått o blivit helt bananas med stavningen idag? ;)

Chief Rebel Angel sa...

...kolla in Jeffs insatser på WET också, från sent 2009/tidigt 2010.

Jag gillar det som fanken, men det kan vara väl smörigt för många.
Bilda dig en egen uppfattning!

Fredrik sa...

Radion: Det är nog min dyslexigen som tagit ett hårdare grepp om hjärnan i så fall. Jag brukar försöka att undvika de värsta stavningarna. Men helt enkel är det inte. :D

Chefen: Will do. Eyes är nog snäppet smörigare. Jag kan licksom inte tänka mig något smörigare som fortfarande aspierar på att vara metal 8) De gär en cover av Dont turn around,,, hehe Smör. Men: I love it!