torsdag 18 november 2010

Världens bästa heavy metalsångare, del 9. Nu hamnar vi i gamla Jugoslavien! Metal on metal. SL Coe

Om man känner mig så vet man att jag håller Kai Hansen som en av de största, alla kategorier. D.v.s. alla kategorier utom sång. Jag älskar Gamma Ray, men jag kan inte låta bli att fantisera om att de skulle ta in en sångare som lät Kai fokusera på det han gör bäst – styra från det fördolda. Se bara på Helloween, då Kiske sjöng, deras stämmor passa perfekt ihop!

Även om jag inte tycker att Ralf (Gamma Ray, Primal Fear, Tyran Pace med flera) är det bästa som hänt heavy metalsångarvärlden, så är han en stabil sångare – och med Kai på kör, blir det jävligt bra även där.

Jag gillar Kais röst, jag tycker bara att den är lite tunn ibland.



Hittade ingen bild på Coe.


Då jag fyllde 15 köpte jag Scanners Terminal Earth (som jag skrivit om), samt Deaths Scream bloody gore på vinyl. Två fantastiska skivor. Den ena legendarisk, den andra i princip glömd. På den där glömda skivan sjöng en viss S L Coe, han hade tagit över efter originalsångaren som gick under artistnamnet M.A.J.O.R. Det jag kom på mig att tänka då, är samma sak som jag tänker på nu för tiden då jag lyssnar på den skivan: sångaren låter som en bättre Kai Hansen. Fantastiskt! Jag har önskat honom som sångare i Gamma Ray sen, ja, sen Kai själv tog över micken.

Coe hade ett förflutet i Angel Dust, vars skiva From the dust you will decay, är en helig speed metalgral i min samling. Han är likt Kai, inte en perfekt sångare, men han har/hade ett bredare register – det fick mig att önska att Kai hade tagit denna gamla jugoslav till sig. Coe sjöng i fler band, bland annat i Reactor, men där var han bara gäst, och så hade han ett band som hette just Coe (det kan ha varit C.o.e, ni vet hur metalband är med punkter), men jag är ändå fast i hans presstation på Terminal earth. Jag säger till och med att om man gillar tysk heavy metal ens lite, är den skivan ett måste.

Ett par sura toner till trots innehåller den allt man kan begära av en heavy metal skiva: låtar som The law, Tuch the light, Not alone, Buy or die, From the dust of ages samt min favorit: the chalange, är inget mindre än musikaliska pärlor, pärlor som uppenbarligen kastats framför ignoranta svin.



Coe är inte lika säker som Midnight, men han har en mer behaglig röst, och jag var helt övertygad om att han var tysk, för han har den tyska halsen. Mer om den senare.

Man kan se denna post, favoritsångaren nr 9, som en hyllning till Kai, även, men mest är det en hyllning till att jag blev 15 och fick höra mr Coe sjunga för första gången. Det är inte hästskit.

Numera verkar Coe ägna sig åt mc, och det måste han ju få göra. Fick jag bestämma hade något ungt, hungrigt band tagit med honom på på sång, så att jag kunde få avnjuta heavy metal, då det är som bäst!

13 kommentarer:

Woddsmanfred sa...

Fan va störande, tänkte njuta av Scanner medans jag skrev denna kommentar men det gick ju inte... Detta är i alla fall en skiva som jag kommer at köpa så fort jag ser den, riktig köra bil musik när den är som bäst! Thanx for the tip bro!

Fredrik sa...

Du är välkommen! OM fler människor får upp ögonen för denna fantastiska skiva är det bara kul. Kul och anledning nog för att öppna ölen! aaaaah Äntligen droger. :D

Woddsmanfred sa...

Vadå repris? Fan va dålig koll jag har på TV, hinner fan aldrig kolla... Snackade med en polare idag som hade sett den, han tyckte den var jävligt bra...

Fredrik sa...

Den är bra. Du får inhandla den. 8)

Den gick igår 00:00.

Fast det blir ju idag... Fan.

FINI sa...

sv: jasså tycker du ? :) kul o höra! :D grym blogg du!

Fredrik sa...

o Tackar tackar. 8)

jöjjöjj sa...

Lika bra att du inte hittade en bild på coe.

inte snygg, som man säger. :)

Fredrik sa...

Nej. Han är ingen skönhet. Tur att han sjöng som en tysk gud. Från kroation, har jag för mig. 8)

Stones sa...

Det verkligen ett band som jag har missat helt, kanske pga band namnet inte är väldensbästa, tänker på den dära B filmen som kom ut på 80-talet...tror ja det var.

jöjj sa...

Åh, stones (lägg märke till hur jag charmar mig in här hos han/hon). ja.

scanner! med coe.

jag upptäckte dem med ball of the damned (med raffe då, som jusst hoppat av (kickad?) från gamma ray).

skitsamma den var råbra. sen var dom andra även bra,.

fladkgöalkfjgäfjgäalfkjgaäklögadäfgklöjaädflkgjaädfklöjgaädfkljgtrhyaeärkopjgåpaäeojperaojpreojgadflkjgdfäajladflkjgf

/tänkte noga efter ett tag/

:)

Anonym sa...

men ja, han låter som kai hansen, och med hansens potential typ ggr en och en halv eller hur man..

skitsamma. han låter svintuff cole. som kai hansen, fast bättre.

Då.

han lär få till falsettskriken än idag på pub'n. vill jag tro. :)

Fredrik sa...

Stone: Skulle scanners vara en b-rule? I beg to differ! 8) Det är en mycket bra och surrealistisk skräckfilm. hehe

Bandet var bara bra på deras första skivor. Den tredje skivan, som joy här under snackar om, har jag för mig att jag länkade till dig. De kör en cover på Queens Innuendo. Men det är inte Ralf som sjunger på den skivan, som snubben säger, han sjöng på en låt. Det är dock de två första skivorna som rockar. De två följande är bara godkända. Sen gick det rakt ut för. Det är bara en medlem kvar i bandet idag. 8)

Joey Joy: du kanske läste det jag skrev till herr stones.

Så om man bortser från att du hade fel så håller jag med dig om allt. Speciellt då du håller med mig. ;D

Fredrik sa...

Jag menar givetvis deras fjärde skiva, ball of the damned. Den gästade Ralf på. Inte på mental reservation, som jag felaktigt påstog.