fredag 19 november 2010

Den kosmiska fasan, snart här igen!

HP Lovecraft





HPL



Jag hade just läst på Fredrik F G Granlunds blogg, Marmeladkungen, att Ellerström ska ge ut sin andra Howard Phillips Lovecraftbok. Den första var en anteckningsbok, med en slags mall för hur författaren skrev sin noveller. Jag äger den inte. Jag hade inte råd då den kom, och jag kände inte att den var relevant. Jag kanske kommer att köpa den i framtiden, men, min vana trogen driver jag iväg från poängen till dessa ord. De ska ge ut en andra bok, även den boken skall ägna sig åt saker utanför författargärningen, det ska vara en självbiografi. Läs mer på Ellerström eller Marmeladbloggen.

Som om inte det vore nog har Vertigomannen - han som gav svensken pocketutgåvan av Älderomsorgen i övre Kågedalen, samt HPLovecrafts Fallet Charles Dexter Ward (en ny och förbättrad version av Gengångaren, (mina tankar om den)) plus mycket mycket mer fantastik litteratur utanför gängse Dan Brownmall – enligt sin blogg Vertigomannen, köpt alla Sam J Lundwalls översättningar av Lovecraft. Han skall ge ut dem i en enda stor utgåva, och de som börjar fasa för dåliga översättningar eller faktafel i texten, oroa eder icket! Vertigomannen, aka CM Edenborg har nämligen, med den gode herr Lundwalls godkännande, tagit med experter som skall gå igenom texten och vara all ny Lovecraftforskning trogen. Med tanke på hur underbart ”Fallet Charles…” var, är mina förväntningar kosmiska, för att försöka vara kul.

Detta kommer inte att bli bra, detta kommer att bli något bättre, något jag inte kan redogöra för med de språkliga begränsningar som hämmar mig. Jag är mållös. Det är obeskrivligt, dessa underbara, förtjusande och överväldigande händelser.

Nu vet ni!

9 kommentarer:

FINI sa...

sv: goood, ja dt e snyggt!

Magister sa...

Det blir inte alla Lundwalls översättningar -- Derleth-texterna "Arvingen" och Odjurets torn har rensats bort, liksom samarbetena med Winifred V. Jackson och den tvivelaktiga "Tinget i månskenet", för att bara nämna några -- men det blir ett omfattande urval.

Fredrik sa...

Tjenis Magister M! 8) Jag är övertygad om att det blir rätt gjort.

Arvingen, är det inte HP? Tinget i månskenet är alltså inte HP. Det viste jag inte. Återigen tackar jag för förträflig information i ett favoritämne! 8) Tack!

Fini: jag hatar diskussioner som hoppar mellan bloggar. Man tar den på ett ställe. 8) Då blir det enkelt för mig. ;)

Rött är alltid rätt färg. Alltid!

Magister sa...

Nej, "Arvingen"/"The Survivor" är ett av Derleths "postuma samarbeten" med Lovecraft -- visserligen är HPL:s andel större än vanligt (en rad korta anteckningar, mest bestående av viktiga datum i dr. Charrieres liv, samt R. H. Barlows minnen av ett samtal med HPL i vilket de diskuterade idén till novellen), men hela texten är skriven av Derleth efter Lovecrafts död (ca 1953).

"Tinget i månskenet"/"The Thing in the Moonlight" skarvades ihop av tidningsredaktören J. Chapman Miske 1941. Miske utgick från en snutt ur ett brev som Lovecraft skrev till Donald Wandrei 1927 (datumet i "fragmentet" är alltså inte helt taget ur luften) och skrev själv ihop en början och ett slut. Derleth hittade Miskes text och publicerade den som en äkta Lovecraft-text varpå Miske upplyste honom om hur det egentligen låg till, men då var det redan för sent och "fragmentet" ingår fortfarande under Lovecrafts namn i samlingar från t. ex. Del Rey och HarperCollins.

Fredrik sa...

Jag bockar återigen för dina ovärderliga kunskaper. Arvingen publicerades ju tillsammans med den där intervjun av Vernon Shea (stavning på det namnet...???) i Jules Verne magasinet. Jag var helt övertygad om att det var Lovecraft själv. Det är en trevlig novell. Derleth alltså.

Fragment och tinget i månskenet... Fan, snart vet jag saker som stämmer om denna eminenta författare. hehe Skämt åt sido! Jag uppskattar verkligen informationen. Finns den nedskriven? Är det Joshis texter man skall vända sig till? 8)

Tack återigen! 8)

Magister sa...

Nej, "Återkomsten", "Det krälande kaos" och "Tinget i månskenet" var de noveller som publicerades tillsammans med Sheas artikel i JVM 457.
"Arvingen" finns med i DAGON och DET EVIGA LIVET.

Joshis biografi H. P. Lovecraft: A Life (Necronomicon Press, www.necropress.com ) eller dess expanderade och uppdaterade (150 000 ord längre) version I Am Providence: The Life and Times of H. P. Lovecraft (Hippocampus Press, www.hippocampuspress.com ) är en bra källa. För just Derleths "postuma samarbeten" kan det vara intressant att kolla Joshis The Rise and Fall of the Cthulhu Mythos (Mythos Books).

Fredrik sa...

Arvingen, återkomsten... 8) Same same. Då är jag åter på banan. Jag blandade ihop lite titlar där. Ordningen är återstäld. Jag gillar verkligen Återkomsten!

Menar Joshi att Chtulhumyten har fallit? Jag antar att det ligger en fyndig och bra förklaring i det, men just nu pågår ju en Lovecraftrenässans som verkar i det närmaste global. I alla fall i den västra hemosfären. 8)

Jag är jävligt glad över att erkännande regnar in från alla möjlig oväntade hörn. Scooby, South park... I love it!

Magister sa...

Joshis åsikt är att Cthulhu-mytologin som litterärt uttrycksmedel var stendöd redan när den skapades -- den är glorifierad fan fiction och inte mycket mer; den efterapar ytan i Lovecrafts verk utan att få med djupet. Därmed inte sagt att det inte finns bra cthulhianska noveller av andra författare än Lovecraft, och Joshi har själv satt ihop en antologi med sådana -- Spawn of the Green Abyss -- som ska ges ut av Mythos Books.

Fredrik sa...

Då är jag med i den matchen med. Ja, jag har läst författare som har klarat av att hylla HPL stilmässigt, jag har mest sett det som erkännande för hans gärning än något annat. Brian Lumley har jag för mig, var helt ok. Jag tycker även att mainstreem skräckförfattaren D.R. Koontz fångade den speciella känslan i romanen Skymninsgögon. Det bästa han har skrivit.

Nu är det förvisson inte viktigt. Jag å min sida är ju lite mer lagd åt Lovecrafts fantasy; sviten med White ship, Quest of Iranon och Katath/Carter novellerna. Med mera med mera. 8) Jag ska nog inte ge mig in på att välja ut de jag gillar mest, det slutar med att jag nämnt de jag kommer på.

Jag ser det nog mer som ett lovecraftiansk arv, och det är bara roligt.