torsdag 11 november 2010

Efter typ tio inlägg är jag framme vid bokstaven A; vinylsamlingen re-visited

Jo. Vi börjar inte med a, det är fegt.

Men nu är jag i alla fall där.

A,




Framför den underbara musiksamlingen


Al Di Meola är, enligt många som vet allt om gitarrister och inte har någon som helst tillstymmelse till liv, Yngwies största förebild. Om man bara går efter att båda gitarristerna är rätt snabba med fingrarna, ok. Om man lyssnar på dem, nja. Det är i vilket fall som helst fantastisk gitarrmusik. Som alla borde lyssna på.
ATC är ett svensk gammalt metalband. Jag säger ingenting om dem. De kan ha anknytningar till väsby, och jag är en fegis.
A-ha Det saknas en skiva här. I vilket fall som helst ett gammalt favoritband.
Accept. Restless and wild. Klassiskt!

Ok, jag gjorde det där bakvänt... Sorry.






Alien hade en bra sångare, men han blev tydligen schlagersångare med tiden. Smörigt så det förslår. Passar att somna till.
Alice Cooper är alltid en bra kille i min bok. Av någon anledning sålde jag en massa av mina skivor av karln. Why? Ångesten äter upp mig inifrån! Typ.
Alphaville Auberon skulle göra en cover på sounds like a melody. Vi gjorde en egen låt av den istället. Till vår debut. Jag har ingen som helst skam i kroppen, nej.
Angel Dust nämner jag titt som tätt då jag skriver om Scanner. Det är nämligen S L Coe som sjunger på denna speed metalklassiker. Gillar man den genren SKA man äga denna skiva. To the dust you will decay!






Armored Saint är bra. Jag vet dock inte hur bra den skivan som knappt syns på den här bilden är. Den syns bättre på nästa bild.
Apocalypse kan vara bra. Eller dåligt. Jag tror jag köpte den för priset, 10 kr. Ett externt minne till min hjärna hade gärna fått vara så billigt.
Anvil Se filmen. Musiken är bra. Filmen är bäst! Hade de haft en bra sångare hade det här varit jävligt fett. Nu är det bara fett.
Anthrax Deras bästa skiva är Spreading the disease. Den här skivan är bara bra. Jag är inget större Anthrax-fan.
Annihilators bästa skivor.
Anki Bagger. Klockrent! Jag har varit ung jag med.
Angel Witch var det länga sen jag hörde. Har ingen aning om hur det lät. Är inte det här bandet hypat av en ganska samlad hjärndöd musikskribentkår? Måste lyssna snarast!






Axel Rudi Pells debut och även, av de skivor jag har hört, hans sämsta. Fram till Oceans of time har jag allt han gjorde, minus en skiva som jag tvingade Joy att köpa då jag var fattig och tattig. Heavy metal. Den här skivan är hans sämsta.
Awful truth. Alltså, igen, fråga inte. En tia... Jag måste lyssna!
At the gates Gardens of greif. Signerad. Världsklass!
Assault har jag ingen aning om... Bra pris, 15 kr. Förmodligen as-bra!
Armored Saint igen. Här ser man att det är delirius nomad.

NP Mania: Break out

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det här är bara vinylen alltså? Man blir nyfiken på vad som finns på CD på samma begynnelsebokstav...? :)

jöj sa...

al di meola? who? och jag skall vara gitarrist. :) dom enda jag har hört han säga BRA saker om är typ blackmore, jimi och alan holthswoerth.. eller hur det stavas. jag vet nog fler han INTE gillar. :D har hört smakprov på hans nya förresten. lät som yngwie. :)

Wonder Warthog sa...

Alice Cooper! En klassiker fram t.o.m "Billion Dollar Babies"! Kommer ihåg när jag köpte "Pretties for you",morsan skrek rakt ut! Min favorit blev "Love it to death" med "I'm eighteen". "Killer" är god tvåa!

Alla pin-up jazz snubbar tjatade Al Di Meola när det begav sig. Jag tyckte bara att det var hundra meter 09 e-sträng p tid. Men jag har ju aldrig varit en Yngwiefan heller.

Fredrik sa...

Radion: Jo. Detta är bara vinyler. man ser det på bilderna. ;) På cd har jag sämre koll, det är så mycket mer. Men... aah Jag har fan ingen aning vad jag har. Den samlingen står oxå och dammar. Jag är fan nyfiken själv. Men det är ganska mycket heavy metal. hehe

Jöjj: Du vet vist vem han är. Du har garanterat lyssnat på skiten hos mig. Jag lyssnade på en gitarrmastrubationstrio med Meola, Paco de Lucia och han ... minnet. Jag kommer snart ihåg det... John Maclaughlin va? Jag vill för övrigt oxå höra nya yngwie. :D

Vårtan: Alice är klassisk. Men jag har som sagt haft bort allt gammalt han släppte. Jag var garanterat pårökt.I'm eighten är mörk och skön. Favoritlåten är nog Ballad of Dwight... fry? Jag har inget bra minne. Det har nog också med att vara pårökt att göra. 8)

Al Di Meola är bra. Jag gillar jazz. Jag tycker dock att det bästa är de stunder då han spelar mer soft. Fusin the good way. Det är tack vare meshuggah jag har fått all konstig musik i skallen. 8) Men, det är bara musik, och I love it. :D

Klara sa...

Hej, detsamma! Har läst din blogg nu också! :)

Fredrik sa...

Klara: För det säger jag tack! 8)

Hana sa...

Hej Fredrik! Dåren som skrivit kommentaren i min blogg är givetvis anonym, men vill du debattera med sverigedemokrater så surfa in på tankesmedjanfeminix.blogspot.com , där finns en del smålustiga inlägg. :)

Fredrik sa...

Det går inte. Korkade människor förstår inte. För att de är korkade. Hur mycket möda man än lägger ner så förstår de inte. Ergo: de är korkade. 8)

Stones sa...

En del klassiker där, Alice är ju en av dem. Fast ha ska ju stå på C. Kul med Al Di Meola, var lite överaskande, du skulle falla baklänges om jag skulle göra någe liknande, dessutom skulle det bli allt för långt att enbart gå igenom bokstaven A :)

Wonder Warthog sa...

Jag var sjukt såld på Mahavishnu Orchestra, men det är ju inte jazz per se. Jerry Goodman var en stor favvo, gillade Flock oxå...

Jag känner igen det där med lite hövding, några tomtebrus och sälja skivor... Bowiesamlingen värderad då till cirka fem tusen åkte nog för lite pulver, 500 spänn och några Stora Onda på krogen... Tyla Gang sålde jag med glädje fast till underpris, likaså April Wine... jag samlade ALLT med artister jag gillade, sen sålde jag samlingen till snikrövar när jag var helt blastad... några blev väl "lånade" och aldrig återlämnade.. hittade cirka 20 av mina LP på en begagnatshop en gång, "lånaren fick spö av både mig och affärsinnehavaren och blev liggandes i sängen i fjorton dagar.. Det kostar att stå på topp!

Fredrik sa...

Jo. Men jag harinte haft tillgång till vinylspelare på så länge att jag inte köpt skivor på evigheter. Lp alltså 8)

Min Alicesamling är stukad. Jag har haft fler skivor. Jag är lite ledsen över at jag sålt dem. Men jag, de ska stå på c. Egentligen. Jag tycker att sånt är jobbigt. 8) Då måste jag ju sortera om allt. I och för sig skulle det garanterat vara kul att sitta och bläddra. Det får bli ett projekt för en regning dag och en flaska wiskey. :D

Jag har dock, till mitt vansiniga försvar, fler Meolaskivor. På cd. hehe

Klart att de ska lägga ut din samling. ;D

Jag har faktiskt upptäkt, på tal om vinyl, att skivbutiken här i byn har en ganska trevlig vinylsamling till salu. hehehe VÄSBY IN THE NIGHT typ

Fredrik sa...

Vårtan: haha va fan. Jag tyckte det blev många kommentarer. Jo. Det kostar att ligga på topp.

Ma...havishnu... Jävla stavning. Men det var väl John Maclauglin? Jag har inga skivor av dem.

Men jag känner igen det du säger... Hitta skivor hos andra med min märkning på. Även om det flesta skivor nog kommit bort på det försmädliga sättet: får jag låna och aldrig lämna igen den här skivan?

Sen underlättade det att morsans gamla gubbe hade vinylaffär. 8) Det var inte omöjligt att ordna till luckorna. hehe