tisdag 9 november 2010

Bonnierkartellen


Jag, då jag skriker mig hes



Jag har skrikit mig hes om den borgerliga medias maktfullkomlighet. Ingen bryr sig eftersom att jag bara är en tjock musiker som gillar brutal skit och helst vill att den skiten ska provocera en masse. Folk har dragit paralleller till Berlusconis Italien, jag pekar på Murdochs imperium – Australien, USA och Not so Great brittan.

Det sägs att de inte missbrukar sin position, men allt tyder på att det är skitsnack. De står bakom borgarna och har nog inte skrivit ett riktigt kritiskt ord om dem på 6, 7 år. Ordet borgfred betyder något helt annat bakom Bonniers stängda dörrar.
Allt mitt snack om maktmissbruk har visat sig stämma – inte för att jag är ett geni, men jag vill gärna tro det – utan för att jag faktiskt sett de olika SMÅ notiserna där kritiken funnits mot deras ”oligopol”, bättre benämt som kartell, eftersom att det är vad det är.

Att Bonnier äger de största bokhandlarna, ger ut böckerna som skall säljas där, samt, givetvis, väljer VAD som skall platsa på deras hyllor är givetvis ett hot mot demokratin. Det fria ordet inskränks till en maktfullkomlig instans som ser till sina egna intressen.

Folk blir tokiga då de hör ordet kommunist. Men om någon kunde tvinga fram en tankegång i hjärnan och faktisk lyssna nu kommer ni att förstå en lite del av problemet. Det kommunistiska manifestet kom ut på 1800-talets andra hälft. Bonnier köpte av någon anledning rättigheterna till denna bok, och, en av utgivarna ogillade innehållet så mycket att Bonnier satt på rättigheterna i 50 år innan de släppte den. Det är att frånta folket rätt till information. Det är för övrigt exakt samma metod som oljeindustrin använder sig av för att få bort hot från miljövänliga bränslealternativ – de köper upp patentet och låser in det, kastar nyckel och spränger valvet. Typ.

***

Nu får ni fan också vakna. Det är en kartell det handlar om. Inget annat. Märkligt att inga borgare klagar över denna maktdominans, kan det bero på att de står på samma sida? Jag bara undrar…

Aftonbladet kör en efterlängtad diss/kritik mot kartellen. Åsa inledde attacken! Åsa är en amazon. Dan Josefsson forsätter utgrävningen av denna ruttna kartell. Vertigomannen ryter. Malin Krutmeijer säger...

2 kommentarer:

Wonder Warthog sa...

Bra skrivet!

Fredrik sa...

För de trevliga orden säger jag tack. 8)