onsdag 17 november 2010

En ny liten serie i tio delar kommer här: Guldstruparna. Metalsångarna!

Jag har alltså suttit och funderat, inte på vad jag ska skriva om, det finns alltid något vansinne att täcka eller betäcka i skrift på den här bloggen.

Nu har jag dock kommit fram till en sak som verkligen fått mig att fastna, och det gillar jag, då får man använda skallen till det som den sitter där för, att slösa bort tid på roliga saker när det egentligen finns annat att göra. Som att damsuga. Damsuga kan suga purjo! Ofrivillig humor då den är som bäst.

Jag ska alltså lista mina tio favoritsångare. Och jag skulle vilja ha ett par förslag på sångare. Jag är bara helt säker på fem stycken, men det känns som att jag har glömt några.

Här kommer jag att inrikta mig på heavy metalsångare. Death metal eller thrash metalsångarna kanske kommer i en stor kärleksförklaring i framtiden. Just nu är det guldstruparna jag funderar över.

****

Nr 10

Midnight. Utan masken, jag trodde inte det fanns sådanna bilder. Great!


****

Jag inleder i alla fall med favoriten Midnight, från Crimson Glory. Han dog föra året, har jag för mig, se det här som en postum hyllning som borde ha gjorts av mig för långe sen.

Ja kom i kontakt med Crimson Glory genom en bekant som jag nämnt tidigare. Jag lägger in hans myspace, så ni kan lära känna honom.

Det var andra skivan han spelade för mig. Trancendence. Ett mästerverk till skiva. Och så var det sångaren.

Med en röst lika klar som kristall, skar han genom glas och öron på det mest behagliga sätt man kan tänka sig. Gillar man inte kastratsång är det lika bra at sluta läsa nu, för kastratsång är vad det är.

Seatle-syndromet

Sångaren, som bar en fånig mask på bild och live, levererar så mycket känsla att han lätt kvalar in i det som jag och min sambo har kommit att kalla Seatle-syndromet. Seatle-syndromet är alltså det som en del kallar känsla. Jag kallar det gråtmildhet. Lyssna på Geff Tate från Queensrÿche på deras tidiga skivor, eller Warel Dane då han sjunger, gråter, med Nevermore, så förstår ni. Dessa sångare härjar alltså i Seatle, därav namnet. Enkelt.

I Tyskland har de en helt annan stil, som jag och barndomsvännen F Mannberg bara nickar gillande åt. Det finns något i Tyskarnas halsar som gör sångarna från det landet majestätiska. De jag först och främst tänker på är Voss och Retke. I alla fall en av dem kommer senare på listan.

Nå, det här är Midnights hyllning.

På de två första Crimson Gloryskivorna sjunger killen med en klarhet och med en tonbredd – på höjden – som är imponernade. Visst stukar han rösten på vansinnespartiet Red sharks, som för övrigt har en usel text, men det är överkomligt.






Med maskerna såg de ut såhär.



Låten som kanske mest visar hans teatraliska ådra är från debuten, baladen och sista spåret på skivan, Lost reflection, en låt som svenska Morgana Leafay tagit sig ann.




Midnights röst har, i min bok, åldrats ok. Jag lyssnar inte på Crimson Glory lika mycket numera, inte för att jag är less, utan för att jag helt enkelt har bättre musik att avnjuta.

Sen får man inte glömma att han ligger bakom en av de sämsta skivorna i metalhistorien, Strange and beautiful, Crimson Glorys enkelbiljett ur historien som ett viktigt band. Skivan efter, med Wade Black på sång är bra, men inte i närheten av de två första skivornas klass.

Midnight fick mig att falla för Umeås Hollow, med sångaren Andreas Stoltz. Och för er som vet något om Auberon, mitt band, så kanske ni känner till att det är Andreas Stoltz som sjunger heavy metalsången på våra två första skivor. En parantes, inte obetydligt, då jag de facto avgudar sångstilen.

Midnight FTW!

9 kvar…

18 kommentarer:

Woddsmanfred sa...

Phil Anselmo, Devin Townsend, D.I.O, Russ Anderson, Chris Valagao... Listan kan göras lång...

Tankesmedjan Det sovande folket och Den konspiratoriske lille mannnen sa...

Det bara måste betyda att Ronnie James DIO ligger högt upp!?

Fredrik sa...

Dio kanske.

Russ Anderson är bra. Men är han tillräkligt bäst? Förmodligen. Bra förslag!

Om jag lyssnar på en Ayreonskiva kommer det att lossna. :D

Chief Rebel Angel sa...

Nämen?
Det är inte sant, jag fundera igår på just det här med sångare - fast då på svenska sådana. Kanske efter ditt inlägg om herr Edman...

Nåväl, det finns ju massor av grymma sångare. Klassiska insatser av etablerade stora namn som Coverdale, Gillan, Dickinson, Hughes, Turner, Dio, Cornell ska väl blandas med de som borde besjungas mer.
Russel Allen, tidigare nämnda Edman och ett namn som t ex Nats Levén borde dyka upp. Sen har man ju sina egna lite personliga favoriter - jag har t ex en grej för John Bush, av någon anledning.

Kul lista i a f, den kommer jag följa slaviskt!

Wonder Warthog sa...

Ja förutom Robert Plant är det väl inte så många som kan sjunga....? Skulle väl vara Björn Skifs då....

Wonder Warthog sa...

.... brudar som Veronica Freeman i Benedictum är ju jävligt guldiga i strupen...

Fredrik sa...

Chefen oc vårtan: Ni har båda bra och rimliga poänger.

Och chefen: svenska sångare är ju busenkelt. Jonny Lindquist från Nocturnal Rites. Tomas Wikström. Edman var ju jävligt bra. Joey får jag inte glömma. jag bor ju i Lapplands Väsby. haaaaaahah

Nu har jag för mång namn. Kan ni ta tillbaka några? 8)

Russ Anderson, det är fobidden ja- Jag tänkte på Russel Allen, som jag håller som en jävligt stabil vocalist.

Simsalablunder sa...

Förra sångaren i Barbados tycker jag är bäst. Sen kommer Magnus Carlsson. Han dansar så bra och har snyggt hår.

Fredrik sa...

Jag kommenterar inte det där. Inte mer än så här. :D

Tankesmedjan Det sovande folket och Den konspiratoriske lille mannnen sa...

Robert Plant absolut! Ozzy då? Geddy Lee? Nä kanske inte.

Mary Raven sa...

Älskar Midnight (R.I.P) och Crimson Glory! Kommer aldrig glömma när Lost Horizon körde Crimson Glory-cover på Gates of Metal för många år sedan... Man fick ju aldrig möjlighet att se Crimson live och det var verkligen en överaskning!

Sanctuary och Nevermore är förstås andra favoriter. Seattle! \m/ \m/

Fredrik sa...

Mary: Just det... Lost Horizon hade en sångare i Midnightskolan. Det hade jag inte glömt, men jag var ganska nära att glömma det. höh

Jo. Midnight var bra, inget snack. Crimson Glory ledde tille en jävla massa bra band som jag upptäkte. Hade aldrig hört Kamelot om inte de jämförts med CG. De två första skivorna stämmer den jämförelsen på. Jag trodde även ett tag att det var Minatten som sjöng, men det var nog mer att jag VILLE att det skulle vara han, för så likt var det inte.

Nu måste jag lyssna på Leathals skiva Programed, de lät exakt likadant som CG. Fantastiskt alltså! 8)

Anonym sa...

Antar att inte Vince Neil kommer att få en placering här.... :P

Fredrik sa...

Vince Neil kommer inte att få en platts här. 8) Jag älskar honom, men han är inte elit. hehe

Stones sa...

Detta kommer jag att följa med spänning, speciellt med tanke på hur många duktiga sångare det finns.

Fredrik sa...

Ja. Nu kommer jag dock att vända mig till de som sjunger i heavy metalband. 8) Inga blues-sångare här inte. hehe

Stones sa...

Hehe det hade jag inte räknat med att du skulle komma med något sånt här inte

Fredrik sa...

aaah Den som lever får se. 8) Jag tror att alla kommer att få anledning att ifråga sätta min hjärna innan jag är klar. hehe