tisdag 13 april 2010

Scanner, heavy metal!



En av de bästa skivorna jag vet är en ganska okänd heavymetalskiva, Terminal Earth av den tyska gruppen Scanner. Jag köpte den på min 15:e födelsedag tillsammans med Deaths Scream blody gore. Två bra skivor, men Scannerskivan var en sådan stark förälskelse att jag än idag hyllar den som en av de bästa någonsin. Death gjorde bättre skivor efter debuten, mycket bättre, jag är nämligen inte så noga med att verka tuff att jag säger att den första skivan är den bästa, det är ett ofog som death metalfans inte kan låta bli.

Gillar man tysk heavy metal, med band som Helloween, Gamma Ray, Mania (som blev Abraxas) eller Heavens gate, så är detta en blivande klassiker. Jag har ofta önskat att Gamma Ray ska ta sångaren från denna skiva, S.L Coe (sjöng även på Angeld Dusts skiva, From the dust you will decay och gästade bandet Reactor) till bandet. Han låter som Kai, men har bredare röst. Ibland sjunger han lite surt, men det är känsla, har jag hört.

Deras första skiva, Hypertrace, är också mycket bra och given i alla skivsamlingar, men denna är snäppet vassare, enligt mig. Min vapenbroder och heavy metalkamrat Jonathan från Auberon tycker att Hypertrace är bättre, men det är en smaksak. Hypertrace är en klassiker, hur man än vrider och vänder på det. Det var en annan sångare på den skivan, Major, kallades han, han var ganska begränsad, och om man lyssar riktigt noga så hör man att alla körer och de ”högre” registret inte tillhör någon annan än allas vår favorit Raffe. Tyran pace, Gamma Ray, och Primal Fear bland annat.

De gjorde fler skivor, men tappade mitt intresse då de inte kunde leverera låtar som dög. De hade en tjej på sång ett tag, men jag har inte hört hur det låter. Nu har de en ny skiva på gång. Ett smakrpov har jag hört, och det låter ok, tyvärr lite som skivorna som Ball of the damned och Mental reservation. Båda skivorna är ok. Men jag stör mig på sångarens tyska brytning, den är fan hemsk. Vi får se vad som händer. Men till dess har de trotts allt gjort en av världens bästa skivor och en till som är hur bra som helst. Det är inte många band som kan skryta med det.
Nu får ni fan upptäcka bandet!

från debuten:
Terrion


Across the universe


Från Terminal earth:
Buy or die


Not Alone


The dust of ages


Min favorit The Challenge


Lyssna! Och ja, ljudet kunde ha varit bättre.

4 kommentarer:

jäjjy metal sa...

ähmen terminal earth ÄR ju bättre tycker jag. det är bara att jag endast äger hypertrace. och ball of the damned. jag upptäckte dem ju med den. tyckte den var råbra när den kom eftersom det var så lite sån metal jusst då, förutom typ gammaray.. speciellt det med raffe på. men de gamla är ju klart bättre och mkt hurtigare. :D

Fredrik sa...

Hurtigare var ordet. 8)

Kolla in manialåten! DEN är bra.

Men skitsamma, Scanner behöver mer kredd! Tysk heavy metal behöver mer kredd.

JAG BEHÖVER MER KREDD!

kreddkreddkredd

jöjj sa...

coe eller vad han heter sjunger svinbra med lite så här sprucken röst. (även på dom som bytte namn till abraxas (sepen))Som GAMLA kai fast som sagt bättre, lite säkrare och mer varierat.

jag tycker dock att hans accent låter fördjävligt. jag brukar gilla tysk brytning men han sjunger ord konstigt. hehe

ska försöka kolla in alla gamla klassiker på skivmässan i slutet på månan om jag kömm ihåg. :)

Fredrik sa...

aaah Men det brukar vara dyrt numera att köpa bra skivor. En gång i tiden kunda man handla för 100 krrrr och komma hem med en hel jävla kasse med bra vinyler.

Mania gjorde bara två skivor. en mini och en maxi. Frågan är bara, var tog effti vägen.


hahahahahahahahahahahahahaha

förlåt.

Coe sjunger asbra. Kolla in länken på angel dust till myspace. Låten To the dust you will decay!

Men Maniasångaren är ju bättre. 8)