fredag 9 april 2010

Norberg revisited.


Jag utförde en noggrant vetenskaplig undersökning i denna blogg. Jag noterade att varje gång jag skrev om ondskan själv (Johan Norberg) kom någon av hans obegåvade fans och kommenterade. Senast var det alltså en test: skulle någon av tomtarna komma och skriva förolämpningar och vara allmänt otrevlig för att jag inte håller med Norberg?

Det var alltså Norberg själv som kommenterade, och jag blev genast ledsen för att jag inte varit mer konsekvent i texten. Jag ville ju visa vad som är vansinnet bakom honom, och hans åsikter. Jag skrev om anledningen till att han sprider lögner som katter hårar.

Men jag tog egentligen inte upp någon av hans egna dumheter, vilket kändes ganska dumt då han själv svarade.

Det misstaget gör jag inte denna gången.

Men jag skall hålla mig kortfattad.

Först, Norberg, har du sagt att den ekonomiska krisen är något vi måste lära oss att älska. Du sa det i svallvågorna av finanskrisen, förmodligen efter det att du insett att det nyliberala systemet var beroende av krascher, bara för att ett vansinnigt system måste få råda. Att dessa kriser betalas av den vanliga arbetaren är inget att lägga vikt på, och förmodligen inget den honungsdoppade sjukdomen Norberg tänkt på. Han har så han klarar sig. Hans pengar kommer direkt från näringslivets toppar. Han lever på att sprida lögner och propaganda, då är det inte helt enkelt för honom att förstå situationen för vanliga dödliga. För de människor vars liv slås i spillror av krisen, för att de blir av med jobb, besparingar och boende, eller då deras familjer måste brytas upp, de människorna blundar Norberg för. Man måste älska krisen.

Den uppmärksamme har noterat att Norberg inte kallar sig nyliberal numera, han är ”idéhistoriker”, vad det nu är i hans värld.

Mer?

En skrattretande sak han klämt ur sig var då han, just innan krisen, sade att den globala fattigdomen sjunkit. Kyss mig i röven, det är klart att det kan se UT som att den har sjunkit om man kan värdera en krona tusen gånger högre än vad den är värd. Men det är sånt som inte ska granskas. Då faller den nyliberala skiten samman. Läs Marknadsmyter av Daniel Ankarloo för en bättre beskrivning.




Norberg fördömde den svenska staten för att de kommer med propaganda. Vad hans åsikter, betalade av näringslivet är, ska vi nog inte syna noggrannare, för Norbergs egen skull. *viskar* Det kan ju vara propaganda…

Jag har hur många exempel som helst, men jag kan ta dem i omgångar, hans lakejer kommer ju hit hut som helst. Alltid utan argument.

Jag tror jag ger mig på hans Haitiidioti nästa gång, igen.

4 kommentarer:

Fredrik sa...

http://www.etc.se/21605/myter-om-marknadsmyter/

Här kan man läsa hur Norbergs argument grusas av en ekonom som faktiskt förstår vad alla förkortningar som en vanlig människa omöjligen skulle kunna känna till.

Men det är mycket text!

Tankesmedjan Det sovande folket och Den konspiratoriske lille mannnen sa...

Jag hörde för ett litet tag sedan Norberg i "Filosofiska rummet" i P1!!! Jag minns inte vad han "kallades" där men det brukar ju vara uteslutande filosofer där.

Fredrik sa...

Han får ju tydligen välja epitet hur som helst.

I så fall är jag president. 8)

I och för sig måste man nog påstå att Norberg är en filosof, för nog fan måste man flumma till det rejält för att skruva till verkligheten som han gör.

Det får mig att tänka på ett citat jag hörde nyss: man ska inte knarka om man redan är dum i skallen.

...men det är en annan fråga. 8)

Fredrik sa...

Johan Norberg lyser med sin frånvaro. Inte ens hans lakejer har vågat sig hit denna gång. Hade det inte varit för att jag endast har en tredjedels promille av kissies besökarantal hade jag lätt fått ett svar. Jag måste bli ihop med kissie! 8)