tisdag 4 januari 2011

Towers of midnight


Brandon Sanderson och Robert Jordan: Towers of midnight (del 13: the wheel of time)


Bokserien som på svenska heter "sagan om drakens återkomst" är snart avslutad. Det är endast en bok kvar, a memory of light, och med tanke på att det bara tog ett år mellan föregående the gathering storm och denna bok, känner jag mig hoppfylld att snart är serien "färdig". Hoppfylld för att jag trodde att jag aldrig skulle få ta del av slutet, eftersom att Jordan envisades med att börja skriva en prolog mitt i slutklämmen av serien. Och så klart för att han dog.

Boken tar vid där Sanderson och Jordan lämnade oss senast, ett par av händelserna överlappar de som avslutade the gathering storm. Sandeson håller fast vid tonen som vi fick ta del av i de 6 första böckerna, de som gör denna bokserie till världens bästa bokserie.

Jag vägrar egentligen skriva något om handlingen. Det finns inte någon mening - har man inte läst serien så förstör jag för er, och har man läst, ja, då förstör jag givetvis även då.

Det får mig på en helt annan tanke; då Auberon skulle göra en spelning i Sikeå hamn (jag lovar, det är världens mittpunkt!) valde jag att avslöja slutet av sagan om ringen på scenen. Han som blev argast var trummisen Morgan, även i Naglfar och numera Hate Amo. Det var roligt just då, men jag inser att jag själv hade blivit arg om jag varit Morgan. Speciellt med tanke på att den killen är världens mest bekväma (läs: LATA) människa - på gott och ont. Kudos! Och: sorry Morgan, jag gör inte om det. Jag vet ju att jojje läser här, och jag vet inte om han har läst om de senaste tre böckerna i serien som han skulle läsa om innan han tar tag i Towers of midnight.

Nå, det var inte det jag skulle snacka om.

Nu är det så att om någon blir intresserad av denna serie och mina tankar om den, gå då till detta inlägg.

Har ni bara gett upp för att ni inte trodde att slutet skulle komma, det är i så fall bara att torka er mellan era ben och ta tag i härligheten igen.

För det här ÄR den bästa bokserie som någonsin skrivits. Ever.

3 kommentarer:

Woddsmanfred sa...

Å fan, trodde aldrig att den skulle avslutas... Hörde ryktas om att han skulle överlåta arbetet till nån annan författare när han gick bort.
Får nog ta å börja om från början, har läst 8-9 böcker men kommer fan inte ihåg dom ordentligt...

Fredrik sa...

Läs om! 8) Jag har läst hela serien fyra gånger. Men så är jag bra på att bli besatt. höhö

Nu måste jag dock säga att jag just läste att a memory of light itne är klar före mars 2012. Tills dess ska jag läsa serien en gång till. aaah Är det bra så är det.

Anonym sa...

Fredrik, du har SÅÅÅ rätt. Jag är över 50 och är besatt av serien. Den bästa som finns!