tisdag 11 januari 2011

It's a Trap. Family Guy. DO IT!

Darth Stewie


It’s a trap!

Family Guy har alltid varit en angelägenhet i min värld. Jag blev mer eller mindre tvingad att se serien av ett par kollegor från norrland, i norrland. Jag var inte svårövertalad, jag såg det första avsnittet då serien repriserades på någon obskyr kanal, sen var jag fast. En dvd-box senare var jag även en samlare, i min lite lugna liga – jag köper endast billiga saker som jag har råd att förlora – dvd-boxen undantagen, den var dyr.

Seriens styrka var att jag så jävla väl kunde känna igen mig i den, jag och skaparen Seth MacFarlane har sett på ungefär samma filmer. Tydligen skrattar vi åt samma saker även, för jag har skrattat hysteriskt åt den här serien sen dag ett, som sagt.

Det var därför ingen högoddsare att han skulle gilla Star Wars, det är väl snarare en bedrift att vara i 25 – 40 års åldern och INTE gilla Star Wars. Det verkar som att alla ungdomar och barn såg den filmtrilogin, och fastnade.

Då gänget bakom Family Guy, American dad och numera även Clevland, som fått en egen serie The Clevland show (jag såg mitt första avsnitt igår på tv), gör en hyllning till Star Wars måste jag givetvis se det. Blue Harvest var skitbra! Det var inte en femetta, men det var en jävligt underhållande (kort ca 45 min. typ) film. Uppföljaren, Something, something, something Dark Side var lite bättre, men samtidigt lite mer föutsägbar – och det säger jag inte för att jag inte viste hur handlingen gick, utan snarare för att man kände på sig vad som skulle komma skämtmässigt efter att ha garvat åt Blue Harvest.

It’s a trap är tredje och avslutande delen. Att det är den avslutande delen får man ta del av i den alltid lika underhållande förtexten, som den här gången är en lång harrang riktad mot FOX, och ett erkännande att de inte ville göra den här delen. Typiskt MacFarlane, men det känns ändå ärligt, jag tror att det kan ha att göra med att man så väl känner till Famely Guyskaparens känslor för tv-bolaget efter intervjuer och inslag i hans skapelse.

Filmen är rolig, men det är helt klart den tråkigaste delen i serien. Nu känns skämten inte lika fräscha, men det är trots allt Family Guy, och ett halvtråkigt Family Guyavsnitt är ändå roligare än det mesta andra som går på tv. Man kan med andra ord se filmen och räkna med skratt, men man kan inte räkna med lösningen på världssvälten, för att dra årets hittills sämsta metafor.

Det roligaste i filmen är helt klart bråken mellan Seth Green (Chris) och MacFarlane (Peter) där de tjafsar om Greens filmer, Buffy vampyrjägaren och Robot Chickens Star Warsfilmer. Humor!

Nu är det bara att införskaffa skiten och se den. Se så!

Inga kommentarer: