fredag 28 januari 2011

Masspsykosen är här, Chockskadade är vi allaihopa!

Jag är chockskadad.


Jag känner med honom


Chockskadad: ett ord (adjektiv) uppfunnet av Börklövens förre tränare och storspelare Micke Andersson.


Varför kanske någon undrar. Jo. Jag har som sagt haft en viss insyn i Upplands Väsbys öppenpsyk - en insyn som gett mig ångest en masse.

Fakta: Människor som behöver hjälp har alltid marginaliserats om de inte tillhört den kapitaliststarka gruppen som kallas överklass, och är de dessutom svaga på riktigt, dvs att de antingen är gamla, handikappade, fattiga eller barn till fattiga, då har de haft det jobbigt. I alla tider. Pengar pratar, som det heter…

Den svagaste gruppen i samhället, efter kvinnliga invandrare – som är svaga på grund av det förtryck som finns mot kvinnor OCH invandrare, de har liksom ingen tur – för det finns en grupps som har det värre, både historiskt sätt och i nutiden: de med diagnoser som rör psyket/hjärnan.

Det finns ingen svagare grupp, eftersom att deras skador ofta gör att de inte kan stå upp för sig själva, alls. Det är inte en homogen grupp eftersom att de diagnoser som kan sättas på dig spänner sig över en sjukdomskarta lika innehållsrik som biblioteket i vatikanen, och tyvärr är lika motsägelsefull – det är inte en exakt vetenskap. Den vård som psykpatienter får var fram till 1900-talets mitt inget annat än tortyr. Jag ska inte fördjupa mig i just den delen, som är fascinerande nog för böcker (till Vatikanens bibliotek kanske), men jag skall ifrågasätta den vård som ges idag, 2011.

Men vad har det med Chockskadad att göra? Hur hänger det ihop med Björklöven?

Enkelt. Jag fick just höra siffror, som jag just nu försöker få lite mer bakgrund för – så tro mig då jag säger: jag kommer att återkomma i ämnet.

Alla vet att borgarna hatar sjukskrivna människor, annars hade de inte utsatt dem för ett helvete (reaktionära reformer är inte reformer – det är försämringar, måste jag bara klargöra). Alla vet att de uppmärksammade fallen i media: de så kallade ”enskilda fallen” inte kan kommenteras av statsminister och landsfadern (praktiskt för honom – problemet är att vi har 9000 000 enskilda fall, om man skall vara nogräknad). De kommentarer som har kommit från högerhåll har givetvis varit nedsmetade med borgerlig fascism: alla fuskar, de förtjänar att dö (om de inte har pengar – då kan de ta en privat försäkring, då får de leva). Ingen som tror mig? Läs om klamydiabrevet, och ta er igenom kommentarerna. Uttrycket: The true face of evil, har aldrig passat bättre.

Och då alla vet det, bortom rimligt tvivel, då vill jag bara påpeka att siffran jag förskräcks över är att 400 personer tog livet av sig i Upplands Väsby förra året. Alla hade sökt hjälp och blivit nekad.

Läkareden är utspelad. Det handlar inte om att ge vård efter behov, utan efter eget tycke – kan din patient vara en simulant? Sätt dit fanskapet. Typ.

Ingen läkare kan påstå att självmordsiffran 400 personer, i en kommun med ca: 40 000 invånare är normalt – och de som kan det har grava ryckningar i högerarmen… Pyskvården har aldrig varit bra, men det här…

Jag ska gå till botten med det här, var så säker.

Nu jävlar har det faktiskt gått för långt. På riktigt. På riktigt jävla riktigt.

9 kommentarer:

jöjj sa...

gå till västerbotten med det där!

Fredrik sa...

Eller, jag tror att det är fler människor som mördar sig själv i NORRbotten. Och det är garanterat fler i ÖSTERbotten. 8)

Jag går hem till dig. Och tar tillbaka soffan.

Anonym sa...

400 personer på 40 000? På ett år eller vad? Det låter väldigt mycket...

Fredrik sa...

På ett år. Jag säger ju det. Det är kattastrof.

Jag fick siffran från parasoll, men jag vill ha den på papper. Eller som en länk. Jag är förstummad.

Anonym sa...

Vägverket har en nollvision. Borde inte landstinget införa något liknande? Svårt när det gäller fysiska sjukdomar förståss, men självmord kan man ju förhindra. Men frågan är väl vad allmänheten tycker. Jag kan känna mig lika irriterad på allmänheten som på beslutsfattarna. Det finns ju ingen opinion kring psykisk hälsa frågor och sociala frågor och det beror väl rimligtvis kanske på att medelsvensson inte bryr sig. Många människor skiter faktiskt i folk som inte kan ta hand om sig själva, och därför är det inga politiker som har lust att driva dessa frågor heller. Men pratar man om nollvision i trafiken, så vaknar folk upp i soffan, Yes! Det ska vi ha! Det är viktigt!
Det ena behöver väl inte utesluta det andra, men just nu verkar behovet kring den psykiska ohälsan vara större än behovet av vägräcken...? Eller?

Anonym sa...

Jag vet inte riktigt vart du får dina siffror ifrån,men om dom stämmer så är det märkligt att det inte har hamnat på förstasidan på alla tidningar.
Enligt statistiska centralbyrån har självmorden minskat sedan 70 talet med 40%
T e x 1980 tog 2237 personer sitt liv i hela Sverige,jämfört med 1443 2007.
Antal självmord har stadigt gått nedåt förutom två undantag för en kraftig uppgång 1989 och 1998.
Att 400 skulle ha tagit livet av sig i enbart Upplands-Väsby måste vara en sensation med råge. Enligt statistiken så tog ca 300 personer livet av sig i hela stockholmsregionen under 2007.
Jag har inte hittat nån detaljerad statistik för just Stockholm under 2010 med läste en siffra på ca 1400 personer för hela landet. Och då ligger antalet kvar på samma nedgående kurva som har varit de senaste 7-8 åren. Men om det plötsligt skulle ha blivit sådan lavinartad uppgång i en enda kommun i Stockholm men inte påverkat antalet på nationell nivå så är det ett oförklarligt fenomen.
Har du en länk till nån källa?

/Petter

Fredrik sa...

Petter: jag håller på att gräva. Och det visar sig, att förmodligen har min uppgiftslämnare svamlat ihop väsby med stockholm, på något sätt. Jag vet inte hur. Jag har mejlat HANS kontakt för att få fram ett trovärdigt svar. Jag arbetar på det. Och så fort jag har fått fram informationen kommer den upp.

Men jag håller med. Det är lavinartade siffror. Det var även därför jag reagerade så kraftigt. 8) Nu gäller det att se hur mycket som faktiskt stämmer. Jag hoppas att det är helt fel. Det vore bäst för oss alla.

Radion: Jo. Du har helt rätt. 8)

Anonym sa...

och det var tydligen inte sant....

Fredrik sa...

Nej. Det var verkligen inte sant. Och hade det varit sant, då hade det varit åt helvete.

Nu gällde siffrorna HELA landet. Det är likförbannat en skandal.