lördag 29 januari 2011

Svensk hårdrock, tillrättalagd

Glory släppte en massa plattor, den enda sämre än den andra. Jag är seriös, den period som de hyllas för, då Göran Edman sjöng, den var fan inte bra. Otrallig, ickesvängig och trendig - på fel sätt. Nej då söker jag mig hellre till bandets tidiga skivor, och då speciellt plattan Danger in this game, som är allt jag vill ha av en svensk hårdrocksskiva från 89-.

Jag var alltid svag för deras tillrättalagda heavy metal. Mycket synt, men sen när skulle det betyda att det var dåligt? Använder man instrumentet på ett bra sätt kan slutreslutatet vara fantastiskt, det är så sant att jag inte ens orkar påpeka det. Förutom just här och nu.

Killarna ser allihopa ut som något som Joey Tempest skulle kunna sträva efter, då. Men har man överseende man i att vansinnet - ytligheten och inte det provocerande - regerar bildmässigt å den här skivan, så är det MUSIKEN bra skit. Och vem kräver mer?

Det här är en av mina favoriter från skivan.



Det här är första låten på skivan.



Och jag gillar det skarpt!

8 kommentarer:

Wonder Warthog sa...

Svensk hårdrock för mig är Neon Rose! Först, bäst och kaxigast!

Fredrik sa...

Du har några år tillgodo på mig. Jag håller dessutom på att lyssna igenom mina skivor. På vinyl. Jag återupptäcker en massa rolig skit. Hur kul som helst! 8)

Anonym sa...

Kanske lite väl smörigt, va? Men kul att spela vinyler.

Chief Rebel Angel sa...

Hörrdu, tar du önskningar?
Kan du inte lyssna igenom alla Yngwieplattorna och skriva en serie om dem, kronologiskt?
Du verkar ju ha fått för dig att "Odyssey" inte är bäst (av nån anledning jag bara inte förstår), och kanske kommer du på andra tankar av en sån serie..
...dessutom vill jag läsa en sån. Plus att jag faktiskt inte har koll på den mannens senare alster!

Stones sa...

Glory, det var fasiken inte i går! Har nog alla dom släppt, har ett par bekanta som spelade i bandet.
Glory är coolt.

Håller med Chief, inväntar din serie om Yngwie.
Spalde faktiskt Odyssey plattan i går när jag jag körde ett damm torknings race i hyllorna.

Fredrik sa...

Ok. Yngwietext.

http://fredrik-d.blogspot.com/2009/04/gammal-karlek-rostar-inte.html

Klar. ;)

Fredrik sa...

Radio C: Japp. And we like it. ;)

Simsalablunder sa...

Neon Rose, det var länge sen. En aulas stolar hoppades sönder.