torsdag 7 oktober 2010

Skräck i rymden; Paul W S Anderson; Pandorum, och lite gnäll

Jag är en jävla sucker då det gäller science fiction, det behöver inte vara många knappar och laserstrålar, det räcker med en bra story och en anad knapp någonstans för att jag skall vara intresserad. Typ. Lägger man till lite läskig stämning påminner jag om en crackmissbrukare som tänder på. Det är bra skit, skulle man kunna säga – och det gör jag.



Dr Weir


Min favoritfilm är skräckfilmen Event Horizon, med Sam Neill som den jävulska Dr Weir. Jag skrev lite om den då jag skrev om Sam Neill, som jag anser vara den bästa skådisen vi har på Tellus. Jag har återkommit till filmen ett par gånger då jag har fått reda på saker som att producenten Paul W S Anderson fått originalversionen av filmen sönderklippt efter att en testpublik gjort tummen ner åt en massa splatter och gorescener som vi aldrig fick ta del av. Visst, man får se några klipp, men mer är det inte. Det gör mig fortfarande förbannad då jag tänker på det. Som om Lord K skulle spela upp The Project Hate för Sweden rockskribenterna och be dem säga vad han skulle ta bort eller ändra… DÖ ERA NAZISTER! SLUTA LÄGGA ER I KONSTEN! DET SKA INTE VARA PERFEKT ENLIGT KRISTNA KONSERVATIVA VÄRDERINGAR! Jag hatar er.



Paul W S Anderson med fästmön Milla Jovovic

Om man bortser från det, är Event Horizon ändå bäst.



Event Horizon, 8 små astronauter...


Jag var ju därför tvungen att undersöka vad mer han, P W S A, gjort för filmer. Jag hade (fram till Pandorum) blivit mer besviken än imponerad, med ett par undantag.

Shopping har jag missat, men den verkar intressant som fan. Mortal Combat hade jag önskat att jag missade.

Sen kom alltså Event Horizon, detta mäktiga skräckepos som sjuder av Lovecratianska inslag, så som oanade fasor och en aldrig avtagande jävla känsla av hopplöshet. Som sagt, världens bästa film. Alla kategorier.

Sen kom Soldier med Kurt Russel, en adekvat science-fictionfilm. The sight, Resident Evil-serien. The Dark, Death race, AVP (Alien vs predator) och någon film till.

Nu senast såg jag reklam för en rulle, då jag i mina fruktansvärda sjukdom (feber, 38 grader c!) har passat på att se på ikapp mig på filmer jag missat. Jag tror det var Destrict 9 (jävligt bra) eller Transformers 2 (också bra), då jag såg reklamen för Pandorum, med en viss Dennis Quaid i huvudrollen. Det påminde lite om favoritfilmen, så jag kröp iväg på mina febriga och sjuka knän till kiosken 50 meter härifrån, för att hyra den.

Efter att ha sett den känner jag två saker: först, det här var en variant av Event Horizon, och två: jag gillar Paul igen! Jag kan dock inte säga något om filmen utan att förstöra för er, lita på mig då jag säger att den är bra.



Bra skit!


Med rymden som kuliss kan man dra vansinnet till sin spetts, något som endast Alienfilmerna mäktat med tidigare. Det är likasom inte läskigt om det kommer en spindel eller vad fan som helst, det skall vara ångest och hopplöshet! Alien 3 har det. Event Horizon har det en masse. Samt ett par filmer till, men för det mesta slarvas rymden bort, och man måste störa sig på kassa lösningar som inte ens skrämmer min 4:a-åriga dotter. Det finns några undantag som jag på rak arm kan nämna: Bloodlines (Hellraiser 4), Pitch black (CoR 1) tecknade prequellen till spelet Dead space och Supernova med James Spader. Det är inga mästerverk, men de är godkända filmer. De missar dock ångesten – den som bäst beskrivs i Alien 2: i rymden kan ingen höra dig skrika. Klockrent! Eller Event Horizon: evig rymd, evig skräck. I love it!



Ett rymdskapp och obehaglig stämning, me like!


Den känslan fångas istället upp i filmer som Matrix 3 (scenen där alla soldater siktar på taket där maskinerna skall komma igenom. Eller tecknade Final Fantasy: the spririts within. Eller för all del Cube 1. Även Joss Whedon lyckas få till ett par härliga ångestladdade avsnitt till serien Firefly, med det är mycket annat som också är fantastiskt med den serien - som jag påpekat tidigare, att den måste man se i vilket fall som helst.

Ge er nu iväg till filmuthyraren, innan de slagit igen på grund av era nerladdningsvanor, och hyr alla ovanstående filmer. Annars är ni sjuka i skallen och måste dö omedelbart!

14 kommentarer:

Fredrik sa...

Jag glömde Sunshine. Mycket bra film med ryndkulliser. Om att starta om solen. 8)

Wonder Warthog sa...

Äh, va fan! Fick "Pengar som gräs" idag, så nån film blir det inte. Dessutom kom Torgny Wickmans epos "Skräcken har 1000 ögon" om jag skulle råka bli film-abstinent. Det är enligt undertiteln en "studie i sex,skräck och magi".

Fredrik sa...

Då har du bra läsning framför dig. Jag ska ta och läsa ut den boken idag. Så det blir till att hoppa ner i badet och snyta sig lite tillsammans med Schlossers ord. Mmm

Å andra sidan kan du alltid klicka på det har inlägget då du verkligen vill se någon overkligt och skrämande som INTE har med alliansen att göra. Nyheterna räcker ju liksom till om man vill bli rädd i deras värld. Fy fan.

Burglekutt sa...

Meh!

Kolla "Moon" och "Cargo". Bästa scifi-rullarna på väldigt länge.

Fredrik sa...

*trumvirvel*

Ett tipps! Jag ska kika om jag hittar de filmerna idag! Tackar allra ödmjukast! Jag ser redan fram emot att tugga ner naglarna ett par centimeter. 8)

Stones sa...

Event Horizon, den är fin

Fredrik sa...

Den är bäst! 8)

Den och så: I skräckens skugga. Både med Sam Neill. 8) Hur bra som helst. Men den andra har bara skräck, inga rynmdskepp. Funkar ändå.

Stones sa...

Den har jag inte sett vad jag kan minnas i allafall.

Fredrik sa...

Then do it. 8) Men man bör gillar skräckfilmer. höhö Annars är det bara slöseri på tid.

Allamagoosalum sa...

Det är ju nånting allvarligt fel på Event Horizon. Seriöst. Den liksom kryper in under skinnet på mig och lämnar mig mer trasig än tidigare... hur fan nu det är möjligt. Men jösses jävlar det är en riktigt bra film. Jag måste se den igen. Helst ikväll.

Fredrik sa...

Låter som en bra plan! 8) Jag skulle ha gjort det. Om jag inte varit så satans sjuk. Jag orkar titta på datorn, men jag tror att det egentligen är för mycket att göra till och med det. 8)

Däremot ska jag somna till bok of Eli. Jag gillar framtider där det är försent. 8)

Annars r Sunshine, som jag glömde att nämna en film med liknande ångesttoppar som Event H och numera även Pandorum.

jöjj sa...

Kung! jag ska hyra ikväll!

:)

Pidde sa...

Åfan, var det Anderson som gjorde SHOPPING? Såg den när den kom, den var rätt hajpad i vissa kretsar. Minns dock inte vad jag tyckte.
Däremot gillade jag MORTAL KOMBAT - i synnerhet när de fajtas på en kyrkogård med Traci Lords "Control" på soundtracket. Kvalitet.

Fredrik sa...

Mortal Kombat är inte kvalité. 8) Jag kommer inte ihåg någonting av filmen, men jag kommer ihåg att jag var upprörd då jag hade sett den.

Jag kanske måste se om den.

Traci var med i First Wave, för det älskar jag henne. 8)