tisdag 19 oktober 2010

Litteratur, kultur, skräck, vansinne... Lovecraft helt enkelt. Viskningar i mörkret


Objektet, omringad av andra pågående läsningar.


Alastor press har gett ut en rad böcker som jag varit nödgad att införskaffa. Av den enkla anledningen att det är bra jävla skit! Den senaste av deras utgåvor som jag köpt är Howard Phillips Lovecraft, Viskningar i mörkret.

Tillhör du en av de två, tre personer som läste den här bloggen för ett par år sedan vet du redan att jag dyrkar den här författaren. Om du är en av de nytillkomna läsarna får du helt enkelt lite på mitt ord, eller klicka på litteraturetikettlänken. Jag har använt upp alla beskrivningar av författarens storhet och dennes monumentala inflytande över mig och min kulturpersona.

Viskningar i mörkret är, precis som de andra nya Lovecraftutgåvorna, snyggt paketerad och laddad med rolig läsning, utöver novellen som gett namn till boken. Vi får en essä, eller något liknande, om ett av den gudomliga författarens besök i Vermont, där berättelsen utspelas, skriven av mr Lovecraft himself (Vermont – a first impression 1927), samt en informativ text av den mest sympatiske Lovecraftexperten i området jag kommit i kontakt med – Martin Andersson. Han har gett mig hur mycket information som helst, som ni också kan ta del av om ni klickar er till detta inlägg och sen klickar på länkarna. Det är bland kommentarerna han informerar, och han går under namnet Magistern.

Själva novellen är egentligen långt från en av mina favoriter av H.P, men ställer man Lovecraft bredvid alla andra författare framstår de som inkompetenta amatörer, för att generalisera lite. Det är alltså en jävligt bra novell med författarens adelsmärke över vartenda ord.

Omslag, översättning och, ja, allt, andas respekt och kärlek för författaren. Man har 75 sidor ren Lovecraftiansk skräck, ett omslag signerat Marmeladkungen - och mer därtill, för endast 100 kronor. Gillar ni obskyr kultur, kultur som hotas av rådande samhällsklimat, investera då denna ynkliga summa och få så mycket kvalité tillbaka.

NU!

2 kommentarer:

Magister sa...

Man bockar och tackar för de vänliga orden!

Fredrik sa...

Det var dagens enklaste erkännande. Det var ju sant. 8)

Nu har man blivit så bortskämd med bra Lovecraftutgivning att jag nästan bävar för att det ska ta slut.