onsdag 20 oktober 2010

Mästerlig musik av beundransvärd kvinna


Laleh, kärlek och befriande glädje. Tack!


Efter min genomgång av skivor som spelat roll för mig en masse, kände jag att hårdrocken fått för stort utrymme. Jag är hårdrock ända in i märgen, men jag är mer skit också. Jag lyssnar på all jävla skit som finns därute, men jag gillar inte allt.

Bland det jag gillar finns den Iransk-svenska tjejen Laleh. Jag upptäckte hennes musik då jag stod och murade fasad i Umeå. Jag och min gamla kollega Fredrik (alla i Umeå heter Fredrik) från Persuader lyssnade alltid på P3 och sjöng med för allt vad tyget bar. Vi var ofta högt uppe i luften, så jag vill inbilla mig att vi spred mycket vacker musik runt omkring gamla K4, stallet bredvid det nya Appoteket. Nära Dragonskolan. Viktigt…

Storebror var första bekantskapen. Både jag och Fredrik stannade upp och sneglade på varandra. Det var både roligt och dåligt, men ändå bra. Jag glömde bort skiten till min flickvän hade ordnat datorn så man kunde ladda ner all musik man ville höra. Jag valde att ladda ner Laleh (breaking the law!!!!), skivan alltså, inte henne personligen…

Vilken skiva! Vilka låtar! Vilken mix!

Hitlåtarna var självklara, jag vägrar smyga med att Invisible och Live tomorrow är annat än mästerverk. Men skivan är mycket mer än så, Laleh blandar stilar, hon ger oss trubadurens signum i nämnda storebror och Han tuggar kex. Hon bjuder på lite Jamajkanska influenser - vilket kan vara en underdrift, då hon faktiskt tagit en del av en känd låt och pulat in i sin egen låt – i låten Salvation. Sould blandat med pop, och hur mycket kärlek som helst, jag kan inte sluta älska det hon gör!




Jag var rätt besviken på uppföljaren Prinsessor, ett tag, men den tog sig den med. Favoritspåret Your town är suggestiv och, i brist på andra ord, vacker. Lyssna!

Senaste skivan är lika bra som Prinsessor, lite jämnare, men kanske inte lika höga toppar. Favoritspåret är Nation, där jag hör heavy metalharmonisering. Jag skulle önska att At the Gates eller kanske rimligare, Dark Tranquillity, gjorde en cover på låten. Jag får väl göra det själv… Den svänger!

Debuten är dock oöverträffad, den har inte en trist sekund och jag verkligen njuter av att lyssna på den.




Det enda klagomålet jag har är: Hon har flyttat till skellhell… Det kan inte båda gott.

Angående nedladdningen: jag har till dagens dato köpt tre ex av skivan. Ett ex till mig, ett till min äldsta lillasyster med familj och ett ex till svågern. Att ha tillgång till nedladdning har alltså ökat hennes försäljning med 3 skivor. Tänk om skivbolag kunde fatta det.

Tänk om ni horungar som aldrig köper skivor kunde fatta att ni dödar musikscenen. Stöd artisterna för helvete. Jag kan bli galen!



lite kass bild, men låten är fucking great!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Aha, intressant! Jag är den enda i min bekantskapskrets (ifall jag har någon bekantskapskrets...?)

Anyway, jag är den enda jag känner som gillar Laleh, förutom min dotter som kallar henne för "Lacey Placey" :) Hennes första skriva är superb! Jag gillar nog alla låtar på den. Då den var ny jobbade jag på anstalten på Ersboda. Ett starkt minne är då jag satt i bilen på coop parkeringen och väntade på att klockan skulle närma sig 08.00, så jag att kunde köra fram till grindarna borta vid mejeriet, och gå in. Hur som helst, radion spelade "Live tomorrow" och det spöregnade. Det var liksom mysigt.

Jag gillar även "storebror" och "han tuggar kex". Uppföljaren var, precis som du säger bra, men inte lika bra. "November" är ganska bra, "Prinsessor" likaså.
Den nya skivan har jag inte hört.

En rolig sak var att jag var i Skellefteå i söndags och åt på max, och hon som jobbade i kassan där var väldigt lik Laleh....men det kan väl inte....? Nää...

En annan rolig sak: du har ju fan rätt om det där med Fredrik. En av mina lätträknade Umeå vänner, heter ju såklart Fredrik :) hahaha

Anonym sa...

Var tvungen att citera en Laleh text...jag blev så inspirerad! :)

"kom vi flyttar tilda, kom vi flyttar bort
vi behöver inte vara här mera
kom vi flyttar tilda, vad ska vi gör här?
festa , shoppa, supa konsumera?
Nej, kom vi flyttar tilda
flyttar härifrån till en plats där sånt som vi är flera..
Kom vi flyttar tilda ingen saknar oss änså,
bara åka inte reflektera..

Ref,
För dom är fina vi är fula dom är glada vi är sura
dom är nöjda vi vill mera
Å, jag önskar vi var flera.."

Tankesmedjan Det sovande folket och Den konspiratoriske lille mannnen sa...

Jag känner en som heter Micke i Umeå och en som heter Steffo-Fredde i Piteå.

Fredrik sa...

Radio: Laleh väcker känslor. Hos mig. 8) Lacey placey... Hur gick det till? Hur skapades det namnet? I like it!

Mina minnen är som sagt färgade av höst på hög höjd, samt en graverad flickvänn. Helfestligt!

Men den nya skivan är bra. Jag har bara lite klgomål på någon enstaka låt. Den är bättre än förra.

Jag hoppas att hon forsätter att göra musik, och at det inte var hon som jobbade på max, å andra sidan, jag trodde att alla tjejer var Laleh ett tag om de hade mörkt hår. eeeh

Tankish: Det är bara undantagen som bekräftar regeln. Alla i Umeå i min ålder heter fredrik. Så är det bara. 8)