onsdag 20 oktober 2010

Jag och mina filmer...

Jag trodde att den västa filmperioden var över, men jag hittade ett par filmer till som kallade på min uppmärksamhet.

Legion, en kvasiskräckis om kristendom och hur gud tappad tron på människan, igen. Jag brukar kunna se förbi saker som stör mina personliga åsikter, det är ju underhållning, liksom, men det här kändes fan inte bra. Filmen i sig är ok. Inget banbrytande, budskapet var - bortsett från det religiösa - relativt relevant. De tar upp det galna samhället, men de går inte ordentligt på djupet med skiten, som vanligt. Varför vågar inte filmer vara besvärliga? De som gjorde filmen verkar inte se motsägelsen, vilket bara bevisar att världen, den som styrs av konsumentintressen från ovann, är sinnesjuk.

Filmen duger om man vill ha underhållning och sen glömma bort att man sett filmen. Den KUNDE ha varit hur bra som helst. Jag menar: demoner, mänsklighetens undergång, it's all there.





Författaren Dennis Lehane har vuxit upp som en komet på den litterära kartan. Inte helt fel kanske, jag har inte läst något av honom - det beror på mig, jag letar som alla vet efter tentakler och rymdskepp - jag gillade i alla fall filmatiseringen av det som blev Mystic river. Starkt och obehagligt. Clintans bästa film! Flickvännen har ett osunt intresse för psykiatri, av förklarliga anledningar, så hon bad mig hyra Shutter Island. Sagt och gjort!

Den här filmen var bra mycket bättre än Legion. Den bjöd på lite historik kring psykologi och bra handling. Visst var filmen förutsägbar ibland, men det vägdes upp av gediget hantverk. bra skådespel av de inblandade, Leonardo DiCaprio har vuxit upp sen Titanic, han gör relevanta filmer numera. Andra inblandade är Martin Scorsese och hjälte Max von Sydov. Kudos! Sen var skurken från Jake Gyllenhalls Prince of persia med. Bra snubbar hela bunten. Se.

4 kommentarer:

Anonym sa...

jorå bra film, men som sagt den kunde gärna fått vara ännu mera mindfucking. :)

Fredrik sa...

Shutters Island? Jo. Det kände jag med. Men den var ändå bra ändå. ändå.

Legion var inte så bra. Den var ok. 2 av 5, om 2 betyder: inte dåligt.

Annars var Transformers 2 bättre än Legion. Mycket bättre. 8)

Wonder Warthog sa...

Jag med mina Åsa-Nisse är uppdribblad på läktaren... Nu letar jag efter Carl-Arne Holmstenfilmer.. fyller 102 om en vecka typ!

Vildingarnas land, Den fantastiska räven och nån film med dockor - 9 tror jag den heter - är väl dom modernaste jag sett senaste halvåret! 8)

Fredrik sa...

Men det är tre filmer som jag ockå vill se. Vidlingarnas land har jag köpt, men inte hunnit med. bra att du påminde mig! Rävfilmen hyrde jag men hann inte se. Dockfilmen ska jag också se.

Det har vällan kommit en ny Åsanisse nu? Är det något nazi med i den nya filmen också? 8)