söndag 17 oktober 2010

Vinylsamlingen

Om någon har läst mer inlägg här på denna blogg än just detta kanske ni har läst om mina vinyler. De är inte jättemånga, men de har ingen bra adress, så att säga, i hemmet. Just nu står två backar i klädkammaren och resterande fyra backar hos svärmor. Det är inte rätt, det är inte bra, inte på något vis. Inte för att jag missunnar svärmor fantastisk musik, utan för att jag själv vill ha tillgång till den. Det mesta av de skivorna har jag bara på LP, och de har inte smekt mina örongångar på snart 20 år. KATASTROF!

Här tror jag lösningen kan finnas.

Men jag har en fråga på den, hur har NI löst det? Hur har ni sen löst förvaringen på cd-skivor? Ska jag vara tvungen att bygga en jävla möbel för att få platts med dem eller finns det något som funkar? HJÄLP!

Expedit. Ikea. Förmodligen byggd i Kina av slavar... Tyvärr. Jag skäms. Men jag jar förvisso inte köpt den ännu. Men jag vill. HELVETE!

11 kommentarer:

Stones sa...

Det här med förvaring är ju alltid ett dilemma. Jag har i allafall löst det med en back vid stereon som innehåller det senaste och det som spelas nu. Jag har vinylerna i IKEAs Bonde serie, tips är att köpa dessa på blocket för nån hundring stycket. CD skivorna förvarar jag i IKEAs Benno serie men har funderat på att plocka ner dessa i ett lådsystem med plastfickor, men vi får se hur det blir med det. Önskar nästan att man hade ett lyssningsrum med gott om plats för all musik. Nu får man nästan baxa sig fram.

Fredrik sa...

Exakt. Lösningen med cdskivorna känns dock mest svlägsen. Jag hade en bra byrå, men den blev för liten efter ett tag. Men då hade jag också systemet med att ta fram favoriterna.

Bonde alltså. Ska kiik omgående. 8)

Parne sa...

Jag kör med Billy till cd-skivorna. Man kan köpa till någon jävla insats/hylla/låda/get och ställa på varje hylla, vilket behövs då Billy bara har fyra-fem hyllor från början.

De ser det ut såhär från sidan...haha


_
I
-
-
I
-

Du kan alltså ställa en rad med skivor på insatsen/hyllan/lådan/geten och en framför. Sjukt smart. Jag vill ha 800 spänn för tipset. Jag mailar kontonummer.

LP skivorna är ett helvete. Man vill ha dom framme och tillgängliga och skryta med. Men så vill man be dom dra åt helvete också, för dom tar upp halva jävla boytan, även om man bara skulle ha tre stycken. Skivor alltså. Inte tre boytor.

Parne sa...

Vi kan ju konstatera att det där gick åt helvete. Jävla bra beskrivning av systemet. Solklart. Lätt att fatta.

Fredrik sa...

Jag betalar inte 800 för tippset fören jag vet om det funkar! 8)

Jag lutar dock åt att ta fram mina hantverkar kunskaper. Antingen murar jag en jävla hylla eller så snickrar jag en, men det blir lite svårare. Sten ska det va. Japp. Jag har försökt sluta med get.

Allamagoosalum sa...

Jag har inte så många vinylskivor. Typ, två backar, som fortfarande står i sagda backar. Definitivt en skivsamling att inte vara stolt över.
Däremot har jag LaserDiscar (någon som komer ihåg dem?) till förbannelse. Och de påminner ju om vinylskivor... nåja, åtminstone till utseende. Dessa as har jag flyttat runt i kåken i tid och otid. Nu står de i backar i mitt filmrum. Jag vill inte ha dem stående i en hylla eftersom jag tycker om att bläddra bland dem. Precis som man gjorde med vinyler i skivaffärer förr i tiden.
Ja ja, vad jag ville säga med det har jag nu glömt bort. Typiskt. Jo, så här var det... nej, nu glömde jag det igen. Förbannat. Jo, nu kom jag på det: jag tycker att du ska förvara dina vinyler så du kan stå och nynna för dig själv och bläddra lite nonchalant bland dem. När andan faller på. Rekommenderas å det grövsta.

Jonsson sa...

Har IKEAs Expedit 5x5. Funkar bra hittills. Fast har bara skivor i det nedersta planet, så vette fan hur mycket den håller för.

Fredrik sa...

Jonsson: det blir någon i den stilen.

Umeåninjan: Jo. Jag står bredvid dig i kampen mot kläder. Jag har löst det så att jag ska ha en back i närheten som jag kan ta fram och lägga ner ett par skivor i och sen bläddra.

nej...

Laserdiscar ftw! Jag älskar att man måste vända på dem som en vinyl. Min mor var gift med en herre som hade en gigantisk samling. Bara skitfilmer, enligt mig. Hans devis var: desto fler kända skådespelare, dessto bättre film. Mer oskars till the rock, och så vidare. watch clean!

Nu blev jag glad igen. 8)

Tankesmedjan Det sovande folket och Den konspiratoriske lille mannnen sa...

Har kvar de flesta av mina vinylskivor men är tyvärr av den mindre ordningsamma sorten. De finns lite varstans och en del är utlånade sedan 10-20 år och troligen borta för alltid. RUSH 11 skivor mellan 1974-82 står dock fint ordnade.

Fredrik sa...

Så länge man själv är nöjd. 8) Jag har varit så riggorös i mitt samlande att jag inte skulle kunna göra så. Jag har fan köpt platsfickor till de flesta. Det är inte hundskit för att vara mig. hehe

Fru Myrkheimr sa...

Såg din kommentar i min blogg om vinylsamlingen. Vi har inte så många, så ett gammalt skåp från ikea med mystiska vinställsfack kommer täcka in våra vinyler.
Den där expedithyllan är ett ok alternativ, bara du kommer ihåg att fästa in den ordentligt i väggen, samt kanske förstärker hyllplanen lite med småvinklar - skivor är astunga.

Vår CD-hylla är som sagt custom made i mdf med svartbetsad ekfanér. Ihopmontaget gjordes av oss. Den är sjukt perfekt tills den blir full :)

Lycka till i ditt sökande efter medieförvaring!
BTW - Ikea har ett par hyllor på djup 20 nu, en benno och en bestå.