söndag 3 oktober 2010

Vinylbacken... I,J,K idag. Sen är den backen också utagerad, så att säga. Typ-

Efter urladdningen med Helloweenskivor kände jag att det vad dags att avsluta backen med lite mer måttliga samlingar.




Maiden... Och två till...

Iced Earths debut hade jag på cd innan, men jag gillade omslaget, så jag köpte den skitskivan på vinyl också. För bra är den inte. De hittade formen på tvåan, Night of the stormrider. Punkt!
Impelliteri är en gitarrhjälte enligt modell 80-talet. Han vill låta som Yngwie, han har till och med snott halva huvudriffet från I am a viking, och så vidare. Det är underhållande om man ser på ur det perspaktivet. Sången sköts av världens mest överskattade Graham Bonnet. Sluta sjung på dass, goddamnit!
Iron Maiden. Komplett samling. Jag saknar inte de skivor som inte är med, jag har valt bort dem. Killers kan gå och runka. En bra låt gör inte en skiva, inte ens om bandet är så pass välrenomerat som Iron Maiden. Men det som är bra, det behöver man inte ens orda om.





J.... jitarrister...

Jo. Joshua har jag för mig att jag gillar, men jag kan inte lova att jag gör det. Jag kommer inte ihåg...
John Norums debut är en magisk stund på plast. De tre låtarna som besjungs av Göran Edman är gudomliga, och Edman har aldrig låtit bättre, varken före eller efter. De andra låtarna på skivan är bra blueshårdrock med godkänd sånginsatts av herr Norum. Äg!
Jack Star är inte så bra. Men det är inte dåligt. Jag tror att skivan var billig. Tillhör b-laget av gitarrhjältar.
Joey Tafolla tillhör kanske a-laget. Det är en gedigen runkarskiva. Gillar man halsbrytande spel och godkänd musik ska man kolla upp detta. Jag har förträngd det. Omedvetet. Jag har för mig att jag gillade det som fan då det begav sig.
aaa Judas Priest. Komplett samling även här. Förutom Painkiller då, som är en riktigt bra skiva. Resten vill jag inte ha.






K som i krabba.


Kiss-skivan är en rest från ungdommen. Jag gav mina vinyler till min näst yngsta bror då han var fem och upptäkte Kiss, och då speciellt I was made for loving you. Jag är inte särskilt förtjust i det bandet. Jag tycker att folk som klagar på att till exempel Sonic Syndicate för att de är smöriga eller vad det nu kan vara, ska tänka efter: gillar ni Kiss och ha de åsikterna är det bara att svälja stolheten och erkänna att ni är helt sjuka i skallen. Nu svävade jag visst ut lite. Jag vet inte ens hur Sonic Syndicate låter. De kanske är så kassa som folk säger. Då får väl jag erkänna att jag själv är sjuk i skallen. Men det kommer ju inte att hända. Det är ni som har fel.
Kiss är ett sjukt tråkigt band. Deras bästa låt är Exiter, den kan dock höja tempen på vilken fest som helst.
Kingdom Come, In your face. Detta är en jävligt bra partyskiva. Eller som bandet själv sa: Kingdome... Come in you face. Humor på min nivå.
Kick Axe. Glömt.
Keel. Skit.

Jag misstänker att bokstaven K fortsätter i en annan back. Som är någon annan stans. Jag tar det vid senare tillfälle.

4 kommentarer:

Stones sa...

Som vanligt ett trevligt dyk i backen, dock ser jag inget framgång på skivspelarfixfronten :) Kingdom Come var riktigt grymma då, även deras debut är bra.

Fredrik sa...

mm Jag är helt säker på att jag äger den skivan. Jag vet bara inte vars fan den är. hmpf Jag har en annan skiva med sångaren, stone... nånting. Helt ok. Han sjunger ju rätt bra. Även om vibratot kan kännas överdrvet ibland. Bra band i vilket fall som helst. Spciellt videon till do you like it är magisk! Då fläkten blåser bort tattueringen... Det är världsklass. Sådanna videos görs inte idag.

Vinylspelaren... Det visar sig att jag har kablarna jag trodde jag saknade... Jag frågade tanta, och hon sa att det som fattades var jobbet. Så det ska jag göra idag. Japp! Nu får det vara nog. 8) Jag ska lyssna på knastrig musik.

Stones sa...

Är det Stonefury du tänker på ?

Låter bra det, ser framemot din kommentar när spelaren lirar igen.

Fredrik sa...

Stonefury låter bekant. Måste ha varit det. 8)

Som sagt: om det var bra vet i katten. Men jag har för mig att jag tykte det. Då det begav sig. 8)