fredag 8 oktober 2010

Den fria marknaden, nu ansvarfullare än någonsin

Smaka på dessa sifror: 2008 orsakade världens 3000 största företag miljöskador för 15 000 MILJARDER. källa

Johan Norberg, jag tycker att du ska ta och tänka om. Moderatjävlar, lägg ner erat snack om de ansvarfulla företagarna - Adam Smith hade inte bara fel, han våldförde sig på det kvasivetenskapliga orådet ekonomi.

Jag läste just ut boken: Pengar som gräs, av Eric Schloser, där en lustig sak påpekas. Den starkaste perioden i USAs ekonomi var 50 och 60-talen. En tid då arbetsrätt och facket inte hade krossats av nyliberalismen. Förfallet kom med en allt friare marknad (läs: en allt mer avreglerad marknad för företag och en allt mer orättvis marknad för arbetarna). Minimilönerna har sjunkit med 33% sedan dess. Inflation någon? Dags att ryta ifrån! Jävla dårar. Källa? Läs bokjävulen, era lata svin.

2 kommentarer:

Wonder Warthog sa...

Jag läser och läser, den är jäääävligt bra!

Fredrik sa...

haha Jag vet! Jag hade problem att släppa boken. Hur vanligt är det då det handlar om fakta? 8)