måndag 11 oktober 2010

filmer


Det har varit en fullproppad filmvecka nu då sjukdom besvärat mig. I feberyrsel har jag tittat på filmer som jag inte kunnat så då varken min sambo eller dotter gillar skräck eller viss science fiction.

Transformers, revenge of the fallen, är en film som faller in i kategorin: i brist på annat. Jag är dock ett gammalt fan av serien, så jag föll till föga. Och det var en bra film! Bättre än ettan, tyckte jag. Roligare, mer aktion och ganska bra skådespel, i alla fall av en del skådisar. Man får ta det för vad det är. Underhållning på ganska hjärndöd nivå. Men fantasifullt, och det gillar jag. En fet rekommendation på den filmen från mig således.





District 9 har jag velat se sen dess existens uppenbarade sig för mig. Jag gillar hur man visar problematik från ett annat perspektiv, och då man lägger till ett rymdskepp, som sagt, då är jag nästan redan helt såld. Handlingen var enkel, men gripande, man kände både med ”räkorna” från rymden, och den nördiga tjänstemannen som blir smittad av räkgeggan. Kul jakt, smällar och lite humor. Kul också hur räklägret var upplagt, och hur brottsligheten fungerade, det kändes autentiskt.

Prince of persia, alltså seriöst – jag gillar Jake Gyllenhall, men om man ska spela en persisk snubbe, kan väl välja någon som påminner om en persier? Skiter man i det har man en ganska roliga matiné att titta på. Fantasy, baserat på tv-spelet med samma namn. Originaliteten är låg, men roliga bikaraktärer och gullig handling funkar i detta fall. Helt ok rulle.


Pandorum överaskade stort. Science fictionskräck av högsta kvalité, av Event Horizonskaparen Paul w s Anderson. Människan har skickat ett skepp mot en planet med jordliknande förutsättningar, jorden själv är utarmad och förgiftad. När en av rymdpiloterna vaknar för tjänstegöring visar det sig att något inte stämmer. Bra skådespelare, bra story och ångestfylld handling. I love it! Se den.





Book of Eli, var lite för kristen för att jag skulle gilla den helt. Filmen var bra, men lite fånig. Jag gillar ju postapokalyptiska filmer, böcker och allt, undergången is the shit! Om man jämför filmen med Vägen, vilket man bör kunna, så fick man här en förklaring här till ödeläggelsen - vägen är råare. Kul med Mila "Meg" Kunis is en filmroll, det var ett tag sen, och American psycho 2 är… ghaa



Meg, Solaria... Mila. Livrädd.

3 kommentarer:

Fredrik F. G. Granlund sa...

Jäkligt underhållande skrivet. Även om jag inte håller med om samtliga dina åsikter rörande filmerna så var det en lättläst, underhållande text som åtminstone jag hade svårt att lämna. Mycket bra. Keep up the good work (och ta en talismen för mig också!).

Chief Rebel Angel sa...

Hm, bra filmer. Man kanske skulle ta en helg och frossa lite... :)

Fredrik sa...

Fredrik: tack! 8) Hade jag inte varit så sjuk hade jag jublat nu, men då börjar jag bara hosta. höhö

Chefen: frossa är alltid ett bra val. Oavsett VAD man ska frossa. 8) Do it!