lördag 16 oktober 2010

Ambivalens

Viktigaste skivan nr 10?

Jag är helt nollställd.

Frågan som jag ställt mig är, ska jag välja en hårdrocksplatta bara för att jag lyssnar mest på hårdrock, eller ska jag välja en skiva med någon artist som inte spelar hårdrock och som får representera all annan musik jag faktiskt lyssnar på.

Jag har ju ett litet problem med hårdrocken, jag gillar nämligen inte hårdrockare. Ni vet, de som lyssnar på Bandit och röstar på SD, de finns en hel hög av dessa hjärndöda kvalster på vår jord. De som jag kan identifiera mig med tar inte livet på särskilt stort allvar men de beter sig aldrig dåligt mot andra människor bara för att de kan. De människorna behöver inte vara kommunister, men de flesta är det, med ett par få undantag – undantagen är de som startar skivbolag och försöker blåsa lite folk i smyg… De blir moderater. Men oftast har de ändå ett rättpatos som vida överstiger gängse borgarsvin.

Nå, skit i det. De skivor som jag inser får stryka på foten, men som absolut borde ha fått platts här, är bland andra, Terminal Earth av Scanner, Heavens Gates Livin in hysteria, U2s Rattle and hum, A-has debutskiva, Björks debutskiva, Elvis (valfri skiva med låtar från hans tidiga karriär), Doly Parton (typ samma här), Meatloafs bat out of hell, Savatage, Hall of the mountain king, Bon Jovis trea (slippery when wet), Europes alla skivor fram till Out of this world, Cypress Hills alla skivor fram till ’til death do us part, nästan vilken Yngwieskiva som helst och så vidare. Alla dessa artister har gjort musik som någon gång i mitt liv betytt otroligt mycket för mig. Må så vara att det kanske var då jag var 10 år, det spelar ingen som helst roll.




Tänkbar skiva till hylllningen, självklar skiva till ölen!



Jag har ett hum om vad jag kommer att välja för skiva skriva om, men förmodligen slutar det med att dessa reservationslösa hyllningar pågår tills jag dör. Regler? Fuck ’em, jag är en rebell!

Nu ska jag be svågern om ursäkt för att jag glömde hans födelsedag igår trotts att sambon påminde mig tre, fyra gånger… Jag är officiellt sämst på att komma ihåg sådan skit. Sluta fyll år! Ring och säg att ni har fest till er ära, så kommer jag och tjoar. Givetvis bjuder ni på spriten, det är eran fest. Då jag fyller år bjuder jag! Tur att ingen kommer.



Min dotter, samt en lite mindre kusin, dotter till karln som jag glömde bort igår. Härmed tillägnar jag detta inlägg till hans dotter Elvira. Henne kommer jag att köpa mycket sprit åt då hon blir 15.

np: Edge of sanity, Darkday

9 kommentarer:

Wonder Warthog sa...

Väntar med spänning! Fuckade trädgårdsjobbet, det är typ 3 grader ute här och frost i skuggan.....

Jag är så värdo att jag glömmer min egen födelsedag, därför firar jag året om!

Fredrik sa...

haha Klockrent! Jag skall följa ditt exempel. Fira hela året! Jag har en fördel då det gäller mina damer, de fyller på samma dag. Fucking underbart.

8)

Här är det minus. en grad. 8)

Grimgoth sa...

Savatage är grymma bl.a. ;)

Sv:
Alla priser står på butikens hemsida som finns länkad från inlägget ;)

Gillar du logomotiv borde du kolla in mina förra köp hos dom.
http://grimgoth.blogg.se/2010/september/shoppat-igen.html

Anonym sa...

Hårdrockare.....ja, att man gillar hårdrock brukar snubblande ofta borga för nåt slags empatiskt drag hos människor har jag märkt. Men, jag kan ju ha fel. Intelligens finns nog även i detta läger. SD:are har jag aldrig sett skymten av, finns dom ens i norrland?

Fredrik sa...

Jag har ingen aning. 8) Det var fyra fem år sedan jag bodde i Umeå. Men det var väldigt få dumskallar i krokarna vill jag minnas. Men saken är ju den att idioter ganska ofta håller till på andra ställen än där jag är. 8) Jag sitter oftast i soffan. Där kan man göra allt. Lyssna på musik, spela tv-spel, titta på film, lyssna på radio, läsa en bra bok eller en tidning... Öla... Ja, man kan göra allt jag gillar i en soffa. Tror jag? 8) Och i den soffan satt aldrig någon SD:are. hehe Bra soffa!

Anonym sa...

...å andra sidan är mitt idiotperspektiv ganska brett, då jag jobbar med dem som inte passar in i normen.

Fredrik sa...

Den där normen... 8) Jag har ett par frågor åt den. Och om den.

Människor ska inte passa in i normer. De ska vara människor. Och helst snälla. ;)

Anonym sa...

Ja, precis! Helt korrekt och fint uttryckt :)
Nu lite pizza & lite vin, skål!

Fredrik sa...

hahaha Här blir det chokladbollar och te. Och kanske en whiskey på det i kväll. Mmmmmmm