onsdag 22 september 2010

Vinyler igen. H. Kul bokstav. Här har vi Helloween!

Nu kör vi på H.



Från soffan. Igen.

Hades har jag för mig var bra. Om det är sant vet jag dock inte. Det var ett tag sen... Som så många gånger. Jag måste fixa spelare.
Heir Apparent är bra amerikansk heavy metal. Queesnrÿchelåtande. Är det ett ord? Bra musik är det i vilket fall som helst! Bra sångare, vilket jag anser vara asviktigt.
Två samlingar...
Heathen, bra band som jag skrivit om tidigare. Mjukisthrash. Eller hård heavy metal. hehe
Heaven. Har ingen aning. Igen.
Heavens Gate och skivan Livin in hysteria är en av mina absoluta favoriter. Den är lätt en av världens bästa heavy metalskivor. Fuck, det är en av världens bästa skivor. Tyskt. Underbart. Love it.
Samling.
Helix. Tja, ölmusik.
Varför två doomsdaysnews? Jo, jag samlade på skivor, och den ena kan man vika upp, så jag köpte båda. Helloween är med. Scanner har en låt där som är ok. Nörd? Jag? You know it!





Tja. Vad ska man säga? hehe





Jorå, jag samlade på Helloween.





Och så gillar jag... HELLOWEEN.
Bildskivorna och 7'orna är någon annanstans...

Sen: Helstar. Amerikansk heavy metal. Ganska bra.
Holy Moses har bra trummis. Musiken är ok. Sångerskan är tuff.
Huricane har jag för mig är ok. Men jag skulle inte ge löften.

15 kommentarer:

Stones sa...

Varför så många ex av varje, är det olika pressningar eller bara reserver?

Fredrik sa...

Olika färger. Dr stein: en gul, en vit och en vanlig. I want out: en färgad, en vanlig och en livelp, den amerikanska versionen av live in the uk. Judas: en vanlig, en minilp och en signerad. Keeper 1: en blå och en vanlig. Olika pressningar var jag på väg att bli intresserad av, men jag han bärga mig. 8) De rosa skivorna är radioex, med olika versioner av låtarna (radioedit och sån skit) samt signerade versioner. Är man nörd så är man. 8)

Stones sa...

Ja där ser man, men är man ett fan så är man och då blir det lätt så här, känner mig lite träffad där faktiskt när det gäller mina husgudar :)

Fredrik sa...

Träffad? Husgudar? Helloween? I så fall: härligt! Men jag ska erkänna att jag inte alls är lika såld på bandet idag. De har gjort för många mediokra skivor. Även om de blixtrar till ibland. Jag gillade förra skivan, Gambling... Jag har den nya flumskivan, men jag har inte lyssnat på den. hehe

Det mesta köptes då jag var tonåring. Jag tror att jag stog för record heavens halva omsättning på det bandet ett tag. 8) hehe

Jag blir så där härligt nostalgisk av vinylerna. Nu ska jag bara se till att hämta hem resten och få... igång... spelare... eeh

Stones sa...

Helloween är helt ok, dock inte mina husgudar, har väl en och annan platta med dom, men bara tidigt material.

Mina husgudar är rotade betydligt tidigare än Helloween. Det är nämligen Led Zeppelin.

Älskar rock av alla de slag så många av de plattor som du har gått igenom ligger även i mina vinyl backar :)

Är nog rätt nördig när det gäller vinyl, hehe. Mycket tanke på att när jag köper en ny platta och den finns på vinyl så tar jag hellre den än en CD.

Nu under de senaste åren har det ju blivit ett riktigt uppsving på vinyl så nästan allt kommer vilket gör att det blir fort tomt i börsen. Men kul är det.

Fredrik sa...

mm Jag är dock jävligt sen med 70-talshårdrocken (jag buntar in Lepplin där, trots att de kom tidigare, men det gjorde ju i ärlighetens namn även undernämda band hehe). Jag upptäkte Deep Purple ganska sent, typ 94 kanske. Innan var det hårdare eller smörigare, men alltid hårdrock. Inte så mycket bluesinfluerad musik. Dock föll jag som ett sepe då jag "upptäkte" In rock. Lite öl och en trevlig kompis som bara sa: lyssna på den här grejen, och de små detaljerna fick upp mina ögon för helheten.

En sak jag inte har gemensamt med mina jämnåriga rockare är att jag inte gillar Black sabbath särskillt mycket. De är ok, och det ska ha kredd för att de var pioniärer, men jag har aldrig varit inne på deras musik.

Det finns dock få saker som är så roligt som att sjunga Immigrant song för ful hals. 8)

För mig är Lords hammond magisk. 8) Jag uppskattar till och med Yngwies cover av de gamla favoriterna. Inspiration är en bra skiva.

Svammel. 8)

Stones sa...

Deep Purple är ju riktigt bra, In Rock är grym! Det är nog mina äldre syskon som banade vägen för 70 tals rocken och var nog rätt ensam att digga Zeppelin i klassen när både AC/DC och Maiden var som hetast.

Du måste vara en av de få rockers som inte gillar Sabbath, min fru är helt såld när det gäller dom.

Fredrik sa...

Alltså, jag gillar BS, jag gillar de bara inte på samma nivå som resten av världen. Och minn era är DIOeran. 8)

Överskattad är ett ord jag osökt får upp i skallen. Men som sagt: de var pioniärer. Det är inte alltid man för det bra från början. Band som de inspirerat är ju oftast lysande. Typ.

Simsalablunder sa...

Yngwe-pojken spelade en kort period med Ian Gillan. Finns något klipp från back stage där Yngwe försöker, med sin "humor", skoja med Gillan genom att använda en banan som mikrofon. Gillan såg måttlig road ut. Vid en annan intervju, långt senare med både Gillan och Ian Paice, kom påståendet att Yngwe gärna skulle vilja hoppa på Deep Purple-tåget efter att den sure Blackmore abrupt slutat, men de båda herrarna avfärdade bestämt något sådant övervägande och sågade Yngwes musikalitet jäms med fotknölarna med något i stil med -det finns en av hans sort i varje stad. Gillans tid med Yngwe hade förmodligen mest med att få ihop stålar till levernet.

jöjj sa...

jag har åxå sett den där gillan/yngwie-intervjun. :) han var uppe och jammade smoke on the water, med andra gitarrister vad jag minns. när blackmore hoppade av deep purple för sissta gången, 94 på battle rages..- turneen. så hade dom kvar nån spelning som dom ändå ville genomföra och jag tror det var tal om yngwie då, men jag tror det blev stevie vai.. istället. som inhopp.. tills dom hittade den här nya. öh. morse, som dom kört på sen dess. :) ville bara få det sagt.

Fredrik sa...

Yngwie Malmsteen är kanske de minst ödmjuka människan på jorden. 8) Det är liksom ingen som tycker något annat. Men han gör bättre musik än de flesta andra musikerna jag känner till.

Nu spelar han in en ny skiva. Bara en sådan sak.

Simsalablunder sa...

Ger inte mycket för varken Yngwes spel eller musik. It's all chops som någon svängig trummis sa.
@jöjj
Du har förmodligen mer rätt än jag.
Steve Morse är inte någon favvomusiker här. Lyssnar hellre på Steve Vai utav de här nämnda, fast det låter som halvtaskiga lösningar alltihop när de ska in och dra lass i Deep Purple. Deras musikaliska signum passar liksom inte in och om de måste forma om sig för att passa in blir det oftast bara platt. Tommy Bolin fixade det men han knarkade bort sig. Gillar fortfarande Come Taste the Band, och har så gjort hela vägen sedan brorsan köpte den när den var ny -75. Säkert spelar en dos nostalgi in där men inte bara det, för jag tycker ju att Alice Coopers Killer suger, men det tyckte jag inte när det begav sig.

Vai såg jag skymta förbi i Jay Leno Show för några dagars sedan när jag bläddrade på fjärkan lika snabbt som Vai på guran. Han stod där som pausmusiker i ett hörn och promotade någon ny DVD igen. Sådant är livet på ålderns höst i det stora landet.

Fredrik sa...

Smaken kan jag inte göra något åt. Jag gillar helt enkelt Yngwie. 8)

Att han har brister på alla plan är väl det minsta man kan säga. hehe

Tävlingen mellan rävarna Vai, Sattriani och Malmsteen vinner ju Malmsteen på grund av låtskrivarkvalité. De andr akillarna kan spela, men de gör inga låtar. Men jag gillar dem alla.

Simsalablunder sa...

Jo, smaken är som baken. Vems som luktar mest skit och rövsvett kan man diskutera i oändlighet.
Vai såg jag i Malmö för några år sedan. Blev bjuden, men jag gillade bluesbandet som var förband mer än själva huvudakten. Med Vai spelade Tony Macalpine på tangenter och extragitarr och Billy Sheehan på bas, resten kommer jag inte ihåg. Dåligt ljud var det och Sheehan klonkade på snabbt men osvängig. Förstås ändå kul att se dessa åldrande män, men ståplatsgrannen var en idiot som envisades med att busvissla var tionde sekund.

Fredrik sa...

Jobbiga grannar kan förstöra vad som helst. För vem som helst. Jag tyckte det var jobbigt att ha sångaren i Cradle of filth på scenen då jag skille titta, för han LÄT som en busvissling. 8)

Musik är mer än teknik. Men teknik krävs, enligt mig, ofast. 8)