torsdag 16 september 2010

Dagens gärning

Nu har jag gjort min insats för demokratin. Jag har försökt. Jag har ansträngt mig, och det var inte en enda facebookgrupp inblandad.

En kul grej då man står och diskuterar med människor är att man får höra många argument man inte själv tänker på. Jag vet vilka frågor som jag anser vara de viktiga. Demokrati, i alla dess former: på arbetet, i hemmet, i samhället och så vidare. Inte i någon fråga är det högra alternativet godtaglig, den innebär utanförskap och förtryck av svagare grupper - alltid.

En fråga som är intressant och svår är den om fuskare (och då pratar vi om de som fuskar med bidrag och försäkringsfrågor, de som är sjuka): jag vet ju, eftersom att jag kan läsa, att antalet fuskare finns, med de är få. De finns. Vad ska man göra åt saken?

Borgarnas lösning är ju att straffa de som är sjuka på riktigt. Är det ens nästan bra? Kan man rättfärdiga att förnedra sjuka och behövande för att det finns ett fåtal idioter som utnyttjar systemet?

De, borgarna, har inte samma sätt att se på problemet då det gäller de som fuskar med skatter. Där är problemet: krångliga regler, snarare än medvetet fusk.

I siffror: fusk/slarv med försäkringar 20 miljarder kronor (varav häften är slarv). Skatter: 120 miljarder…

Det är ju inte så att man behöver vara smart för att se vilka som gynnas av högerpolitik. De starka. De rika. Det är antidemokratiskt.

Rösta rött, för demokratin.

2 kommentarer:

martin sa...

Fusket i sjukförsäkringen består till absolut största delen av VAB mygel skulle jag tro.

Allt annat i sjukförsäkringen är krångligt. Det handlar om ljuga för läkare, stå ut med karens, ljuga för FK, fylla i blanketter och allt möjligt nonsens. Det är få, mycket få som orkar med det.

Fredrik sa...

Jo, så är det. FK-fuskslarvet. Den siffra jag läste var 20 miljarder och hälften av de pengarna kom från slarv.