tisdag 7 september 2010

Idag: telefonmusik.

Kan man säga något om människan om man ser vad han eller hon har för musik i sin mobil?

Jag hoppas inte det...

Man hittar Stryper i min mobillur, tre låtar från To hell with the devil. Man hittar Aeons Bleeding the false. Två pinsamma skivor, om man läser texterna, men fantastiska musikepos. Aeon är det bästa death metalbandet från sverige just nu!




Tittar man vidare ser man senaste Gamma Ray, en samlingsskiva av Queensryche, nya Dark Tranquillity och en gammal Auberonmix jag slängt ihop (bestående av låtarna från Crossworld). Andra skivor man stöter på är senaste skivorna av Overkill och Heathen. De har gått varma i mina hörlurar. Nevermores nya skiva ligger där, inte lika välspelad, jag är för första gången sedan Dreaming neon black, lite besviken på en ny Nevermoreskiva, men jag ska lyssna igenom den lite mer för vidare utvärdering.



En skiva jag inte är besviken på är Machine Heads The blackening, som man också finner på telen. Samt Nocturnal Rites Afterlife, den bästa heavy metalskivan från det här landet, de tävlar med sig själva och skivan New world messiah om den titeln. Sen har jag, givetvis, kryddat med två Yngwieskivor, det går inte att ha musik tillgänglig utan lite Malmsteen. Skivorna är Facing the animal (den Japanska versionen, med hitten Casting pearls before the swine), där svänget är majestätiskt, och Alchemy, karlns bästa giv, enligt mig.

Jag är lite besviken på att jag inte fick platts med Laleh eller Anna T. Eller Kate Bush. Eller Sticky Fingaz… Eller Eminem… Eller vad fan som helst. Jag lyssnar gärna på musik jag inte brukar lyssna på, för att det inte bara ska bli Yngwie och Kai Hansen.

Det är dock förvånansvärt lite death metal. Jag brukar alltid ha en Cannibal Corpseskiva nerladdad, men inte just nu. Jag lutar dock åt att trycka in Vile vid tillfälle.

Jag måste säga att jag gillar att kunna lyssna på musik då jag är hemifrån, musik jag gillar och inte musik som de väljer på skitstationerna rockklassiker eller bandit. Jag behöver verkligen inte säga att jag inte lyssna på de kommersiella kanalerna, alls, frivilligt. Radio är P3 eller P1, P2 eller… P4, då det är sportradio.

Med andra ord, det är ganska trevligt att vara ute och vandra med mobilen och headset. Jag ids inte skaffa en mp3-spelare. Jag är snål!

Inga kommentarer: