onsdag 29 september 2010

Viktigaste skivan, för mig that is - nr 7.

Vulgar display of fucking metal!




Pantera. ano 2000


Fan vad jag har kört fast i min lista över de tio viktigaste skivorna i mitt liv. Jag har stått och stampat på nr 7 jävligt länge nu (jag hoppade omedvetet över 7:an och gick direkt till 8:an) och funderat över: hur ska jag fundera?


Skivorna jag väljer mellan är två: Beneth the remains och A vulgar display of power - Sepultura och Pantera alltså.

Till slut blir det alltså Pantera jag ska skriva om. Jag skriver alltså live.

Jag hade gillat bandet sen heavy metalskivan Power metal, och uppskattade Cowboys from hell som satan, även om jag fördrog den föregående plattan ”Power metal”.




Kopöjkar från Hades.



A vulgar display ändrade på allting. Jag var inte särskilt förtjust i den svenska dödsmetalen som omusikaliska snorungar framförde på den tiden. Punk är inte bra bara för att det kallas death metal, eller dödsmetal. Pantera gjorde då en skiva som sopade dessa tveksamheter av banan så det förslog - hårdheten i låtar som ”This love”, ”Walk” och, tja, hela skivan, var thrashmetal, men de hade tagit ett befriande steg bort från den något inavlade bay-arescenen. En scen som gick på tomgång tack vara att band som Anthrax och Metallica, bland annat, ville bli så kommersiella som möjligt. Metallica skapade nu metal och Anthrax valde grunge. Idioter.

Pantera valde hardcore, med metalriff. Att de plundrade Exhorder på idéer är väl snarast att se som en god gärning då det bandet förmodligen helt glömts bort om inte texasborna funnits där. Eller kanske inte? Ni känner väl till Exhorder? Annars är det bara att söka upp och avnjuta, ni har en del bra musik att upptäcka. Grattis!

Pantera valde alltså att bli hårdare än de var tidigare. Och de vann på det. Fantastiska låtar, till och med balladerna var hårdare än allt på Metallicas svarta skiva. Gjorde man en djupdykning i texthäftet såg man ganska uppkäftig lyrik, oftast väldigt pubertal, så jag älskade det givetvis. Idag är jag mycket tveksam till deras hillbilly-romatik och deras något svajiga åsikter. Men på den tiden var ”This love” stenhårt för mig. En kärlekstext som var arg, oooooh.

Styrkan i bandet var Phills hysteriskt arga sång, och de läckra riff som den nu döda Dimebag spelade.



Killen fick tydligen 50 dollar för att bli fotad på det här sättet... Grattis?



Efterföljaren Far beyond driven var lite tristare enligt mig. The grerat southern trendkill gjorde att jag nästan tappade intresset helt för bandet – trots att skivan i sig är ganska bra - så då de ryckte upp sig och släppte sin bästa (!!!) skiva Reinventing the steel, var jag återigen helt lyrisk. De återuppfann verkligen stålet på den skivan.

Men de hade tydligen otroliga interna problem som jag inte bryr mig så mycket om. Det är stor tragik att de inte kunde hålla sams, men när klarar vuxna män av att bete sig som man får för sig att vuxna män ska bete sig?

För mig var i alla fall Vulgarskivan en riktig vitamininjektion i mitt eget musikutövande, samtidigt som det blev en återkommande festplatta att öla till. Kan man begär mer? Skivan är fortfarande bra, men jag föredrar deras sista släpp om jag skall lyssna på dem numera. Men då, i början av 90-talet, var det här thrashmetalens heliga gral, eftersom att mina favoriter allesammans valde att försöka bli smöriga. Det var bara Testament som klarade av att vända skutan i tid, av de stora thrashmetalgrupperna. Tack vare det är de jävligt kreddiga av så kallade viktiga människor än idag.

Av mig kan man få veta att Vulgar display of power är jävligt bra skit!

11 kommentarer:

lisa bjernhagen sa...

sv: du gillar inte henne? :o hur menar du med oäkta? ska spana in henne, men om hon är en operasångerska så hoppas jag du vet att tarja inte sjunger opera utan klassisk stil bara...

jodå, hehe ;) helt klart!

Fredrik sa...

Jag förnekar henne. 8) Med all kraft jag kan uppbåda. Det har inget med stil att göra. Hon är inte bra. Enligt, som sagt, mig. ;)

Mr.MASA sa...

Svar:
Tjejen i videon med Kiske är Amanda Somerville. Hon är mest känd för att vara en av hjärnorna bakom metal operan "Aina" och även för att ha gästspelat hos Avantasia, både på skiva och turné. Tror även hon hoppade in på nån Epica turné.

Annars lirar hon typ singer/songwriter musik.

Cheers!

Feline Flodin sa...

Fan vad ni förvirrar mig. Svarar i de bloggar jag skrivit och inte här 8)

Feline Flodin sa...

Och står det Feline, så står det alltså egentligen fredrik. 8) Fattar ni väl. Fuck the world!

[lisabjernhagen] sa...

sv: trevligt :D jaja, kul! då ska jag kolla in den kategorin. tyvärr så uppdaterar jag aldrig min LP-kategori... tappade inspirationen :s

Fredrik sa...

aaah Vinyler på min ära! Helt fantastiskt kul att beskåda. Lite drygare att lyssna på. 8)

Men kul med Pretty Maids i alla fall. Det är kultur! hehe

Chief Rebel Angel sa...

Gott val, en skiva som fått oförsämt lite uppmärksamhet från min sida.

Läge att åtgärda, känner jag. I bilen imorgon, faktisk!

Stones sa...

En trevlig platta det där, var väldigt länge sedan den snurrade på svarven...läge att ta fram den tror ja.

Hehe angående Pretty Maids...deras nya singel blev vald till dagens melodi på Tune Of The Day :)

Fredrik sa...

Jo, det här är en skiva som de flesta gillar (????), men som de flesta inte lyssnar på. Jag tror att hårdrocksmedia älskade ihjäl Pantera. Det blev ok att dissa dem tillslut. Naturligt. Det blir så med alla band som växer.

Men faktum kvarstår, det är en fet skiva! 8)

Fredrik sa...

Pretty Maids nya singel? hehe Måste kolla upp!