måndag 13 september 2010

Valet mellan rött och blått - höger och vänster


Reinfeldt och den svenska modellen...

Det är så enkelt.

Det står mellan mångfald och elitism. Och det är enklare än så, mångfald betyder elitism, men elitism betyder bara elitism. Svårt? Då du har många individer kan du enkelt få fram alla möjliga människor (individer alltså) som berikar världen, i mångfalden kan du välja att leva.

I elitismens blå verklighet slås människor ut som inte klarar av den situation de hamnat i. Den situationen kan vara en arbetsskada. Då ska man tas om hand av samhället som gjort individen beroende av arbete. Elitismen tillåter inte det. De vill ha en så låg nivå på ersättning och trygghet att man tvingas förstöra sig ännu mer. Hur nu en människa som är trasig skall kunna konkurera på samma villkår som en HEL människa behöver ingen förklaring, det går inte. Alltså har du hot och helvete väntandes, om du inte har tur att låta bli att skada dig. För att ta ett exempel. Det är inte en slump att högern hatar facket.

Aftonbladet hade nyss en radda kändisar som svarat på frågan om vilket parti de valt. Det säger ganska mycket att merparten av de som valt m sade: jag har ett företag och då passar deras politik. Alltså: skit i andra, det är DIG det handlar om. Skit i att det finns människor som, om ni kunnat läsa eller se på TV de senaste fyra åren, drabbas katastrofalt av allianspolitiken. De gör ju livet lättare för DIG. Elitism

Jag är för mångfalden eftersom att det är det rätta. Vi kan hjälpa våra medmänniskor, att då välja att inte göra det, för att det inte passar dig som företagare, gör dig ond, elak och jävlig. I mångfalden ryms elit och patrask. För vem är jag att döma? Jag vill bara se till att alla har förutsättningarna, hur ni använder dem skiter jag i, bara ni inte skadar någon, det bör vara en måttstock. För alla.

Välj. Slå ut människor (alliansen), eller hjälpa människor som BEHÖVER hjälp (V)?

Det är inte så svårt om man tänker på det.

6 kommentarer:

jöjj sa...

hahha! jag tryckte på nejdu bara för att!

:D

martin sa...

Som jag skrev hos Lasse:

Jag är företagare och fuskar inte med företagets skatter. Regler, skatter och avtal för företag ser jag som kvalificerare, klarar du inte driva företaget utan att tumma på dessa så är du en loser. Då kvalar inte din företagsidé in i den verksamhet som vi vill ha i Sverige. Nej, kräver ditt företag skatteavdrag eller speciella skatteregler för att existera så skiljer du dig inte på en väsentlig punkt från knarklangaren som också hämtar ut socialbidrag. Jag ser ned på dig som borgaren ser ned på socialbidragstagaren, jag ser det som att mitt företag, min företagsidé tvingas hålla ditt företag under armarna. Döfödd verksamhet, döfött entreprenörsskap skall jag behöva lyfta över kvalgränsen. Nej, politik för att sänka skatter för företag, politik för att ta bort regler är politik för att vaska fram de sämsta så kallade entreprenörer. Vaska fram idioter med stora pretentioner men ingen förmåga. En moderat företagare som sitter och gnäller om skatter, regler och avtal, är en förlorare, en som inte platsar, en person som inte skall mötas med annat än öppet förakt.

Fredrik sa...

Ja. Det stämmer rätt bra med vad jag tycker. Kan man inte få ihop verksamheten _kan_ det bero på att den är dåligt planerad. Måsta man tulla på de anstäldas löner för vinsten kanske man skall kolla om det finns anra metoder...

Jag är inte företagare, jag är arbetare. Jag gillar det. Om vi tillsammans kan ha ett mål, att föra ditt företag framåt lovar jag dig att det går bättre om du ger mig kredd istället för lönesäkning.

Fredrik sa...

Jöjj, jag tar det med dig sen. ;)

martin sa...

Så är det. Det är inte kapitalisten som är välgöraren som ger folk arbeten! Det är arbetaren som är välgöraren. Den som inte fattar det lever i en bakvänd föreställningsvärld.

Kapitalisten som gnäller över skatter och regler medger misslyckande. Vad Moderater gör är att erkänna att de inte klarar av samhället, de erkänner sina tillkortakommanden rakt ut. De försöker skylla sina tillkortakommanden på omständigheter, de är patetiska och det är den som röstar på dem också.

Så den 19/9 skall man fråga sig vem som skall leda landet. Den som erkänner att han är en loser, Moderaten. Eller de som tycker vi skall ställa krav och vaska fram det bästa vi har?

Fredrik sa...

Japp. Jag hade redan betalat för åsikter liknande din. Jag köper din med 8)