tisdag 29 mars 2011

Att vara eller inte vara: murare.

Jag har fått så många konstiga kommentarer här så jag bestämde mig för att skriva den viktigaste texten någonsin: en beskrivning av muraryrket, sett från vansinnets håll.

Jag valde jobbet en gång i tiden för att min pappas närmaste vänner var murare. Jag tyckte det såg kul ut. Jag tyckte helt enkelt att det verkade spännande. Stapla stenar på varandra. Gud så kul! På riktigt alltså.

Utbildningen var meriterande en gång i tiden. Sen fick vi en regering som vill göra så att hantverkare ska vara något för skoltrötta, examen från en dylik utbildning idag är devalverad. Hur kan det komma sig? Inte vill väl borgarna att arbetarklassen ska få det svårare att vidareutbilda sig? Alla hantverkare är väl inte skoltrötta? Det kan ju finnas de som VILL bli murare eller dylikt. Eller? (placera valfri borgerlig poetisk bortförklaring här – och by the way, de ljuger)



Dragonfältet, Umeå. Fasdmurning pågår - mellan de underhållande dumheterna. Jag gillar den här bilden. Den är rolig!



Aja. Jag gick byggutbildningen i Umeå. Dragonskolan. Jag var med och startade draggdrägg, om någon nu vet vad det är.

I Umeå blir man murare, plattsättare samt putsare om man väljer att bli murare. I stockholm blir man putsare och kanske murare. Plattsättning är en annan gren här, tydligen. Heja Norrland!

Att vara murare innebär oftast att man arbetar utomhus, om det inte är badrum som ska putsas, eller innerväggar som skall muras. Utomhus. De flesta murare är alltså arbetslösa på vintern. Skittrist. Tack regeringen för att ni knullat sönder a-kassan, så att den inte funkar då man behöver den (placera valfri borgerlig lögn här – och smula den i bitar! Det hatar a-kassan för att den inte kommer med hot om vräkning – morot equals pistol i nacken i alliansvärlden – glöm aldrig Reinfeldts bok ”det sovande folket”).

Jag skulle uppskatta om de hjärndöda sd-rasisterna nu tog sin abnormt ofunktionella hjärna och försökte inse att det går inte att trakassera mig med idioti. Jag bara skrattar åt dumheterna, men beklagar den allt sämre utbildningen som leder till deras hjärndödhet. Jag är ofta arbetslös. På grund av mitt yrkesval. Nu har jag dock jobb. Heja mig!

Bli murare!

Jag återkommer i ämnet. Jag lovar! Jag är bara lite ledsen över att bilderna på lekasten med svamp försvann då jag tappade ner telefonen i toaletten. Jag säger bara en sak: bajs! hahahaha

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill också va murare :P

En gång var jag tillsammans med en kille som var målare. När jag sa att jag ville bli målare (det här var läääänge sen) då sa han; men du kan inte bli målare för du är tjej, och tjejer skulle inte orka med att vara målare. Ok, nu är jag tjej på kontor istället. Kontorstjej. Fast jag tror jag ska bli kung fu expert. Eller brevbärare. Eller dagdrivare.

Wonder Warthog sa...

Jag vill bli skogshuggare! Hoppa från träd till träd sjungandes "I'm a lumberjacker, I'm okey...".. Brevbärare har jag redan varit, kung fu har jag oxå pysslat med... murare blev jag avskräckt från när polarna bara fick putsa fasader på skitbyggen i Stockholm... återstår alltså LUMBERJACKER! Visst fan, det är jag ju redan.... Pensionär då?

Tankesmedjan Det sovande folket och Den konspiratoriske lille mannnen sa...

Du är stolt och har all rätt av vara det!! Farsan var svarvare i 53 år men tyvärr måste det blivit något fel på BB för jag och brorsan har båda tummen mitt i handen så vi blev musiker/musiklärare. Det är vi fortfarande men det ser mörkare och mörkare ut.

Fredrik sa...

Människor! Kamrater! Ni ska inte känna er begränsade av byråkratin. Besegra fördommarna. Ta en tegelsten och låt den vina mot maktens pannlob eller tinning. :D

Jag önskar att jag vore kungfu expert... 8)

Eller skogshuggare.

Gräset är alltid grönare i grannens pipa.

jöjj sa...

du är konstig du. jag har alltid valt alla mina utbildningar för att SLIPPA få ett jobb i slutänden. :D

men du är cool murare.

jöjj sa...

jag måste tillägga att det beror på hur man definierar jobb. jobb(arbete) är mkt viktigt. definierar man jobb som "handlingar man utför för att tjäna pengar" så står jag fast vid att det är någonting dåligt som jag inte vill göra och isåfall bara gör för att slippa att nån tjatar på en att pengar måste man ha. jävla tjatare.

:D

jöjj sa...

att man BEGÅR handlingar för att tjäna pengar skulle jag vilja påstå vara lite som att begå brott mot mänskligheten.

:D

Fredrik sa...

Jöjj: Jag har inget att tillägga. Du har helt rätt. men jag kan konstatera att det är svårt att ha ett dräglihy liv om man ska kämpa aktivt för att slippa de där vansinnet... 8)

Do it!

Cockamamie sandwich sa...

Hej Fredrik, hittade denna synnerligen träffande post efter att som vuxen nyligen ha sökt mig till en murar-"utbildning" i just Stockholm, av just genuint intresse av att lära mig hantverket. Dock har det visat sig att det inte finns rum för någon som är för engagerad i att verkligen lära sig på min skola (som är privatägd... surprise!), utan själva upplägget verkar vara ägnat åt att kunna slussa in och ut skoltrötta individer på lättaste sätt. Och här står jag, lurad.

Vart tycker du man i min situation ska vända sig om man är intresserad av att lära sig yrket på allvar? Både i Umeå, hela landet och grannländerna är intressanta. Tacksam för alla tips!