måndag 21 november 2011

Scum

Scum... Jag vill lägga till: of the earth. Men det fattar ju alla.



Jag har inga problem med kvinnor eller deras kamp för ett rättvisare samhälle. Jag står på kvinnans sida. Jag står på rättvisans sida. För det är inte rättvist med förtryck.

Det är givetvis en självklarhet. För att skriva det lite fånigt: om människan är en fågel, hur ska hon då kunna flyga om vingarna är olika starka?

Nej. Det var verkligen fånigt.

Vad som inte är fånigt är i det här specifika fallet med Scum: vansinnet. Men, ett vansinne med botten.

Scum-manifestet är ett en galen text (som jag inte läst, men hört talas om, OBS), som skrevs av en galen kvinna - en galen kvinna som blivit utsatt för den värsta behandling man kan tänka sig.

Men det är ändå, trots att texten innehåller uppmaningar till mord på halva mänskligheten - vilket alla friska människor backar iväg från - trots det, så är det en viktig text.

Den väcker nämligen debatt.

Debatten runt kvinnans frigörelse från patriarkatets bojor är förlösande. De, bojorna, måste bort. Nu.

Ett sätt att ta sig in i diskussionen är att se teaterpjäsen uppsatt efter texten.

Eller läsa det här. Eller ännu hellre, här, där Vertigohjälten förklarar.

14 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

Hon Solanas, förstör ingenting. Men aggroidioter som inte klarar av att tänka själv ger henne den egenskapen.

De är korkade.

Vi MÅSTE klara av att ta ansvar för våra egna handlingar.

Punkt.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

Se. Du klarar av att FÖRSTÅ. Utanför ramarna.

Eller säger man mellan raderna?

8)

Jag känner inga kvinnor. Men jag har hört att de är jävligt roliga människor. Dock att en del av dem är galna.

Men det finns galna män också.

Konsten, som jag ser det, ligger i att dra egna slutsatser. De som inte klarar av att förstå, de har andra problem.

Jag gillar våld som får en att tänka.

Jag gillar speciellt apokalyptiska inslag, men jag vill inte förgöra världen. 8)

Ännu...

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

8)

Då du skriver: det finns galna män också, men de profileras inte genom kön.

Där tycker jag att du sätter fingret på något stort.

Och: de hotar inte med död... Nej. De hotar med mycket värre saker än så.

Annars håller jag inte riktigt med, men jag är helt med på det du säger. 8)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

Den där insikten är ganska lik några andra insikter vi har haft. ;D

Jag är som SCUM. Sjuk i skallen, men tankeväckande.

hähä

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Joel Jonsson sa...

Andrea Edwards (skådespelerskan i SCUM-föreställningen) menar att orsaken till att män reagerar negativt på manifestet tydligt visar på att de strukturer som upprätthåller patriarkatet verkligen existerar. Det är samma typ av logik som till exempel socialtjänsten använder mot föräldrar som reagerar på att barnen blivit tvångsomhändertagna, att ni överreagerar visar på att ni är olämpliga säger man. Verkligheten blir surrealistisk; jag slår någon på käften, och om denne då blir sur visar det att jag gjorde rätt som slog denne.


By the way, såg förresten debatt igår, Erik Holmström och hans anhang gjorde verkligen bort sig. De höll genomgående otroligt låg nivå. Om man säger sig vilja skapa debatt och debattera, så sitter man inte och hånflinar, skrattar åt sina motdebattörer och ropar förolämpningar. Folk som bara försöker skratta bort debatter gör det ofta för att de inte kan svara (Däremot kan de skratta i syfte att ge sken av att slutsatserna är efterblivna och under deras värdighet vilket de tror sig komma undan med via fördelen att ha tolkningsföreträdet).
Men vänner som Holmström så behöver inte feminismen några fiender.

Fredrik sa...

Jag såg inte debatten. Men jag vet att antifeminister är hjärndöda. Sitter man och håller med Per Ström, ja, då har man INGENTING att komma med.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.