söndag 6 november 2011

De tio mest överskattade fenomenen i musik

Ingen introduktion. Jag bara kör. Förra inlägget får bli förspelet.

***

1: Black Sabbath.

Detta band har gjort mycket för den hårda musiken. Men de har då rakt inte gjort den musik som jag går igång på.

Ozzy och Sabbath är en psykos - det var inte dåligt. Men Black Sabbath med Dio är ljusår bättre. Skivan Tyr är skitbra. Men hur många skulle våga erkänna att Tony Martin är en favorit?

2: Venom.

Venom är bajs. De har gjort tre eller fyra låtar som går att lyssna på. Det är bajs. Ingen vågar erkänna det. Det är lite som med Nifelheim. Det är bajs. Get over it.

3: Debutskivor.

Debutskivor är nog ett av de mest irriterande hyllningsobjekt jag vet. Debutskivan kan vara bra, men oftast har den mer av influenserna som fick musikerna att starta ett band, än det som senare blir bandets identitet. En mycket överskattad debutskiva är Kill 'em all. Den är inte ens nästan i närheten av de två uppföljare som placerade Metallica på thrashtronen. Skivan är bra. Men den är inte så bra som folk påstår. Folk - om du vill veta vad som är "rätt".

4: Power metal.

Den genrebetäckningen är korkad. Det är heavy metal. Punkt.

5: Skitigt ljud.

Många grupper, speciellt de som är influerade av 60-, 70-, och tidig 80-talsmusik, pratar om vikten av ett skitigt ljud.

Grupper har skitig ljud för att de är så dåliga på att spela så att deras instrument inte klarar av att fylla ut ljudbilden på ett adekvat sätt. Skitigt ljud är i princip alltid en garanti för skitig bajsmusik. Det finns alltid undantag, men generellt sätt är det exakt så här det är.

6: Snacket om covers vs äkthet.

Många klagar på de stora artister som har låtskrivare. Jag är inte sen med att påpeka att, ja, det måste ju vara trist att framföra något som man inte alls har varit med om att skapa. Men, det är ingen skillnad på ett band där gitarristen skriver all musik, och en R'n'B-artist vars producent skrivit all musik. Kritiken blir således skitkorkad. Den stora musiken skapas snarare av människor som INTE är rädd för att höra vad som är bra hos andra.

Lelahs två bidrag till Så mycket bättre, eller vad fan det heter, har ju varit lysande. (ab)

7: Trender som dödar musik.

Det är media som dödar musik. Då heavy metal dog i början av 90-talet var det inte för att musiken blev värdelös hux flux. Det berodde på att Nirvana fick sätta agendan för musikjournalistik. De unga skribenter som avgudade självmordsoffret, de drog en karbonkopia över Kurts åsikter och gjorde dem till sina egna budord. Martin Carlsson, någon...

Då internet slog igenom, då kom metalen tillbaka. För att musiken alltid kommer att ha fans, för att det är bra musik, för att det fanns ett växande behov efter dubbla kaggar och falsettsång. Det kommer det alltid att finnas.

Trender är det som skapas av uppdämda behov. Förra året ville folk lyssna på ockult 70-talsrock. Black Widdow räckte inte längre. Vi ville ha Ghost. Vi hade hört det förut, men vi hade hört Hammerfalls musik också då de slog igenom. Vi klickade gilla på retro. Igen.

8: Oförmågan att se en artist utanför den egna diskografin.

Då Helloween - för att ta ett för mig enkelt exempel - släpper en ny skiva, då jämför jag inte bandet med andra grupper, jag jämför dem med deras äldre skivor; jag kan hylla ett ganska mediokert metalband, bara för att de har delar av musiken som jag gillar. Men då jag kritiserar Helloween eller Gamma Ray, då är kritiken bland annat riktad mot att det inte är lika bra som på skivan xxxx. Alltså kan jag ge Viper kärlek, samtidigt som jag faktiskt anser att de är en vårta på Kais stortå, egentligen.

Det gör många sågningar från min och många andras sida, mer lättbegriplig. Ingen är perfekt. Men jag är närmast.

9: De som inte köper skivor.

Ganska uppenbart. Vill man höra musik, då måste man se till att artisterna får något för det. Det mest innovativa och intressanta grepp har Kenta P med hans grupp: Project Hate (har jag för mig att det är), där de ger bort musiken gratis. Man FÅR ge dem pengar om man vill. Man slipper mellanhanden som tar de mesta pengarna själva. Allt går till de som SKA HA MUSIKEN. Kudos för dylika lösningar! Sluta klaga, börja laga.

Eller nåt.

10: De som bara klagar på andra.

Jag ska hålla käften.

Där fick ni.

30 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

Jag har gått och burit på den här texten i skallen. men jag insåg att den aldrig skulle blir "rätt", utan alltid rendera i skitsnack.

Jag är lite konfunderad av över dejl jag ibland får. Jag menar: vem är det som står och spanar med förstoringsglas efter MINA dumma åsikter? Ok att det skulle vara en politiker. Men musikintresserad?

Jag menar: du har större anledning än de flesta här att brinna. Håkan Hellström är SÄMST. SÄMST.

8)

Den där mentaliteten du snackar om... Är det inte den vi pratar om varje gång vi pratar? :D

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tomasz Swiesciak sa...

Bra punkter. Håller inte med om allt men återkommer med argument. Det är måndag och jag orkar inte debattera.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
smegMMA sa...

Nja, Fredrik... TPH är det inte du syftar på. Det skulle inte funka. Torture Division är bandet du har i åtanke. Men bar att du tar upp det i vilket fall.

smegMMA sa...

"Bar" som i "bra" alltså. Fy fan vad jag hatar stavfel.

smegMMA sa...

Och C: Jag ÄR en ledare och en följare. Korrekt. Jag följer det jag predikar.

Utöver det måste jag säga att ordverifieringen jag fick för att publicera denna kommentar är totalt orimlig:

http://img502.imageshack.us/img502/5336/skrmklippo.jpg

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Simsalablunder sa...

"Utöver det måste jag säga att ordverifieringen jag fick för att publicera denna kommentar är totalt orimlig:"

Det ser ut som om du valt ett annat språk än svenska i spell checker i webläsaren. Har du det så blir det så.

I övrigt har Sabbattarna med Ozzy några låtar från 70-talet som är ena riktiga godingar.
Lär dig det Fredrik eller jag skickar Steen Haeger att lära upp dig i Alliansens förträfflighet. Det fria valet är ditt.

smegMMA sa...

C: Vi är alla undersåtar, vare sig vi vill det eller inte. Ingen idé att förneka det. Och sen en sak till: man dissar inte Yngwie. Någonsin. Fatta.

Fredrik sa...

Få se nu.

Charlotte: Jo. Dåligt ljud, om du har dåligt ljud idag, med all teknologi vi har, då är man fan sämst. Eller så har man köpt sin utrustning på rea, tillverkat av det billigaste materialet, av slavar.

Då får man skylla sig själv. Fördjupning följer. Någon annan gång. 8)

Hur som haver: LÅT MIN YNGWIE VARA! 8) Han har skrivit sådana jävulskt bra låtar att hellacopters skulle skämmas om de tvingades visa sin diskografi för mig. Just det.

Och japp- Jag föredrar dig före Håkan varje dag. Varje dag.

Det handlar inte om att vara bäst, det handlar om att göra relevant musik. Sen hänvisar jag till det jag skrev. 8)

K.P: Aaaah. Det här med att googla fram svar medan jag skriver... Inte något jag sysslar med. 8)

Men, ni ska fan ha kredd för ert nyskapande. Jag hoppas att fler följer efter. Jag har då allvarliga planer på att låna lite idéer av... Någon som inte ska ha betalt för det... 8)

Simsala: NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ

Inte.Mer.Steen.Haeger.

Black Sabbath har ganska många bra låtar med Ozzy. Men de har inga topplåtar som de gjorde med Dio på sång.

Ozzy är bättre som soloartist. Tycker jag.

Btw, så är nog Slayer det mest överskattade inom musik. I alla fall om man ser till hur mycket kredd de får, och hur bra de är. De VAR bra. De ÄR ganska mediokra. De var ALDRIG bäst. Våga vägra Reign in blood.

Ni som inte håller med mig vet bara inte bättre.
Steen. Aldrig!

smegMMA sa...

"South of heaven" är bättre än "Reign in blood". Så länge du hajjar det behöver jag inte spöa dig.

Fredrik sa...

Ja. Den är uppenbar. Det fattar ju vem som helst. På riktigt.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

Charlotte är hård mot rubb och stubb. :D

smegMMA sa...

Jag är undersate. Höll käft.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Simsalablunder sa...

Yngvetet distar guran, jag dissar Yngvetihelvetet. Evolutionen har bytt s mot t.
Harmonisk moll upp och ner, brutna dur-, moll och dimackord upp och ner gör ingen sommar. Inte skinnbrallor i cirkustält heller.

Ynglet Malmsstone när han är som bäst:
http://www.youtube.com/watch?v=tQMpPW874KI

Här har du Ozzy under hans solokarriär med Jake E. Lee:
http://www.youtube.com/watch?v=1JBzWZq4fXg

Fredrik sa...

Hörru Charlotte: Man får inte vara argsint på MIN blogg. Om det inte är rasister eller borgare - och bara jag får vara det. 8) Sån är jag. Lite dummare än alla andra. ;D

Hörru Simsala: Att driva med Yngwie är INTE ok. Men dissar inte Yngwie. Yngwie är helt enkelt för genial!

Men... Det var ändå lite kul. 8)

Kenta: Det är jojjeklass på den där meningen. Jojje, om allt vore lite mer perfekt. 8)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

Men gud. 8) Sluta med självömkan. Det är så nittiotalet. typ. 8)

Man ber bara om ursäkt om det behövs. Det behövs inte nu. Jag vill bara ha lite mer blommor och bin här. hehehe

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

Nu har du ju censurerat bort alla dina ord. Igen. Inte bra.

Förståelse är det enda jag har. Det får du i massor. 8)

Jag äger. Ingenting. :D

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

hahaha Bra sagt. :D Den ska jag köra med. :D

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
smegMMA sa...

Fan va coolt. Nu när C raderat sina kommentarer ser det ut som att jag är komplett vansinnig slash ytterst förvirrad med mina inlägg. I like it. Tack.

Fredrik sa...

För att inte tala om att jag trodde du skrev att du var en galen Slash. Sen tänkte jag till. 8)