lördag 26 november 2011

Howard Phillips Lovecraft - Skräcknoveller - Lovecraftrenässansen pågår alltjämt

Omslaget - bild från Marmeladkungens blogg


Howard Phillips Lovecraft fortsätter att få böcker utgivna i sverige i överljushastighet.

Nu senast är det magnifika Vertigo förlag som faktiskt toppar sin hysteriskt underbara HPLutgåva Fallet Charles Dexter Ward, med Skräcknoveller.




En fantastisk Vertigoutgåva, bland annat berikad med teckningar av Pontus Lundkvist - ett måste!



Om man vill berätta något om den här boken är de möjliga infallsvinklarna många; skräcknoveller innefattar merparten av det som Sam J Lundwall gav ut som redaktör för Delta förlag (skräcken klassiker), eller på hans egna förlag Fakta och fantasi.

Man skulle alltså kunna fokusera på den gode herr Lundwalls gärning. Eldsjälen Lundwall, vars handnling har gett landet mycket av den science fictionkultur vi trots allt har. Lundwalls gärning är oöverskådlig i fråga om att lägga grunden för ett litterärt intresse. Han planterade frön.

Men skulle kunna skriva om Skräcknoveller med tanke på hur överjävligt älskvärd förlaget Vertigo och dess ansvarige utgivare CMEdenborg är - men han tarvar en djupare och noggrannare studie, så stor är den gärningen.

Man skulle också kunna skriva om Skräcknoveller med tanke på att det är 37 noveller, samt att boken innehåller ett återigen magnifikt - jag börjar får slut på adjektiv - efterord av bloggbekantingen och HPLexperten Martin Andersson.

Men jag gör så här: Carl Mikael Edenborg inleder boken med ett förord som känns som om det skulle ha kunnat varit skrivet av mig - inte för att jag kan jämföra mig med Edenborgs briljans, nej, det är med tanke på upplevelsen som det första Lovecraftmötet skänkte honom; och i och med förordet är ribban lagd, kärleken och respekten för Howard Phillips Lovecraft genomsyrar allt i boken - omslagets klassiska utforming (giftgrön färg tydligen) med sidensnöre, en smakfull guldfärgad Chtulhu, som trots sin ringa storlek inger betraktaren med respekt. Cthulhu är störst. Fuck of, mankind!




HPL



Att novellerna sedan genomgått en språkligt och textkritisk granskning av ovannämnda Martin Andersson, gör att de med fördel kan läsas på nytt (om man redan läst dem tidigare), eller för första gången, givetvis.

Jag har redan läst merparten av allt i boken. Det första jag läste var min stora, lilla favorit, Det vite skeppet, som alltid får mig att känna mig som det barn jag var då jag först läste den - magin är fortfarande total! Förvänta er alltså inte en beskrivning av hur författaren bakom bokens innehåll skrev. Det har jag redan gått igenom - klicka på etiketten HPLovecraft under blogginlägget och bläddra nedåt.

För mig räcker det att konstatera att det inte blir bättre än så här. Här finns för första gången den perfekta introduktionen för er som aldrig läst författaren tidigare men är nyfiken. Boken täcker både HPLs fantasy och Cthulhumyten - samt givetvis den renodlade skräck han skrev med sådan perfektion. Skräcknoveller är också en samlingsutgåva med sådan aktning för hantverket att alla Lovecraftälskare faktiskt måste äga denna bok.

Det är en perfekt gåva. Perfekt.

Jag är mållös. Kärleken är ofattbar! Imorgon ger vi oss på Hasturs senaste giv i denna skräckens renässans.

4 kommentarer:

Tankesmedjan Det sovande folket och Den konspiratoriske lille mannnen sa...

Jag måste erkänna att jag är ganska begränsad när det gäller skräck-litt. Har i stort sett bara läst Poe, Koontz, King (men har läst alla King). Vilken Lovecraft ska man börja med som nybörjare?

Simsalablunder sa...

Skall ni pågar och flickor läsa skräcklitteratur rekommenderar jag den av W.W. rekommenderade boken Arbetsförmedlingens svarta bok.

Fredrik sa...

Det är givetvis den här boken man ska inleda med. Den har ju ta mig fan allt.

Jag har inte hunnit kolla så mycket i Hastur förlags senaste HPL-släpp - bara förord och lite väl valda noveller.

Den verkar också vara välfylld - och många av novellerna finns även i denna bok. Men så länge säger jag : den här boken. Do it!

Tankesmedjan Det sovande folket och Den konspiratoriske lille mannnen sa...

Håller på med den!