söndag 19 december 2010

Heads up! Thrashmetal! The gatherings första skörd?

Thrash! Defiance! Inte punk. Kan vara ett ny(gammalt) Testament. Igen. Just do it!



Att skriva en lista med de tio bästa skivorna från ett år känns som ett omöjligt uppdrag. Eller snarare, det känns som ett omöjligt uppdrag, som bara jag själv vill läsa.

Jag är inte helt säker på att jag har hört 10 nya skivor i år. Jag spanar in det jag vill lyssna på, jag är lite feg, artister som bara landar på min stereo är numera obefintliga, så, what to do?

Det är väl bara att kladda ihop någonting.

I vilket fall som helst, jag beställde en skiva för några månader sen på lokala skivbutiken, SkivDraken, Upplands Väsbys stolthet i skivvärlden. Jag lovar, gillar ni metal, då är skivdraken ganska unik – på ett bra sätt.

Nå, även det var en lite utflykt från spåret…

Skivan, som jag helt hade glömt att jag beställt, heter The Phrophecy och bandet heter Defiance. Jag skrev om dem för några månader sen, jag hyllade den skivan som de gjorde innan, Beyond recognition, som jag inte vet om någon kommer ihåg idag.

Bandet låter som en massa andra band, och har väl egentligen alltid gjort det. De har liksom inte funnits utrymme för ett skapande av ett eget sound, då de aldrig låtit likadant. Beyond Recognition är väldigt nära släkt med sina samtida grupper, som Forbidden och Testament och de där grupperna.

Deras nya skiva, som jag hade koll på ett tag innan den släpptes, är också släkt med Testament och då speciellt mästervärket: The gathering. Det var något som jag trodde skulle komma tidigare, The gathering är en av världens bästa och hårdaste skivor, men få har skivorna varit som har hämtat idéer från den – av de skivor jag har hört. Det här är första gången. Och det var väl fan på tiden.

Nu har jag bara lyssnat på skivan 5 gånger typ, men om jag hinner sätta mig in i det här kan vi ha att göra med en jävligt otippad årsbästaskiva!

En tröstlåt. Resten letar ni upp själva!

12 kommentarer:

Wonder Warthog sa...

Jo fan, skivor köper man inte i parti och minut längre! Tror fan inte jag köpt mer än en i år, Amorphis live med DVD:er... har inte ens packat upp den ur plasten.. Spotify har tagit skivans plats. Höjdarna får man väl köpa på rea till arkivet!

Hoppas att nästa höjdare är Lady Gaga! 8)

Fredrik sa...

8) ja. Jag köper ungefär en skiva i månaden. Helloween förra månaden. Defiance den här månaden. Och så Helloween innan det. Deras specialare, med nyinspelningar av gamla hits. Loungversioner... mycket blås.

Jag gillat att äga skivorna. 8) Jag är en riktig matrialist. Då det gäller kultur. Skivor, serier, böcker... Filmer... Ja. Kulturmatrialist. Ett nytt ord!

Spotify är bra om man vill upptäcka musik. Jag har inte ens spotify...

Men jag vet att Auberon har två skivor där. hehehe OM jag måste råda någon att lyssna på den är det Crossworldskivan som gäller. 8)

Å andra sidan ska man inte köpa saker bara för att. DET försöker jag låta bli. 8)

Stones sa...

Släppte Auberon något på Vinyl ?

Anonym sa...

Jag måste säga att spotify är hur bra som helst! Jag upptäcker ny musik hela tiden, och är det riktigt bra så köper jag skivan, fast just nu är det lite problem...har ingen cd spelare, så det blir att köra in cd skivorna i datorn...och vad blir det då för skillnad mot spotify? Alltså, jag måste försöka få mig en cd i bilen iallafall! Fast först måste jag försöka få tag i en bil...

Fredrik sa...

Inte på vinyl. Tyvärr. Jag hade önskat att vi gjorde det. Så klart. :D

Det fanns planer på en bildskiva. De är väl inte stendöda ännu, men pengar pratar. 8)

Radion: och sen ska bilen ha cdspelare. Eller hur? :D

Spotify hade varit hur bra som helst, om de hade gjort rätt för sig mot artisterna. Lägg en skatt på internet, sen är all musik gratis. Musikerna får pengar, alla blir glada. Utom moderater som ogillar ordet skatt. Men det kan jag bjuda på. hehe

Anonym sa...

Jag kan tänka mig att betala, bara det att det är sp satans krångligt. Saker måste va enkla, det där med skatt kanske....det skulle va enkelt iallafall, önskar dom kunde lägga tv licensen på skatten, nuvarande system känns rätt förlegat.

Fredrik sa...

Personligen föredrar jag att INTE beskatta tv, eftersom att det skulle göra tv statligt, och MER styrt av politiker. Tv, och helst all media, skall vara oberoende. Jag tycker, trots krångel, att det system vi har i sverige är bra. 8)

Metal on metal!

Anonym sa...

...men att sända ut kontrollanter för att kika genom fönsterna för att se ifall folk ägen en tv.....det måste finnas något bättre sätt...

Stones sa...

Attans då. Spotify är kul och ett bra verktyg på jobbet, hemma lyssnar man på riktigt :)

Fredrik sa...

Ja. C, du har en poäng. 8) Men, om det är så att det är det minst dåliga sättet, då tycker jag att det är ok.

Jag vill minnas, på tal om ingenting, att en snubbe från radioteletjänst, eller vad fan det heter, sa att de hade överseende med ungdommar som inte hade råd att betala ett par år. Det tykte jag var sympatiskt. 8)

Stones: Jag kan inte göra annat än att hålla med. Helt. 8)

Anonym sa...

Fan, jag måste köpa en cd spelare...jag ska önska en av tomten

Fredrik sa...

Jag har ett förslag. Har ni en ps2:a? Ett fantastiskt tvspel som man kan titta på dvd med. Och om man kopplar den till stereon kan man även använda den som cdspelare. 8) Winn winn

Typ. 8)

Annars får du göra inbrott. Nånstans. Kolla hos grannen. För grannsämjan. Ni bor ändå rätt långt ifrån varandra va? hehehe