lördag 4 december 2010

Granatäpplen och sju syndare

Helloween

Jag har lyssnat ganska mycket på senaste Helloween nu. Den är bra. Men jag är ambivalent; ibland känner jag att, fan vilken rökare - ibland är jag bara trött. Musiken är som en fortsättning från förra skivan, bara lite tralligare låtar. Sen hör jag lite influenser från italien och Rhapsody. Jag har ju till skillnad från de flesta andra människorna inget emot musik bara för att jag måste vara tuff. Vilket ju gör mig bra mycket tuffare än de som TROR att de är tuffa. HAH

Meshuggah

Jag hittade Meshuggahs Obzen i replokalen, och inte har kunnat slita mina öron från den på ett par dagar. Jag gillar det! Det är hårt och så läskigt svängigt att jag tror att man kan dö.

Just det… Sen såg jag på en tvserie. Heroes. Säsong 2. Jag sket i att kolla på den då säsong 2 kom till tvn, jag har för mig att jag missade det. Till den här tittningen hade jag inte en jävla koll på vad det handlade om. Efter att ha sett4 avsnitt kan jag konstatera att det var inte någon skillnad från den första säsongen, som jag faktiskt såg. Det var bra. Inget mer, inget mindre!

Det leder mig till en fråga: vad är det för fel på folk? Just idag gäller ämnet Matrix. Kommer ni ihåg den filmen? Den sopade banan av alla filmer som visades och bjöd på helt en ny bildkomposition i slow-motion – ni vet vad jag menar. Alla älskade filmen. Sen kom 2:an. Jag var såld, de hade tagit handlingen vidare, de upprepade inte det vinnande konceptet från 1:an, och handlingen var spännande. Vad säger ”folket”? Filmen sågas. De gillade den första filmen. Att bli nerdragen i underjorden och tvingas se människor som var slavar gjorde lite ont – det bjöd på motstånd. Givetvis kapades filmen av relativt många, och så var den berättelsen kvävd.



En svensk Buk. En stor poet!


Folk verkar inte uppskatta fördjupningar. Så snart det blir lite spännande och tankekrävande vänder de sig till a-teens. Grattis? Såg någon på Skavlan igår? Alla garvade. Vi fick en ny framknullade Bergström (dotter till sveriges sämsta skådis), alla garnade. Sen kom en hemlös in i bilden, under fem minuter kunda man höra VARENDA rörelse i studion. Det var inte underhållning, men det var jävligt bra tv. Han, Reine, fick prata. Han blev inte avbruten. Han fick utveckla. Och folket skrek: vi klarar inte av verkligheten. Låt oss rösta på borgarna och skapa fler hemlösa. Konsekvens är ett ord vi kan stryka, vi hatar det ändå. grattis... Låt oss älska a-teens?

Meshuggah är motsatsen till det lättsmälta. Motsatsen till Matrix är ”Pirats of the c…” Den filmen skulle inte ens ha haft en uppföljare, men pengar snackar mycket. Filmen hade en snygg tjej, förvisso kanske en av de tuffaste skådespelarbrudarna jag känner till, de hade 2 snygga killar, och då behöver man inte någon handling. Visst, det hände saker i filmen, men hur intressant vad det? Den roligaste scenen från potc 2 är det rullande kvarnhjulet. Vad säger det? I Matrix talas det om existentialism och filosofi. Världen valde en rullande hjul

Inte för att det är något fel på rullande hjul. Det är ”folk” det är fel på. Samma folk som tror att världen blir bättre om man bara tänker på sig själv.

Jag avslutar med en valanalys: Mona.



Kvinnan som inte bode ha valts. Hon är bra, men Bonnierkartellen hade öppet mål. Valanalys klar.

21 kommentarer:

Mary Raven sa...

Älskar Meshuggahs Obzen!

sv: Ja, slutet på filmen hade inte kunnat suga så mycket mer än det gjorde. Va fan valde de ett sånt slut för?

Anonym sa...

"Meshuggah är motsatsen till det ytliga...." ja, där sa då något sant :)

F.Ö har jag inte sett Matrix, verkar som en ytlig film :P hahaha

Tankesmedjan Det sovande folket och Den konspiratoriske lille mannnen sa...

Matrix är så bra att man bara måste se alla en gång i halvåret minst. Det är för många svenskar som väljer det blå pillret. Sahlin och sossarna verkar helt ha fått frispel efter valet! "Vi hade fel politik" och "Fastighetsskatten och bensinskatten gjorde att vi förlorade". Tiderna är så mörka att man nästan ångrar att man satte barn till världen! Jag har tack vare vederbörande fått förnyat intresse även för den riktigt tunga musiken. Vad tycker du om DreamTheater?

Woddsmanfred sa...

Ja, du... Vad är det för fel på folk... Tror att dom är lata och att dom i många fall valt film och TV-tittande som deras flykt från att använda hjärnan och då välkomnas inte dom "svåra" sakerna som att ta ställning och gå in på dom djupare ämnena. Själv gillar jag både och, jag kan uppskatta en dags hjärndöd vedhuggning lika mycket som en dags låtskriveri, Motörhead lika mycket som Mr. Bungle, och om man så vill Pirates lika mycket som Matrix 2-3. Det gäller att veta vad som passar för stunden, inte kasta sig in i det mest svårsmälta efter en hård utekväll precis som att man inte bör köra ett hårt pass på gymmet innan en flytt, ibland är det gött att bara koppla av.
Tror att dom flesta ägnar sig åt någon form av tidsfördriv som inte är så utmanande för hjärncellerna om det så är sport, TV-spel eller annat gött flum så är det nog nyttigt att stänga av ibland så att man får perspektiv på saker och ting.
Själv gillar jag det mesta som ger mig ett gött garv eller lotsar mig in i en skön stämning...

Fredrik sa...

Mary: Jag vet inte. Men jag hatade det. 8) Jopp. Obzen är fin. Dottern ville dansa till den. hehe

Radion: nu måste du... dö. :D Matrix är jätte bra. Det är en sci-fi version av den judiska religionen. Mycket bra film!

Tankesmedjan: Om dream theater tycker jag mycket. 8)

http://fredrik-d.blogspot.com/2010/08/viktiga-skivor-del-8-tror-jag.html

Angående matrix och det blå pillret: japp! Du har helt rätt. Angående s och Mona: Du har tvärr helt rätt här med.

Fredrik sa...

Skogis: Jag skriver helt under p det du säger. Det kändes som att det var det jag FÖRSÖKTE säga. 8) Jag är inte den som inte gillar ytlighet, ibland. Det ena utesluter verkligen inte det andra.

Jag tror dock att då det gäller just potcfilmerna är jag ruggigt hämmad, jag råkade nämligen läsa en bok som handlade om riktiga sjörövare. Och jag kan lugnt säga att vår verklighet... eller: som tankesmedjan här ovanför säger: vi har fått det blå pillret. Men vi fick aldrig välja...

8) typ.

Micke sa...

Hahaha!
Underbar bild på Mona! :-)

Fredrik sa...

ok Jag gillar den inte. Men jag tycker att det är jävligt symboliskt, och den visar allt som var fel. Även det faktum att det drogs upp var fel, eftersom att vi valde en massmördare till utrikesminister, och inget sa. Men en kvinna som tjuvat choklad och inte betalat... var det tvlicemsen?, skall brinna för evigt i purgatorium. Nej. Åt helvete med högern, säger jag ofta. 8) Nu med.

Anonym sa...

Jag tror att essensen av denna diskussion är att man inte ska nöja sig med det man blir serverad...? Eller?

Jag slutade se på filmer som är gjorda i ett visst format (actionfilmer) 1992 eller nåt sånt. Det fyller väl sin funktion, men jag klarar inte av att hålla fokus i 1 timme och fyrtio minuter, när man kan förutsäga varje vändning, varje kapitel. It`s booring.
Tim Burton är bäst. Och all musik som väcker en känsla. Nästan alla schagrar är bra, men inte pop för det har så lite feeling...förutom Hellström.
Till woodmannen kan jag säga att eftersom jag jobbar på kontor så kan jag verkligen sakna det där med att bara jobba utan att tänka. För hundra år sedan jobbade jag med att vända hamburgare. Det var härligt hjärndött och så stressigt, så det var avkopplande på samma sätt. Ibland blir allt tänkande och reflekterande bara för mycket...

Woddsmanfred sa...

Dude, efter att ha kollat igenom din filmlista så måste jag säga att du har en eminent filmsmak! Känner du till Primer? En Independent rulle som jag tror skulle falla dig i smaken...

Woddsmanfred sa...

Till Radiotjejen: Har oxå haft en del mindre stimulerande jobb i mina dagar, det sura var att när jag lärt mig jobbet för bra så snurrade det ganska ordentligt i skallen ändå och jag blev hyperstressad av att stå där och slita i skiten när jag var ämnad för andra saker... Myntets baksida antar jag...

Woddsmanfred sa...

Ha ha, Fredrik... Din blogg har blivit ett forum :)

Fredrik sa...

Filmlista? Ja... Etiketten. hehe Jo. Jag har världens bästa smak! tycker jag.

Primer... Är det nytt? Jag har inte hört talas om den... Eller så har jag bara missaat det. Jag är oftast ett par fyra fem år efter alla andra. 8)

Min blogg har alltid varit ett forum, det är bara det att ingen utom Joy (bloggen adolfkrishna) har fattat det. :D

Som jag skrev till radion innan jag blev utslängd av bruten kontakt: det bästa vore ju ett jobb som hade båda delar. Fysiskt jobb kan vara jävligt givande. Säger jag sm murare. 8) Men det bli roligare om man får blanda. Japp 8)

aaah

Lördag. hmpf
Inte en öl i sikte.

Anonym sa...

En period i mitt liv jobbade jag med att sälja varmkorv på stan, och mat på festivaler. Det var rätt kul. Men inget man vill göra som huvudsyssla.

...btw, så har jag ingen aning om vad den här diskussionen handlar om och vart det är på väg...

Feline Flodin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

Just det... Jag ska inte skriva med tjejens användare... 8)

Hur som helst har du, radion, rätt.

Ingen vet något om nåt. :D

Du får förövrigt säga vad du heter i förnamn så jag slipper kalla dig radion! 8)

Anonym sa...

Charlotte it is

Fredrik sa...

Då så. Charlotte, jag har ingen aningom vad vi snackar om. 8) Nåmer. Jag har dock en taco i ugnen. Så jag är lite nöjd! hehe

Woddsmanfred sa...

http://www.imdb.com/title/tt0390384/ ;) Grym rulle!

Fredrik sa...

Jag ska se den. helt klart. Jag såg att det stog sci fi, det räcker. 8)

Fredrik sa...

hahahahahaha

Jag har läst världens dummaste skit om den här texten. Jag är tydligen antisemit för meningen där jag beskriver Matrix som den judiska... vad fan jag nu skrev... Hur man klarar av att tolka det antisemitiskt kan bara en Dilsa besvara, men, och detta är ett fett jävla men: det citatet kommer från filmen animatrix, och intervjuvspåren på den. Det är bara att se på extramaterialet. 8)

Guuuud vad jag blev glad nu. 8)