tisdag 10 maj 2011

Svenska klassiker. Inga hjältar här. Crash.

Marmeladkungen, den blogg på nätet där jag hittar all information om vilka HPLovecraftböcker som skall ges ut på svenska, har som jag påpekat tidigare, alltid en massa böcker till salu. Både på olika säljsajter, samt på sin blogg.

Jag köper då jag hittar något kul, eftersom att priserna alltid är modesta, och böckerna alltid är intressanta.

Nu senast hittade jag två böcker av svensk science fictions store välgörare. Sam J Lundwall har inte bara skrivit fantastiska böcker, han har även arbetat hårt för att etablera ovannämnda Lovecraft i svensk kultur, skrivit böcker om science fiction, skrivit böcker om skräck och skrivit böcker om vampyrer. Och om ni nu trodde att det var allt, då har ni ingen aning om vem herr Lundwall är.

Jag hittade alltså två böcker, som jag redan läst, hos Marmeldkungen Fredrik (vackert namn). Den första här under var den första boken jag läste av författaren. Det är inte en science fictionbok, utan en berättelse om ett konvent i USA för författare. En gång i tiden visste jag vilka författarna var, för det är baserat på verkliga människor - Lundwall berättade det för mig, medan jag nervöst glodde på böcker och författaren, för vad som känns som en evighet sedan.

Jag vill minnas att jag gillade boken. Jag gillade melankolin.


Crash Sam J Lundwall


Boken, inga hjältar här, är science fiction. Den har blivit nominerad till... var det Hugo eller något annat stort science fictionpris. Boken är en härligt lättläst liten sak. Och vet ni vad, texten på baksidan säger faktiskt allt. Iväg till biblioteket med er.



Inga hjältar här, Sam J Lundwall



Summering: en värld där allt du tänker på händer, utan att du tänker på det.

Jag ska snart återuppta bekantskapen med dessa härligheter. Tills dess har jag andra böcker att läsa. Utgivna av Sam J Lundwall.

Ja, ni förstår ju...

Inga kommentarer: