söndag 22 maj 2011

Power metal - världens mest missvisande namn?

True power



Jag är less. Igen. På så många saker; människor som gör det lätt för sig, på verklighetens bekostnad. De förtjänar ta mig fan spö. Av mig.

Men en sak som jag inte vill slåss på grund av, men ändå blir jävligt störd på, är musikgenren power metal - det jag stör mig på är att den överhuvudtaget finns. Inte för att musiken är dålig, många av de band som kallas power metal är enligt mig bland världens bästa. Så vad är då problemet?

Jo. Att det heter power metal. Första gången jag kom i kontakt med namnet var i samband med Panteras A vulgar display of power. Det var en recension i någon sedan länge glömd tidning, där musiken beskrevs som: just det, power metal. Och vem är jag att säga emot? Det är så mycket power i Pantera, och speciellt den skivan, att det är rent horribelt, på ett bra sätt.

Sen var det någon som kom på att man skulle kalla Helloween - eller vilka det nu var - för power metal.

Alltså, jag älskar Helloween. Det var mitt absoluta favoritband då jag var tonåring, och jag gillar bandet fortfarande, deras senaste skiva gav jag ett högt betyg då jag recenserade den åt Werock.

Men power metal? Vad är det för dumheter. Det är heavy metal. Den genren rymmer allt från Maiden, Saxon, Accept, Yngwie Malmsteen och så vidare. En del kallar det hårdrock, och det är ju inte fel det heller - det är väl kanske till och med så att vem fan bryr sig. Men just namnet power metal är så inåt helvete missvisande. Vadå power?

Om man väljer att kalla ett band som Rhapsody (of fire) för power metal, då skiter man i att det endast är Yngwieinfluenser blandat med Helloween. Det blir inte en ny genre, det blir på sin höjd noeklassisk heavy metal - och det är Yngwies egen genre. Jag tror att Rhapsody (of fire) får platts...

Om man väljer att kalla Hammerfall för power metal, ja, då är Iron Maiden samma sak, för de låter exakt likadant.

Är det Dragon Force man menar, ja, då kanske man skall fundera på vad genren speed metal är en beskrivning av.

Och det är väl just det som är mitt problem, jag kan köpa heavy, speed, thrash, death och black metal som genrenamn. Men jag kan inte acceptera att man kallar Gamma Ray för power metal. Det är heavy metal.

Detta är ett ickeproblem. Men det är ett ickeproblem jag stör mig på. Något oerhört.

Det är ganska skönt att kunna störa sig på dylika dumheter ibland. Det är jävligt skönt att inte behöva rasa över äcklig politik i alla inlägg jag skriver.

Hur som helst: vad är mer power av dessa två allternativ?

power metal?



Power metal? (Neoklassisk) heavy metal?



Håller ni inte med mig är ni idioter.

8 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

Bara för att man inte gillar Helix, betyder det inte att de låter som AC/DC. Hammerfall låter som Maiden. Men jag föredrar maiden. Det är inte två motsattser.

Jag gillar både Pantera och Rhapsody. 8) Men just den där panteraskivan är grymt jävla bra (och underskattad).

Fredrik sa...

aaah

Bara för att man inte gillar Helix, betyder det inte att de INTE låter som ac/dc.

Nu blev det rätt. :D

tror jag.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik sa...

Du gillar inte hammerfall. Jag gillar dem. De låter exakt som Maiden, men de har sämre låtar. Det är busenkelt.

Impellitteri är en gitarrsnubbe som låter exakt som Yngwie, men han är inte ens nästan lika bra som honom.

Absolut powermetal skulle jag köpa. :D

jöjj sa...

rage of the winter är king!

pantera har aldrig vart några jag fastnat för.

sångarn är så överspänd. och gitarrljudet så instängt och dåligt.

lite som symphony x gitarrljud.

jöjj sa...

riffen är bara enkla triviala blueskaleriff som alla gjort i evigheter fast på de två grövre strängarna.

totalt tråkigt och förutsägbart.

hundra ligor och divisioner under rhapsody. on fire. eller of. eller vad dom heter.

"jag är så arg så arg så arg"

"jag gillar saagan om ringen om ringen om ringen"

bra musik båda två.

men jag gillar rhapsody mkt mer.

:)

jöjj sa...

den där killen som blev mördad gjorde de där tråkiga riffen med dåligt gitarrljud.

och han gjorde ändå bra riff.

det jag hört med dem är bra, (pantera) men ingenting värt att gå till skivaffären och köpa en skiva, för.