söndag 8 augusti 2010

Situation hopplös i stockholm

Jag brukar köpa situation stockholm då jag har pengar över. Jag gillar de sidorna som är deras, de hemlösas egna: Reines dagbok, hon Maria vid gamla stan och så vidare. Det är kul. Jag är inte helt säker på tidningens verksamhet, men har blivit påtalad om det faktum att det är den enda arbetsplatts i sverige där det inte finns något socialt skydd. Det är så absurt att det är sant, de åtnjuter inte samhällets värme eller skydd, de är så långt utanför den det går att komma. Kanske är det därför skydd saknas, en slags cynisk förlikning med det faktum att de är samhällets avskrap, de ska inte ha något skydd. De måste slåss för det.


Maria. Säljer tidningen i Gamla stan




Reine, vår alldeles egen Bukk!


Jag reagerar, men tänker: tidningen fyller någon bra funktion i alla fall. Ett par slantar får någon av de 300 registrerade säljarna. Det är inte dåligt. Jag antar vidare att själva sysselsättningen är bra för försäljarna, alla vet ju hur nedbrytande det kan vara att vara arbetslös.

Jag hör en siffra på någonstans mellan 18 000 och 20 000 hemlösa i sverige. Jag vet att bara i stockholm står det över 200 000 människor i bostadskö. Många kan inte flytta hemifrån nuförtiden, utan måste bo kvar på grund av bostadsbrist. Andra hankar sig fram på andra och tredjehandskontrakt. Det speglar samhället. Då vi hade en fungerande allmännytta fick hemlös ta del av den, om lediga lägenheter fanns. Nu körs de omkring på anstalt efter anstalt, och deras namnteckningar är värd mer som medel att få ökat bistånd för, än viljan att göra en skillnad.
Tragiskt.

Och det är dessa människor som mest behöver våran hjälp.

Då snubblade jag över en artikel i aftonbladet. Artikeln tar upp en sak från senaste numret, eller numret från jan 2009, sid 15 (senaste numret är en specialutgåva med en massa favorittexter i repris). Där de på situation stockholm fått besök av en afghansk familj som ville sälja tidningen. De var ju också ” hemlös på sätt och vis”. Jag undrar hur man är hemlös på ”sätt och vis” (jag citerade inte, jag tolkade). Nåja, jag läste det igen och inser att det förmodligen handlar om en slarvig formulering. Men jag kan inte hjälpa att tänka: är hemlös, är hemlös, är hemlös. Finns det grader även i det helvetet? Måste man ha varit knarkare för att få säja situation sthlm? Måste man ha fallit hela vägen?

Jag kommer fortsätta att köpa tidningen. Men jag kommer att störa mig på att jag inte får köpa tidningen av den afghanska familjen.

Jag läser även deras blogg.

4 kommentarer:

Fredrik F. G. Granlund sa...

Intressant läsning. Tack!

Fredrik sa...

Det är gratis. Och jag kn inte vara tyst. Det skulle du verkligen veta om du delat en bägare med mig. ;)

jöjj sa...

Jag gillar raines tröjja. :) han ser ut att vara en gnutta hemlös, lite sådär bara.

hade förresten "situation..." nått att göra med den där boken "hemlös" som jag köpte. fick raine några pengar för det isåfall??

Fredrik sa...

Jo, det var samlade texter från tidningen i den boken. Jag vet inte om de fick pengar. Måste fan undersöka det! Det vore skandal annars. Ta mig fan. Jag hade inte tänkt på det.