fredag 19 mars 2010

Sopa bort logiken

Efter att ha klickat mig runt på nätet idag och snubblat in på diverse skumma sidor hamnade jag i vanlig ordning på nyhetssajter. Jag har en fäbless för nyheter, och oftast hittar jag där de borgerliga dumheterna som gör mitt liv till ett helvete i nyhetsflödet.

Dagens dumhet var helt klart den om det svenska gruvbolag som söker strejkbrytare på bland annat facebok. Jag läser för övrigt inte Bonnierägda Newsmill, jag skulle förmodligen dö då.

Jag har två problem med detta, 1: för helvete, ta reda på vad ni (företaget) gjort för fel och rätta till det TILLSAMMANS med medarbetarna. 2: detta kommer att kallas maffiametoder av högerpennorna, det att arbetarna strejkar. Inte den punkt där man faktiskt kan snacka om brottslig verksamhet; hur många gånger har man inte läst om företag i andra länder än sverige där arbetarna som strejkar mördas för att de inte vill bli utnyttjade? Indien har antagit lagar som jämställer strejker med terrorism.

Det är inte en sanning att arbetarna alltid har rätt, men det är en sanning att arbetarna är de som blir exploaterade; exempel där människor jobbat i livsfarliga miljöer – och protesterat mot det sjukdoms bringande, vad det än är – och senare betalat med sina liv eller sin hälsa kommer på tapeten ett par gånger varje månad, och då talar jag om arbetsförhållanden i sverige, inte Kongo Kinshasa.

Här har dock den Bonnierägda median i sverige en självvald blind punkt: det är aldrig företagarens fel – ni vet, den stackars företagaren som tar ett så stort samhällsansvar - utan snarare får arbetaren skylla sig själv, de kunde ju ha valt själva att byta jobb.

Kanske är det så i en perfekt kapitalismen. Men det är inte fritt för människor att välja jobb som de vore kalsonger, det är inte en rättighet att ha ett jobb, och så länge det inte är det förpassas dessa argument till det dunkla och tvivelaktiga limbo där borgligheten fiskar upp sina misantropiska argument.

Nej, arbetarna och facket är inte brottsliga för att de försvarar sina (framförhandlade) rättigheter. Jo, företagarna som utsuger liv, lem och hälsa från arbetstagarna är de facto brottsliga.

Men så är det ju en gammal sanning att: när pengar finns i sikte sopas logiken under mattan.

5 kommentarer:

jöjje sa...

fan vad du är igång med blobbandet. KUNG! :D vet du hur man "bäddar in" en video i bloggen?

darkthrones texter rules!

fear the revolution!

satt o knepade på ett riff idag. det är defenitivt nått på gång. kan bli bra. synd bara att martina nyss rev upp mina fingertoppar (på vänsterhanden naturligtvis) så att det gör ont att fortsätta riffa..

argjathan sa...

förresten, om jag far ut och börjar typ praktisera, istället för att vara sjukskriven kommer jag att få lägre ersättning.

"löna sig att jobba" i mitt rövhål!!

ändå bra för företagarna. dom får det iaf lättare. gratis arbetskraft. alltså det är läskigt, för att det ÄR på väg, mer och mer, mot slaveri. om det fortsätter såhär iaf.

inte för att jämföra med hur jävligt folk har det på massa andra platser. (slaveri har aldrig avskaffats) men det verkar som att de som rules vill att vi ska ha det så här åxå. ;(

Fredrik sa...

Jo, Ibbe har drabbats av samma skit. Jag ska nysta i det där... Jävla bajs.

På you tube koppar du texten där det står bädda in. Prova med det. 8) Jag kan ingenting!

Anledning till bloggande: jag har varit sjuk i snart en månad.

jöy-E sa...

allrigt. ska testa. krya på dig, tjockis! :)

Fredrik sa...

Jag är inte kry, det kommer stora gröna klumpar ur mig.

Men jag har det ganska skönt, alla mina muskler har slutat verka. Det har sina fördelar att vara sjuk ibland i detta moderat styrda socialdarwinistiska helvete till land.