torsdag 18 mars 2010

Ge ut den här boken...


Nästa svenska Howard Phillips Lovecraftpublication bör vara en variant av Sökande efter det drömda Kadath; jag missade den utgåvan för att jag på den tiden trodde att endast Sam J. Lundwall gav ut Lovecraft i sverige, och han har tagit det ganska lugnt med litterära släpp nu på slutet, bortsett från tidningen, Jules Verne magasinet, som han tyvärr lägger ner i år.

Den version jag vill se skall innehålla både långnovellen ”Sökandet…” och de tre andra närbesläktade novellerna, The statment of Randolph Carter, The silver key och Through the gate of the silver key. Den kan med fördel även innehålla Iranons quest och The white ship.

Jag är ju som sagt ett stort fan av Lovecrafts gärning, men om jag skulle vara tvungen att utse en favorit bland allt han har skrivit blir det novellen the white ship, som alltid får mig i en otrolig sinnestämning. Det var även därför jag inledde Auberons Lovecrafttolkningar med just den låten.



Denna bok skulle kunna heta, Lovecraft, gränslös fantastik, eller Randolph Carters resa. Jag vet inte. Men det skulle bli en jävligt bra bok! Jag undrar om den finns på engelska?

Aleph, Alestor, Vertigo och Bakhåll, kom igen! Do it.

3 kommentarer:

Magister sa...

Ingen dum idé -- men "Through the Gates of the Silver Key" anser jag att man kan både ha och mista. Lovecraft själv hade ingen lust att skriva fler Randolph Carter-historier, men när han såg den röra E. Hoffmann Price åstadkom ansåg han sig tvungen att snygga till den.

Fredrik sa...

Alltså, man måste ju ha med Trough the gate, bara för att kompletera själva historien. Att det inte är en en hel Lovecraftnovell får man leva med. Du vet, det skulle vara snålt att utesluta just den novellen i den här samlingen.

Jag undrar vem som ska ge ut den? 8)

Fredrik sa...

En liten fråga: Är Hive, by Tim Curran, värd att läsa?