tisdag 16 mars 2010

HPLs katt

HP Lovecraft hade katt.
Jag med!

6 kommentarer:

Magister sa...

Beklagligt nog är katten på bilden inte Lovecrafts, utan Frank Belknap Longs (den hette Felis). Det förefaller som om Lovecraft inte ägde någon egen katt efter Nigger-Man som försvann 1904 (det ödesdigra år då Lovecraft dessutom förlorade både sitt barndomshem och sin morfar). Däremot förefaller Lovecraft ha ägts av varenda katt i Providence. :)

Fredrik sa...

haha Klockrent!

Men vilket jävla namn på en katt... Nigger-man...

Lovecraft kan förvisso inte ha varit gammal på bilden, men äldre än 14 är han med säkerhet. Hoppas jag. 8)

Magister sa...

Jag minns inte exakt när fotot är taget, men det måste ha varit någon gång på 20-talet så han är 30+. Det finns en referens till det i något av breven, där Lovecraft kommenterar att det ser ut som om han försöker vrida nacken av kattstackaren.

Fredrik sa...

Återigen: hahaha

Min sambo sa samma sak, angående nackning.

Det får mig att tänka på den dära serieboken om Lovecraft, där hans liv ska ha varit sant. Snyggt tecknad och jävligt läsvärd. Jag vet inte varför jag tänker på den. Kanske är det katten som är med?

Jag skulle vilja se den som film.

Fredrik F. G. Granlund sa...

Kika gärna på min och mr Magisters essä om "Rasisten Lovecraft" i Eskapix, nr 1, 2009. Smått i intressant är i sammanhanget att jag och Martin drar Niggerman, något mothårs.

Hehe.

Fredrik sa...

Då ska jag genast ta och göra det. Finns det på nätet? Jag är inte helt duglig på teknik. 8) Eller måste jag röra på mig? Fysiskt? Är det i så fall sf-bokhandeln? Då kanske jag har bläddrat igenom den i alla fall. Men det måste jag helt klart ha läst innan jag dör.