lördag 31 mars 2012

CD: Cannibal Corpse, Gore obsessed




Cannibal Corpse har släppt en ny skiva, som jag inte riktigt har haft råd att köpa. Men måste prioritera, jag tjänar förvisso ganska bra - eller, det är i alla fall inte dålig - men jag har fler personer att försörja. Då blir musiken enklast att pausa.

Problemet är att den varit pausad i snart ett år.

Tröst? Jag lyssnar på en av deras äldre skivor, som jag inte lyssnat på, på länge. Gore Obsessed. Den är bättre än vad jag vill minnas, faktisk. Jag tyckte att den här skivan var lite slätstruken, med kannibalska mått, då det begav sig. Men faktum är att hitlåtarna radas upp efter varandra. Savage Butchery ÄR en skitbra renslåt. Men Hatched to the head följer efter i samma anda. Andra låtar vars styrka bevarats, som tål ljuset av historien är givetvis Dormant bodies bursting och Drowning in vicera.

Bonuslåten No remorse har jag inga åsikter om som jag ids bjuda på. Jag respekterar att folk gillar andra skivor än mig, men de skivor vars storlek antagit mytologiska proportioner, är ibland resultatet av masspsykos.

Stilen på Gore Obsessed är inte en stil de stulit från valfritt årtiondes största band. Det är bandets sedvanliga stil. Stenhård death metal. Som vanligt alltså, det är låtarna som är deras styrka, svänget, humorn - ja det är roligt att läsa bandets låttitlar.

Musik är inte bra för att den är cool, musik är bra för att den svänger.

Inga kommentarer: